۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۳۴
کد خبر: 83016509
T T
۰ نفر
شاخص‌های حكومت علوی معیار سنجش اقدامات مسئولان است

تهران - ایرنا - رهبر معظم انقلاب اسلامی، شاخص های حكومت علوی یعنی «عدالت، پاكدامنی، پارسایی و با مردم بودن» را معیار ارزیابی و سنجش اقدامات مسئولان برشمردند و تأكید كردند: در زمینه اقتصاد باید قوی، پرحجم و با كیفیت كار كرد و مسئولان اقتصادی در حل مشكلات مردم شب و روز نشناسند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای روز چهارشنبه در دیدار رییس جمهوری و اعضای هیات دولت با تبریك عید سعید غدیر خم، انتخاب حضرت علی(ع) را به عنوان ولیّ امر امت اسلامی و جانشین پیامبر(ص)، نعمت بزرگ الهی دانستند و گفتند: مهم ترین وظیفه ما به عنوان حكومت اسلامی، معیار و شاخص قرار دادن حكومت علوی است.
ایشان همچنین با تبریك هفته دولت، این هفته را تداعی‌كننده نام ماندگارِ شهیدان رجایی و باهنر دانستند و خاطرنشان كردند: هفته دولت فرصتی برای ارزیابی مسئولان دولتی از عملكرد خود است، ضمن آنكه در این هفته باید به دولتمردان و برادران و خواهران حاضر در این جلسه «خدا قوت» گفت، زیرا اداره كشوری با جمعیتی بیش از 80 میلیون با مسائل گوناگون وظیفه ای بسیار سنگین و دشوار است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر این كه هفته دولت همچنین فرصتی برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف دستگاه ها و مسئولان دولتی است، افزودند: در این ارزیابی باید نقاط قوت و ضعف، با یكدیگر دیده شود تا بر نقاط قوت افزوده و نقاط ضعف برطرف شوند.
حضرت آیت الله خامنه ای در ارزیابی عملكرد یك‌ساله دولت دوازدهم، خاطرنشان كردند: در این یك‌سال كارهای خوبی در زمینه رشد اقتصادی، انرژی، افزایش صادرات غیرنفتی و كاهش واردات انجام شده است كه باید روند افزایش صادرات و كاهش واردات با شتاب بیشتر ادامه یابد و در ضمن اینگونه خدمات با بیان هنرمندانه به مردم گفته شود.
ایشان در ادامه به مسائل اقتصادی كشور پرداختند و با اشاره به تشكیل جلسه هماهنگی رؤسای سه قوه، افزودند: هدف از تشكیل این جلسه، تمركز بر مسائل اصلی اقتصادی و هماهنگی جهت حل سریع‌تر آنها است و بر همین اساس باید در این جلسات، از طریق گفتگو و رایزنی، نقاط اشتراك را افزایش داد.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأكید بر این كه دشمن به دلیل برخی ضعف ها و خلأهای اقتصادی، بر موضوع اقتصاد كشور متمركز شده است، خاطرنشان كردند: در زمینه اقتصادی باید قوی و پُر حجم كار كرد و تمام خلأها را پر كرد كه همه این موارد امكان پذیر و شدنی است و ما در اداره اقتصاد كشور بن‌بست نداریم.
ایشان یادآور شدند: حجم و كیفیت فعالیت و عملكرد مسئولان اقتصادی كشور باید به‌گونه ای باشد كه شب و روز نشناسند و محور فعالیت‌ها هم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد كه اساس آن تكیه بر تولید داخلی است.
رهبر انقلاب اسلامی تصریح كردند: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، هم سنگرسازی دفاعی و توانمندسازی در مقابل دشمن است و هم، توانمندسازی برای حركت رو به جلو. بنابراین اقتصاد مقاومتی با محوریت تولید داخلی دارای جنبه های پدافندی و آفندی است.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأكید بر این كه موضوع تولید داخل و برطرف كردن مشكلات آن یكی از مسائل مهمی است كه باید در جلسه هماهنگی رؤسای سه قوه بر آن تمركز شود، گفتند: مشكلات تولید، راه حل دارد و اقتصاددان ها نیز برای آن راهكار ارائه داده اند كه اگر به آنها عمل شود، معیشت مردم كه اكنون بخش مهمی از جامعه دچار مشكل هستند، بهبود خواهد یافت.
ایشان با بیان این كه باید تلاش همه جانبه ای برای جلوگیری از تعطیلی كارخانه ها و یا زیر ظرفیت كار كردن آنها انجام گیرد، به موضوع مدیریت اقتصادی اشاره كردند و گفتند: وظیفه دولت، مدیریت اقتصادی است البته این مدیریت به معنای تصدی‌گری نیست و هدف از سیاست های كلی اصل ۴۴ نیز این است كه تصدی‌گری انجام نشود.

