۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۴۵
کد خبر: 83017477
T T
۰ نفر
رئیس سابق سازمان اطلاعات برون مرزی مالزی دستگیر شد

كوالالامپور - ایرنا - برخی از رسانه های مالزی از بازداشت رئیس سابق بخش برون مرزی سازمان اطلاعات این كشور به اتهام دزدی و سوء استفاده مالی از صندوق چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی كه سه ماه پیش برگزارشد، خبر دادند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از رسانه های مالزی، 'حسنه عبدالحمید' رئیس سابق بخش برون مرزی سازمان اطلاعات امنیت مالزی از متحدان نجیب رزاق نخست وزیر پیشین مالزی از سوی نیروهای بخش ضد جاسوسی این كشور به اتهام نامعلوم بودن سرنوشت هزاران دلار از بودجه اختصاص یافته به صندوق انتخابات دستگیر شده است.
عبدالحمید پس از آنكه كمیته مقابله با فساد مالزی (ماك) وی را چندین بار فراخواند، سر انجام از سوی ماموران دستگیر شد.
طبق گزارش های رسانه ای 7 افسر دیگر بخش اطلاعات برون مرزی مالزی همزمان با عبدالحمید بازداشت شده اند.
شبكه تلویزیونی خبر آسیا نیز در این زمینه گزارش داد عبدالحمید 61 ساله از سوی كمیته مقابله با فساد مالزی متهم به سوء استفاده از قدرت نیز شده است.
طبق این گزارش در ابتدای ماه جاری 17 نفر از نیروهای امنیتی نیز به اتهام دریافت پول از دفتر نخست وزیری پیشین بازداشت شدند.
طبق گزارش این شبكه عبدالحمید پیش از درز نتایج پیروزی ماهاتیر محمد در چهاردهمین انتخابات سراسری در نامه ای به 'جینا هاسپل' رئیس سازمان سیا از آمریكا خواسته بود كه از نجیب رزاق حمایت كند، زیرا وی دوست آمریكاست و ماهاتیر محمد پیروز انتخابات رهبر یك اتحاد اصلاح طلب ضد غرب است.
رزاق در چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی در روز 9 مه سال جاری (19 اردیبهشت) پس از 9 سال حفظ حكومت، سرانجام با آرای مردم این كشور از عرصه قدرت كنار زده شد.
رزاق نخست وزیر پیشین مالزی اكنون با اتهام جدید پولشویی در پرونده رسوایی فساد مالی صندوق توسعه مالزی واحد 'وان ام دی بی' روبه روشده است.
وی در سال 2009 به عنوان نخست وزیر ششم، برای طرح‌های عمرانی كشور، «شركت توسعه مالزی واحد» (1MDB) را به ریاست خود و با سرمایه گذاری برخی كشورها از جمله شركت عربستانی 'پترو سعودی' بنیان گذاری كرد كه از سال 2015 گزارش هایی مرتبط با فساد مالی در مورد آن منتشر شد.
رسوایی مالی «1.ام.دی.بی» از آن زمان تاكنون دستكم توسط 6 كشور جهان مورد بررسی و پیگرد قرار دارد و دیوان عدالت آمریكا اتهام 4.5 میلیارد دلار فساد مالی را در این پرونده مطرح كرده است.
شبد**آساق**1599**1379

سرخط اخبار جهان