۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۲
کد خبر: 83014798
T T
۰ نفر
زالو درمانی برای دارندگان مشكلات انعقادی خون،منع شده است

شیراز-ایرنا- عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشكی فسا اعلام كرد: افراد دارای مشكلات انعقادی خون (هموفیلی، كمبود پلاكت و ... )و همچنین مبتلایان به كم خونی شدید، زالو درمانی برایشان منع شده است.

دكتر مسیح صدیق رحیم آبادی سه شنبه به ایرنا گفت:همچنین كسانی كه به مصرف همزمان داروهای ضد انعقادی مثل آسپرین، وارفارین مبادرت می كنند و افراد با وضعیت مزاجی بد و نامناسب (unstable) نباید به زالو درمانی روی آورند.
وی اضافه كرد: كم خونی شدید، حاملگی و شیردهی (در موارد ضروری می تواند با صلاح دید پزشك مصرف شود)، بیماری های مزمن و بدخیم با ریسك بالا ، نگرانی و ترس بسیار شدید هنگام برخورد با زالو، دوره پریود خانم ها، آلرژی شدید و كسانی كه آلرژی قبلی به مواد فعال زالو داشته اند، از دیگر موارد منع مصرف زالو درمانی است.
متخصص طب ایرانی بیان كرد: اولین شواهد استفاده از زالو به حدود 3500 سال قبل برمی‌گردد و ابن سینا در كتاب قانونش به انواع زالو و زالوهای سمی اشاره كرده است.
صدیق رحیم آبادی اظهار داشت:هرچند از این روش درمانی قدیمی در بسیاری از اسناد باستانی از قبیل نوشته های مصریان، سانسكریت و یونان باستان نام برده شده، ولی در 24 ژوئن سال 2004 ، سازمان غذا و داروی آمریكا (F.D.A) استفاده از زالو درمانی در اهداف پزشكی را قانونی اعلام كرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی فسا گفت : خواص درمانی این روش بیشتر در اثر مواد ترشح شده از غدد بزاقی زالو حاصل می شود و حد اقل 30 ماده شیمیایی در بزاق آن وجود دارد كه 8 مورد آنها به طور كامل شناسایی شده اند و مهمترین آنها، ماده ضد انعقاد به نام هیرودین است كه موجب بازشدن گرفتگی رگ‌ها و افزایش خون‌ رسانی به مغز و بدن می‌شود.
متخصص طب ایرانی بیان كرد: زالو از انواع كرم های حلقوی است كه قطر حدود یك سانتیمتر دارد و در دو انتها كوچكتر (باریكتر) است. طولی بین 3 تا بیست و پنج سانتی متر دارد. بیش از ششصد گونه دارد كه حدود پانزده گونه آن به عنوان زالوهای طبی شناخته شده و در درمان های پزشكی مصرف دارند.
به گفته وی امروزه از این روش درمانی در درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله درمان زخم های مزمن مثل زخم های دیابت، پیوند پوست ، پیوند اعضا، دردهای مفصلی نظیر استئو آرتریت ، واریس، ناباروری . . . كمك كننده است و مورد مصرف دارد.
صدیق رحیم آبادی با اشاره به اینكه زالو از لحاظ مزاجی، سرد و خشك است و بهترین افراد برای درمان با این روش افرادی هستند كه مزاجشان گرم و تر و یا در اصطلاح دموی مزاج‌ها هستند اضافه كرد:گاهی ممكن است پس از زالودرمانی عوارض بسیار محدودی در بیمار مشاهده شود كه البته احتمال بروز آن‌ها بسیار نادر است.
وی افزود:خونریزی زیاد از محل گزش به‌ ویژه در شرایطی كه تعداد زالوهای استفاده شده زیاد باشد از شایع‌ترین این عوارض است و ایجاد عفونت و همچنین حساسیت به زالو از موارد بسیار نادر ولی محتمل است.
شهرستان فسا در فاصله 130كیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.
9653 /1876

سرخط اخبار استان‌ها