**مبارزه با مفسد و بستن منافذ فساد نیازمند چشمان باز و هوشمندی مدیران است
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین مدیریت اقتصادی افزودند: «باز كردن میدان برای فعالان سالمِ اقتصادی و جوانان مبتكر و پرتلاش و برطرف كردن موانع و بهبود فضای كسب و كار» و همچنین «بستن منافذ فساد و برخورد با مفسد» دو ركن مهم مدیریت اقتصادی كشور است.
حضرت آیت الله خامنه ای یكی از راه های بهبود فضای كسب و كار را جلوگیری از بخشنامه های پی در پی و احیاناً متناقض برشمردند و خاطرنشان كردند: باید ثبات و آرامش برای فعال اقتصادی تأمین شود تا بتواند برای آینده خود برنامه ریزی كند.
ایشان مبارزه با مفسد و بستن منافذ فساد را نیازمند چشمان باز و هوشمندی مدیران دستگاههای دولتی دانستند و با اشاره به قضایای ماه های اخیر بازار سكه و ارز خاطرنشان كردند: اگرچه در خصوص این قضایا توجیهاتی بیان شد اما به هر حال بی‌توجهی و غفلت مدیریتی نیز رخ داده است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر این كه روش های پیشرفته ای برای نظارت بر نحوه تخصیص ارز وجود دارد، گفتند: وقتی قرار است ارز تخصیص داده و یا وارد بازار شود، این كار باید با چشم باز انجام شود و اینگونه نباشد كه در این شرایط سخت كشور، چند میلیارد دلار به دست عده ای بیفتد كه آن را یا قاچاق كنند و یا به اسم واردات كالا به مصارف دیگر برسانند یا این كه برای مسافرت های تفریحی خارجی اختصاص یابد.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأكید بر این كه دولت توانایی مدیریت اقتصادی كشور را دارد، خاطرنشان كردند: لازمه چنین مدیریت اقتصادی، اهتمام جدی، ورود مجاهدانه در وسط میدان و نظارت كامل و مستمر به منظور بستن منافذ فساد است تا دیگر نیازی به برخورد قوه قضاییه نباشد.
ایشان كمبود برخی اقلام و كالاها در مقاطعی خاص را تصنعی و نوعی خرابكاری خواندند و افزودند: باید با چشمان باز این گونه كارها را تحت نظر داشته باشید و با آنها مقابله كنید.

** بانك مركزی باید با نظارت دقیق مانع بروز مشكلاتی نظیر مسائل سپرده‌گذاران برخی موسسات شود
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه بحث ضروریات مدیریت اقتصادی، «استفاده از ظرفیت های اقتصادی فراوان و برجسته كشور» را مورد تأكید قرار دادند و با استناد به گزارشی از مراكز بین المللی افزودند: ایران از لحاظ ظرفیت های استفاده نشده در رده اول جهان قرار دارد.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان كردند: براساس آمار مؤسسات بین المللی در حال حاضر ایران با شاخص تولید ناخالص داخلی در میان دویست و چند كشور در رده هجدهم قرار دارد كه اگر از ظرفیت های داخلی استفاده بیشتر و بهتری شود، می توانیم به رده‌های بالاتر جهانی برسیم.
ایشان «بد استفاده كردن از ظرفیت ها و منابع داخلی» را از دیگر مشكلات موجود در بحث مدیریت اقتصادی خواندند و پرسیدند: ایران كه جزو بزرگ‌ترین تولیدكنندگان نفت جهان است، چرا باید بنزین وارد كند؟ در حالی كه می توان با ساخت پالایشگاه و تولید و حتی صدور فرآورده های نفتی از نعمت بزرگ ذخائر نفتی، استفاده صحیح كرد.
رهبر انقلاب اسلامی مصرف بیش از 100 میلیون لیتر بنزین در روز را نمونه دیگری از استفاده بد از ظرفیت‌ها و منابع داخلی خواندند و افزودند: وزارت نفت و دیگر مسئولان دولتی راههای كاهش مصرف بنزین را پیگیری كنند.
حضرت آیت الله خامنه ای با انتقاد از بی رغبتی دولت به استفاده گسترده از ظرفیت وسیع بخش خصوصی گفتند: اجرای صحیح و كامل سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی و استفاده از تجار، تولیدگران، صنعتگران، قطعه سازان و دیگر اجزای بخش خصوصی در مدیریت اقتصادی و پیشرفت كشور قطعاً مؤثر خواهد بود.
ایشان ایجاد جاذبه برای ورود بخش خصوصی به تكمیل طرح های نیمه تمام را از جمله راه های استفاده از ظرفیت فعالان اقتصادی و مهار نقدینگی دانستند.
«لزوم مهار و مدیریت نقدینگی» نكته دیگری بود كه رهبر انقلاب به مسئولان دولت خاطرنشان كردند.
ایشان همچنین با تأكید بر امكان مهار نقدینگی افزودند: نقدینگی سرگردان به هر سو كه برود (سكه، ارز، مسكن یا هر زمینه دیگر) ویرانگر خواهد بود و باید مجموعه ای تمام وقت، فعال و جهادی مسئول كنترل و مدیریت آن شود.
«مدیریت و كنترل قوی بانك مركزی بر دیگر بانك ها»، توصیه دیگر حضرت آیت الله خامنه ای برای مدیریت اقتصادی كشور بود.
ایشان با انتقاد از ادامه بنگاه داری بانك ها و كارهای هزینه آور دیگر نظیر افزایش شعبه های بانكی گفتند: بانك مركزی باید با نظارت كامل و دقیق مانع بروز مشكلاتی نظیر مسائل سپرده‌گذاران برخی بانكها و مؤسسات مالی شود.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته باید از اول جلوی مشكلات گرفته شود اما می توان با روش های مؤثر، با آن دسته از مراكز مالی كه برای مردم مشكل به‌وجود می‌آورند، برخورد كرد.

