۱۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱:۰۴
کد خبر: 83025275
T T
۰ نفر
كنفرانس تهران خنثي كننده ائتلاف منطقه اي آمريكا است

تهران- ايرنا- كارشناس مسائل بين الملل، اجلاس تهران را بسيار حائز اهميت دانست و گفت: اين كنفرانس مي تواند ائتلافي را كه عليه سياست هاي منطقه اي ايران به جريان افتاده، خنثي كند و حامل اين پيام باشد كه كشورمان در سوريه تنها نيست.

به گزارش بامداد جمعه گروه سياسي ايرنا، مرتضي مكي كارشناس امور بين الملل افزود: نشست سه جانبه رهبران ايران، روسيه و تركيه سومين نشست از نوع خود است كه در چارچوب روند نشست آستانه و جهت هماهنگي براي بازگشت ثبات و امنيت به سوريه است. در سال هاي گذشته مذاكرات مختلف در شهرهاي مختلف جهان درباره جنگ سوريه با ناكامي روبرو بوده اما مذاكرات شهر آستانه با ضمانت سه كشور ايران، روسيه و تركيه، تنها مذاكراتي است كه به صلح در اين كشور كمك كرده است.
وي افزود: اين نشست در مقطع كنوني از اهميت بسياري برخوردار است. ادلب آخرين محل تجمع تروريست ها در شرايط محاصره قرار دارد و روزشمار آزادسازي آن شروع شده است. با توجه به اينكه تلاش مي شود اين آزادسازي با كمترين تلفات انجام شود، بسيار مهم است كه آخرين هماهنگي ها بين سه كشور روند صلح در سوريه به گام هاي نهايي خود نزديك شود و اين يكي از مهمترين دستور كارهاي اجلاس تهران خواهد بود.
اين تحليل‌گر مسائل سياست خارجي يادآور شد: موضوع سوريه تنها محور كنفرانس تهران نخواهد بود، هر سه كشور ايران، روسيه و تركيه، نقاط مشترك بسياري دارند كه مهمترين آن تحريم از سوي آمريكاست. اين سه كشور تلاش مي كنند تبعات تحريم ها را با همكاري يكديگر به حداقل برسانند.
وي بيان كرد: روند همكاري سه كشور بسيار قابل توجه است و مي توانند با تعين سازوكارهاي مالي به نوعي تبعات تحريم هاي آمريكا را كاهش دهند. اين موضوع هم از مباحث مهم در دستور كار نشست سه جانبه تهران است كه رئيس جمهوري پيگير آن خواهد بود.
مكي درباره نقش ايران در نابودي تروريسم منطقه اي گفت: ائتلاف سه كشور در مسير مبارزه با تروريسم، گام هاي بزرگي برداشته است و برنده اصلي اين مبارزه تركيه، ايران و روسيه هستند كه توانسته اند برخلاف نظر ائتلاف عربي و آمريكايي ثبات را به منطقه بازگردانند و از سقوط دمشق و بغداد به دست تروريست هاي داعش جلوگيري كنند. اين ناكامي بزرگي براي آن ها و پيروزي براي ايران است. كنفرانس تهران در ادامه اين پيروزي هاست و نشان مي دهد كه سه كشور مي توانند گام هاي موثري براي صلح در سوريه بردارند .
وي ادامه داد : اين خواست و انتظار دولت هاي غربي نيست. بنابراين نشست تهران بسيار مورد توجه رسانه هاي جهان قرار گرفته و نتايج آن مورد تحليل و تفسير قرار خواهد گرفت.
روساي جمهوري ايران، روسيه و تركيه روز جمعه در تهران گرد هم مي آيند تا درباره فرايند مبارزه با تروريسم و دستيابي به امنيت در سوريه تبادل نظر كنند.
‌سيام**9402**9122
۰ نفر