۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۳۷
کد خبر: 83014227
T T
۰ نفر
آمریكا درخواست ایران از لاهه را ناقض حق حاكمیت خود دانست

تهران - ایرنا - وزارت امور خارجه آمریكا روز دوشنبه اعلام كرد كه واشنگتن درخواست ایران از دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر دستور به آمریكا برای لغو تحریم های ضد ایرانی را تلاش برای دست درازی به حقوق ایالات متحده برای اقدام در زمینه های امنیت ملی تلقی می كند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، وزارت خارجه آمریكا همچنین تاكید كرد كه با دعاوی ایران در دیوان بین المللی دادگستری مقابله می كند.
وكلای ایران روز دوشنبه از دیوان بین المللی دادگستری خواستند به واشنگتن دستور دهد تحریم های دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا علیه تهران را لغو كند.
در همین حال، «مایك پمپئو» وزیر امور خارجه آمریكا گفت: درخواست ایران از دیوان بین المللی دادگستری، تلاش برای دست درازی به حق حاكمیت آمریكا برای اتخاذ اقداماتی قانونی از جمله اعمال مجدد تحریم ها است، امری كه برای محافظت از امنیت ملی ما، لازم است.
وزیر امور خارجه آمریكا افزود: اقدامات در پیش گرفته شده از سوی ایران، سواستفاده از دیوان بین المللی دادگستری است.
آمریكا ساعاتی پیش در واكنشی كتبی به درخواست ایران از دیوان بین المللی دادگستری لاهه در زمینه لغو تحریم های واشنگتن اعلام كرد كه این دادگاه برای رسیدگی به این پرونده صلاحیت قضایی ندارد.
آمریكا همچنین مدعی شد كه دعاوی ایران خارج از ملزومات معاهده مودت 1955 است. معاهده مودت و روابط اقتصادی و حقوق كنسولی بین دولت های آمریكا و ایران كه در تارنمای سازمان ملل نیز بارگذاری شده است، 23 مرداد 1334 هجری شمسی (15 اوت 1955میلادی) میان نمایندگان دو كشور امضا شد.
وكلای آمریكایی به ریاست «جنیفر نیوستید» مشاور وزارت امور خارجه آمریكا قرار است فردا سه شنبه به موضوع شكایت ایران پاسخ دهند. همچنین انتظار می رود رای نهایی در مورد این پرونده ظرف یك ماه صادر شود، اما زمان دقیق صدور رای تعیین نشده است.
در شكایت تنظیم شده برای دیوان بین المللی دادگستری ذكر شده كه تحریم های آمریكا كه به اقتصاد ایران ضربه می زند، اصول معاهده مودت بین دو كشور را نقض می كند.
دونالد ترامپ پس از خارج كردن آمریكا از برجام، طرح های یكجانبه ای را برای بازگرداندن تحریم های ضد ایرانی اعلام كرد. به رغم مخالفت متحدان اروپایی واشنگتن با تصمیم ترامپ، اكثر شركت های غربی قصد پیروی از تحریم ها را دارند و توقف داد و ستد با ایران را به مجازات شدن از سوی آمریكا یا منع فعالیت تجاری در ایالات متحده ترجیح می دهند.
اروپام**9109**1908
۰ نفر

سرخط اخبار جهان