** مذاكره ای در هیچ سطحی با آمریكایی ها صورت نخواهد گرفت
بخش دوم سخنان حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار رییس جمهورس و اعضای هیأت دولت به بیان نكاتی در زمینه سیاست خارجی اختصاص داشت كه تأكید بر ارتباط خوب و روزافزون با همسایگان از جمله این نكات بود.
ایشان درباره كشورهای اروپایی نیز گفتند: ارتباط و ادامه مذاكره با اروپا ایراد ندارد اما باید ضمن ادامه این كار از آنها درباره مسائلی نظیر برجام و یا اقتصاد قطع امید كنید.
رهبر انقلاب با انتقاد از رفتار نامناسب اروپا در مسائلی نظیر برجام و تحریم ها خاطرنشان كردند: باید با نگاه شك آلود به وعده های آنها، از روند مسائل مراقبت جدی كرد.
حضرت آیت الله خامنه ای برجام را وسیله ای برای حفظ منافع ملی خواندند و افزودند: برجام هدف نیست بلكه وسیله است و طبعاً اگر به نتیجه برسیم كه با این وسیله، حفظ منافع ملی امكان پذیر نیست آن را كنار می گذاریم.
ایشان گفتند: اروپایی ها باید از بیان و عمل مسئولان دولتی ایران بفهمند كه اقدامات آنها تدابیر و واكنش متناسب جمهوری اسلامی ایران را به دنبال خواهد داشت.
رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر منتفی بودن هر گونه مذاكره با آمریكایی ها افزودند: نتیجه مذاكره با مسئولان قبلی آمریكا كه حداقل ظاهرساز بودند اینگونه شد، حالا با مسئولان وقیح و هتاك فعلی كه شمشیر را برای ایرانی ها از رو بسته‌اند چه مذاكره ای داریم بنابراین مذاكره ای در هیچ سطحی با امریكایی ها صورت نخواهد گرفت.
حضرت آیت الله خامنه ای، مذاكره با ایران را نیاز همه دولت‌های امریكایی خواندند و خاطرنشان كردند: آنها می‌خواهند مانور دهند كه ما حتی جمهوری اسلامی ایران را به پای میز مذاكره آوردیم، پس همانگونه كه قبلاً به‌طور مشروح و مستدل بیان كرده‌ام، هیچ مذاكره‌ای با آنها انجام نخواهد شد.

** رؤسای قوا و مسئولان بخش های مختلف پشتیبان و كمك‌كار یكدیگر باشند
رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانشان، «اتحاد و انسجام مسئولان كشور» را بیش از هر زمان دیگر لازم خواندند و افزودند: رؤسای قوا و مسئولان بخش های مختلف باید پشتیبان و كمك‌كار یكدیگر باشند و بویژه همه باید به دولت كمك كنند زیرا دولت در وسط میدان است.
حضرت آیت الله خامنه ای، اختلاف نظر میان مسئولان را طبیعی دانستند و در عین حال افزودند: این اختلاف نظرها نباید رسانه ای شوند زیرا مردم را نگران و مضطرب می كند.

