۱۶ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۱۹
کد خبر: 83025337
T T
۰ نفر
سرمایه‌های سرگردان نابازیگران را جای بازیگران تئاتر نشانده است

تهران - ایرنا - كارگردان «خون آشام كشی» با اشاره به اینكه سرمایه‌های سرگردان نابازیگران را جای بازیگران تئاتر نشانده است، گفت: این اتفاق باعث شده بازی‌های تصنعی مخاطب عام كه اولین بار نمایش می‌بیند را زده ‌كند.

حامد رحیمی‌نصر در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به اینكه دغدغه اصلی‌ام این است كه مخاطب هیچ وقت در آثارم به دنبال ورق زدن ذهن نباشد، اظهار داشت: تمایل ندارم مخاطبم با بار تاریخی و فلسفی خاصی به صحنه تئاتر ورود كند. به طوری كه مجبور باشد قبلا درباره نمایشی كه قرار است ببیند خوانده باشد تا بتواند متوجه مضمون آن شود‎.
وی افزود: متاسفانه در تئاتر این اتفاق می افتد و كارگردانان معتقدند كه مخاطب تئاتر آنها باسواد و مخاطب خاص هستند.
نویسنده و كارگردان تئاتر «دیوانه خوران»، ادامه داد: مخاطبی كه به دیدن نمایشی به كارگردانی من می‌آید به میزانی كه دوست دارد و ذهنش توانایی دارد، با كار ارتباط برقرار می‌كند و البته همیشه یك سری كُد گذاری در آثارم دارم كه نیاز هر نمایشی است.
رحیمی‌نصر با بیان اینكه آثاری كه نویسندگی آن بر عهده خودم است ترجیح می دهم مباحث ایدئولوژیك، اجتماعی و سیاسی در آن خیلی برجسته نشود، افزود: اما درباره كنسرت نمایش «خون آشام كشی» به این دلیل ترغیب شدم آن را به صحنه ببرم چون حرف امروز ما است.
وی درباره نویسندگی این اثر نیز گفت: سیدجواد موسوی نویسنده كنسرت نمایش «خون آشام كشی» در نگارش آثار واقع گرایانه بسیار متبحر است و دلیل این تسلط هم آشنایی كامل با تاریخ زنده سینمای جهان و فلسفه سینمای دنیا است.
بازیگر فیلم سینمایی «المپیك» در پاسخ به این سوال ایرنا كه فضای تئاتر امروز «خون آشام كشی» یك جور خاص و در واقع اُپرا تئاتر به حساب می‌آید، گفت: نه نمی توانیم به آن اپرا تاتر بگوییم چرا كه در آن فلش بك‌هایی وجود دارد كه در حقیقت پل‌های موسیقیایی نمایش است. بر ایناساس یك سری حس نوستالژیك كه مردم می‌توانند با آنها ارتباط برقرار كنند در نمایش است كه این تمهید بر اساس دراماتورژی و نیازسنجی مخاطب شكل گرفته است.
وی در بخشی دیگر از این مصاحبه درباره وضعیت امروز تئاتر ایران، گفت: نمی‌توانم بگویم مخاطب تئاتر ریزش كرده، بلكه قدرت انتخاب مخاطب سخت شده چون نمایش‌هایی كه به صحنه می‌رود زیاد شده و با فضای حاكم بر كشور عجیب نیست كه سالن‌های تئاتر كشور خالی شود.
این بازیگر و كارگردان بر افزایش بسیار بازیگران تئاتر نیز انتقاد كرد و افزود: اتفاق عجیبی كه این روزها در صحنه تئاتر می‌بینیم اینكه همه دوست دارند بازیگر شوند و مردم شاهد برخی بازی‌های تصنعی روی صحنه هستند، بنابراین این اتفاق برای مخاطب عام كه اولین بار نمایش می‌بیند به مثابه خوراك نامطلوبی می‌ماند كه زده‌اش می‌كند.
بازیگر فیلم سینمایی «بازدم»، گفت: مشكل دیگر تئاتر امروز این است كه هر كس پول داشته باشد می‌تواند به راحتی نمایش خود را به صحنه ببرد كه در این صورت با هجمه‌ای از افراد مواجه شده‌ایم كه صرفا ادعای حرفه‌ای بودن در امر بازیگر و كارگردان دارند.
رحیمی‌نصر گفت: ورود افراد آماتور، اختصاصی شدن سالن‌های مهم تئاتر برای افراد خاص از دیگر مشكلاتی است كه تئاتر امروز ما با آن دست به گریبان است.
وی خاطرنشان كرد: به دلیل علاقه و انرژی كه از تئاتر می‌گیرم این هنر را ادامه خواهم داد و گلایه ای هم ندارم اما از مسئولان و كسانی كه می‌توانند كمك تئاتر ایران كنند تقاضا دارم تا آنجایی كه امكان دارد از هنرمندان تئاتر حمایت كنند.
به گزارش ایرنا، نمایش موزیكال «خون آشام كشی» با بیانی گزنده بخشی از مشكلات و معضلات مردم فرودست جامعه را مطرح می كند كه در 5 اجرای گذشته خود مورد تحسین برخی از اهالی هنر چون لوریس چكناواریان، رضا رفیع، منوچهر زنده دل، مسعود شاه محمدی قرار گرفته است.
این نمایش درامی اجتماعی است كه با بیانی متفاوت به نقد رانت بازی‌ها می‌پردازد. در این نمایش مردی كه خود را خون‌آشام‌كش می‌داند با خواننده گروه موسیقی خیابانی آشنا می‌شود و تقابل این دو بهانه بیان مشكلات، سختی‌ها و تنگناهای مردم فرودست جامعه می‌شود.
نفیسه روشن، نادر علیمردانی، حامد رحیمی نصر و ایلیا منفرد در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.
نمایش موزیكال «خون آشام كشی» تا پایان شهریور ماه در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه خواهد رفت.
فراهنگ**9246** 1418
۰ نفر