۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۴:۵۹
کد خبر: 83025899
T T
۰ نفر

استاد دانشگاه آمریكایی:ترامپ روزی محاكمه خواهد شد

۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۴:۵۹
کد خبر: 83025899
استاد دانشگاه آمریكایی:ترامپ روزی محاكمه خواهد شد

نیویورك – ایرنا- استاد تاریخ دانشگاه هیستون تگزاس با خطرناك دانستن سخنان تهدیدآمیز ترامپ درباره انتخابات كنگره، او را فردی نژادپرست دانست كه سیاست هایش بذر فاشیسم را در آمریكا و كشورهای غربی می پراكند و افزود: ترامپ روزی به خاطر سیاست هایش محاكمه خواهد شد.

«ژرالد هورن» استاد «دانشكده مطالعات تاریخ آمریكا و آفریقا» دانشگاه هیوستون روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره هشدار ترامپ نسبت به خشونت و آشوب برسر انتخابات آتی كنگره، افزود: ترامپ به طور بی سابقه ای مواضع خشونت طلبانه و نژادپرستانه خود را هم در داخل كشور و هم در مناطق دیگر جهان ترویج می كند كه زمینه ساز قدرت گرفتن گروه های دست راستی در كشورهای اروپایی و استرالیا شده است.

** ترامپ معتقد به برتری سفید پوست ها
وی با اشاره به توئیت اخیر ترامپ درباره سركوب زمینداران سفیدپوست در آفریقای جنوبی و واكنش خشمگینانه پرتوریا به مواضع رئیس جمهوری آمریكا تصریح كرد: این واقعا خطرناك است كه آقای ترامپ فكر می كند كه پایگاه سیاسی وی، همان 36 میلیون نفری كه به وی رای داده اند، از شنیدن مواضع نژادپرستانه وی و دخالت در امور داخلی آفریقای جنوبی هیجان زده می شوند.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آمریكا ماه گذشته در صفحه خود در توئیتر نوشته بود، دولت آفریقای جنوبی زمین های سفیدپوستان را مصادره می كند و از وزیر خارجه خود خواسته است در خصوص مصادره زمین ها و مزارع و جنایت كشتار گسترده كشاورزان در این كشور تحقیق كند.
مقام های آفریقای جنوبی در پی انتشار این توئیت، واكنش نشان داده و دولت این كشور در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت، دولت آفریقای جنوبی چنین نگرش تنگ نظرانه ای كه تنها در پی ایجاد اختلاف میان مردم و یادآور گذشته استعماری در این كشور است را رد می كند.
از سوی دیگر « لیندیوی سیسولو» وزیر خارجه آفریقای جنوبی سخنان ترامپ را محكوم كرد و گفت، این باعث تاسف است كه او بر اساس اطلاعات نادرست چنین سخنانی بر زبان می آورد و در عین حال از واشنگتن خواست در این خصوص توضیح دهد.
استاد دانشگاه هیوستون در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه كرد: این دخالت وی بر مبنای دیدگاه برتری نژاد سفید صورت گرفته است. بماند كه توئیت وی درباره اصلاحات ارضی در آفریقای جنوبی، بر خلاف عرف بین الملل است. هیچ كسی از ترامپ در این باره نظر نخواسته بود و بی تردید هیچ كسی در آن كشور به این نوع دیدگاه های وی علاقه ندارد.
هورن تصریح كرد: برخی از آن كشاورزان سفید پوست حتی باید به دلیل ارتكاب جرایم جنگی در دوران آپارتاید مجازات شوند. جالب اینجاست كه اشاره ترامپ به آنها در توئیتش، به ضررشان تمام خواهد شد. چون وضعیت آنها را ناگهان جنجالی كرده است.
وی افزود: ما با یك باند رهبران دست راستی در سطح جهانی روبرو هستیم. 'پیتر داتن' كه قرار بود نخست وزیر استرالیا باشد چند ماه پیش از این، از كشاورزان سفید پوست اعلام حمایت كرده بود. جریانی در جهان شكل گرفته كه ایالات متحده و باندهای مرتجع در استرالیا و آفریقای جنوبی عضو آن هستند. آنها زمینه ساز تولد فاشیسم هستند كه بسیار چشم انداز خطرناكی است.
استاد مطالعات تاریخ آمریكا و آفریقا مواضع افراطی ترامپ را با هدف تاثیر گذاشتن بر انتخابات ماه نوامبر ارزیابی كرد و گفت: جریان طرفدار ترامپ، نژادپرست هستند. همین ها هستند كه علیه برچیدن مجسمه فرماندهان دوران برده داری مقاومت كرده و دست به اعتراض می زنند. احتمالا آنها بر این عقیده هستند كه مردم سیاه پوست باید هنوز برده باشند. این جریان وضعیتی بسیار خطرناك را در آینده نوید می دهد.