**جلسه روز گذشته مجلس نمایش اقتدار و ثبات جمهوری اسلامی ایران بود
ایشان به جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی و سؤال نمایندگان از رییس‌جمهوری اشاره و تأكید كردند: جلسه دیروز مجلس نمایش اقتدار و ثبات جمهوری اسلامی ایران بود و خداوند به آقای رییس جمهوری و قوه مقننه خیر بدهد كه مشتركاً چنین نمایش اقتداری را نشان دادند.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: نمایندگان مجلس از رییس جمهوری كه با بیش از ۲۳ میلیون رأی انتخاب شده است، سؤال می كنند و رییس جمهوری نیز با خونسردی و متانت به سؤالها پاسخ می دهد و این معنای مردم سالاری دینی است.
رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری این كه میان انتظارات نمایندگان و واقعیات موجود شكافی وجود دارد كه باید پر شود، خاطرنشان كردند: مهم آن است كه آنچه اتفاق افتاد، یك نمایش با شكوه از قدرت جمهوری اسلامی و اعتماد به نفس مسئولان بود.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأكید بر این كه دشمن از جلسه دیروز به‌دنبال اهداف دیگری بود، افزودند: جلسه بسیار خوب دیروز هم رییس‌جمهور و هم مجلس را تقویت می كند و زمینه ساز همكاری‌های بیشتر و نزدیك تر شدن دیدگاه ها خواهد شد.
ایشان تأكید كردند: یك جمع فعال، كمر بسته و با نشاط باید مأمور حل یك به یك معضلات اقتصادی شوند.

** آمریكایی ها می خواهند استقلال ایران را زیر پا بگذارند
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، رییس‌جمهوری گزارشی از اقدامات و برنامه‌های دولت بیان كرد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی با بیان این كه همه تلاش دولت این بوده كه كشور را به نقطه مطلوب برساند، گفت: در پنج سال گذشته توفیقات خوبی همچون كاهش تورم، رشد اقتصادی وافزایش درآمد ناخالص ملی حاصل شده است.
وی با اشاره به خدمات دولت به روستائیان، خاطرنشان كرد: همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار دارای برق هستند و بسیاری از روستاها به شبكه گاز و نیز به شبكه ارتباطی كشور متصل شده‌اند.
رییس قوه مجریه به اقدامات این قوه در حوزه كشاورزی از جمله خودكفایی در تولید گندم و شكر اشاره كرد و افزود: درآمد كشاورزان هم از لحاظ میزان تولید محصول و هم از لحاظ قیمت بهتر از گذشته شده و در تولید بسیاری از محصولات كشاورزی هم شاهد افزایش بوده‌ایم.
روحانی، افزایش ۹۰ درصدی تولید گاز در پارس جنوبی و افزایش تولید نفت از مخازن مشترك را از جمله دستاوردهای دولت در حوزه انرژی دانست و گفت: كشور در زمینه تولید گاز و گازوئیل خودكفا شده و تا پایان سال می‌توانیم در تولید بنزین نیز به خودكفایی برسیم.
وی نوسازی ناوگان حمل و نقل، افزایش دو برابری صادرات غیرنفتی و اتكای بیشتر به صادرات غیرنفتی را از دیگر خدمات دولت خواند و افزود: اگر چه در ماه‌های اخیر با مشكلاتی به‌ویژه در حوزه ارز مواجه بوده‌ایم اما همان‌گونه كه در گذشته مشكلات سخت‌تری را پشت سر گذاشته‌ایم، با تدبیر می‌توانیم از این مشكلات هم عبور كنیم.
رییس جمهوری به تحریم‌های آمریكا اشاره كرد و گفت: در شرایط امروز راه حل سیاسی پیش روی ما نیست چرا كه دولتی كه تحریم‌ها را بر خلاف همه مقررات بین‌المللی به ایران تحمیل كرده، به هیچ چیزی پایبند نیست.
روحانی با بیان این كه هدف آمریكایی‌ها بالاتر از فشار اقتصادی است و می‌خواهند یك بار دیگر به ایران برگردند و بر كشور مسلط شوند، خاطرنشان كرد: آنها می‌خواهند مجدداً استقلال ایران را زیر پا بگذارند و بر مردم ایران آقایی كنند اما ملت ما هرگز چنین چیزی را نمی‌پذیرد و این را با ایستادگی و مقاومت خود به جهان نشان خواهد داد.
رییس‌جمهوری تاكید كرد: همه ملت ایران پشت سر رهبر معظم انقلاب و با هدایت ایشان نخواهند گذاشت كه توطئه‌های دشمنان تحقق پیدا كند.
به گزارش ایرنا، همزمان با هفته دولت و در آستانه سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر، رییس‌جمهویر و اعضای هیأت دولت پیش از ظهر امروز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار كردند.
سیام**9314**1336

سرخط اخبار سیاست