** مواجهه جامعه سیاه پوست با تبعیض نژادی
ایرنا از این استاد دانشگاه پرسید كه جامعه سیاه پوست و رنگین پوستان آمریكایی آینده را با توجه به رشد ترامپیسم و افزایش جسارت گروه های نژادپرست در این كشور چگونه می بینند؟
هورن پاسخ داد: آنها نگران و ناراحت هستند. تنها 8 درصد آنها در انتخابات به ترامپ رای دادند. جمعیت 40 میلیونی آنها در آمریكا بزرگ است اما كمتر از 15 درصد كشور را تشكیل می دهند. با وجود اینكه آنها در شهرهای مهمی همچون لس آنجلس، نیویورك یا شیكاگو تمركز و نفوذ دارند، اما این شهرها پایگاه اجتماعی اصلی ترامپ نیستند.
وی رای سیاه پوستان را برای ترامپ چندان مهم ندانست و گفت: او می داند كه در میان آنها نفوذی نخواهد داشت، برای همین بر روی پایگاه خودش تمركز دارد.
استاد دانشگاه هیوستون با اشاره به اینكه پس از دوران ریاست جمهوری یك سیاه پوست، نوعی ناامیدی در میان جامعه آفریقایی-آمریكایی دیده می شود، تصریح كرد: خیلی از آنها فكر می كنند كه رای دادنشان تاثیری نداشته است. زمانی كه اوباما به ریاست جمهوری انتخاب شد، خیلی از مردمی كه افكار نژادپرستی دارند، می گفتند كشور به باد می رود.
هورن پایان تبعیض نژادی را در این كشور صوری و تنها بر روی كاغذ دانست و گفت: در عمل تبعیض بر اساس رنگ پوست در ایالات متحده در قالب های اجتماعی و اقتصادی تداوم داشته است. در واقع ما فقط دو گام با نظام آپارتاید فاصله داریم.
وی افزود: به آمارها نگاه كنید. درصد زندانی های سیاه پوست در مقایسه با سفید پوست ها یا درصد سیاه پوستانی كه به دست پلیس كشته می شوند، تكان دهنده است. آمار امید به زندگی در میان سیاه پوستان پایین و نرخ مرگ و میر در میان مادران سیاه پوست بالاتر است.
ایرنا نظر این استاد دانشگاه را درباره سمت و سوی انتخابات كنگره در آبان ماه جویا شد كه وی پیش بینی نتایج آن را دشوار توصیف كرد.
هورن تصریح كرد: اگر دمكرات ها بتوانند مجلس نمایندگان را در اختیار بگیرند، بحث استیضاح را كلید خواهند زد اما بر اساس شواهد به نظر نمی رسد كه شانس بالایی برای در اختیار گرفتن سنا داشته باشند. این مجلس سنا هست كه نقش كلیدی را در استیضاح و بركناری ترامپ بازی خواهد كرد.
وی خاطرنشان كرد: در بلند مدت به باور من، ترامپ روزی محاكمه خواهد شد. من امیدوارم این اتفاق هر چه زودتر بیفتد تا مانع از گسترش سیاست های مخرب وی شود.
اروپام*م.ع*1429

سرخط اخبار جهان