۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۲۱
کد خبر: 83014116
T T
۰ نفر
پیشرفت فیزیكی قطعه اول آزادراه تهران-شمال به 91.5درصد رسید

تهران- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با تلاش پیمانكاران ایرانی پیشرفت فیزیكی قطعه اول آزاد راه تهران- شمال به بیش از 91.5 درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «خیرالله خادمی» امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگاران افزود: تلاش شركت آزادراه تهران- شمال این است كه قطعه اول این آزادراه تا پایان سال زیر بار ترافیك برود.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور یادآوری كرد از سال 1375 تا 1391 پیشرفت فیزیكی این قطعه كمتر از 30 درصد بود.
وی درباره وضعیت تونل بیش از 6 هزار متری البرز به عنوان بزرگ ترین تونل كشور گفت: با حفاری 87 متر دیگر، مسیر رفت این تونل در قطعه دوم تا 2 ماه آینده به پایان می رسد.

** وضع آزادراه های تهران
این مسوول درباره آخرین وضعیت آزادراه انتهای همت - كرج بیان كرد: طول این قطعه 15 كیلومتر است اما تملك برخی واحدهای مسكونی در این مسیر كار را با مشكلاتی روبرو كرده است اما امیدواریم تا پایان سال به بهره برداری برسد.
وی درباره كنارگذر جنوب تهران بیان كرد: طول این آزادراه 158 كیلومتر است و از آبیك آغاز می شود و تا چرمشهر ادامه دارد و حدود 80 كیلومتر روسازی آسفالت آن انجام شده و بقیه نیز در دست اقدام است و درصددیم كه تا پایان نیمه نخست سال آینده به بهره برداری برسد.

** بودجه طرح های حمل و نقل
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور افزود: این شركت برای تكمیل زیرساخت های حمل و نقل كشور یك هزار و 74 پروژه ریلی و جاده ای را در دست اجرا دارد.
به گفته وی، پارسال برای تكمیل این پروژه ها چهار هزار و 126 میلیارد ریال اعتبار در بودجه در نظر گرفته شد كه 99 درصد آن یعنی چهار هزار و 90 میلیارد تومان منابع مالی تخصیص یافت.
«در بودجه امسال از اعتبارات بخش حمل و نقل 50 درصد كم شد اما شركت ساخت همچنان در تلاش است پروژه های خود را در موعد مقرر به پایان برساند».
وی یادآوری كرد از آغاز سال تاكنون از 2 هزار و 534 میلیارد تومان اعتبار ابلاغی 78 درصد تخصیص یافته اما بخش زیاد آن به صورت اسناد خزانه و حدود 500 میلیارد تومان آن نقدی بود.
به گفته وی، شركت ساخت در تكمیل زیربناهای حمل و نقل كشور، مجری تكمیل پروژه راه های اصلی و روستایی، آزادراهی، بزرگراهی و ریلی برای 60 درصد اعتبارات مصوب بخش حمل و نقل كشور است.
خادمی درباره میزان بدهی این شركت به پیمانكاران افزود: اكنون میزان بدهی ما پنج هزار میلیارد تومان است كه سه هزار میلیارد تومان آن بابت توسعه راه روستایی و 2 هزار میلیارد تومان مربوط به طرح های ریلی و جاده ای است و با اختصاص 2 هزار میلیارد تومان به شركت ساخت بخشی از طلب پیمانكاران پرداخت می شود.
خادمی گفت: پیش از این 50 درصد اعتبارات ساخت بزرگراه‌ها و راه های اصلی در اختیار اداره های كل راه و شهرسازی و بقیه در اختیار شركت ساخت بود اما با دستور وزیر راه و شهرسازی و درخواست از سازمان برنامه و بودجه، ساخت همه راه‌های اصلی و بزرگراهی به شركت ساخت واگذار شد و از 120 طرح جاده ای به 250 طرح افزایش یافت.
«در قانون بودجه ساخت 41 هزار كیلومتر طرح‌های جدید شامل راه‌های اصلی، بزرگراهی، آزادراهی و راه روستایی برای ما تكلیف شده كه 15 هزار كیلومتر راه به بهره‌برداری رسید، بیش از 15 هزار و 500 كیلومتر در حال اجراست و 10هزار كیلومتر دیگر در دست مطالعه قرار دارد.
خادمی بیان كرد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم 18 هزار و 440 كیلومتر انواع شبكه راهی ساخته شده كه 13 هزار كیلومتر راه روستایی، 540 كیلومتر آزادراه، 2هزار و 400 كیلومتر بزرگراه و 1340 كیلومتر راه اصلی بوده است.

** افتتاح یك هزار و 856 كیلومتر مسیر ریلی و جاده ای در هفته دولت
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور درباره برنامه های هفته دولت بیان كرد: ‌در هفته دولت امسال یك هزار و 856 كیلومتر مسیر ریلی و جاده ای به بهره‌برداری می‌رسد كه 98 كیلومتر آن مسیر جدید ریلی و 300 كیلومتر بزرگراه و راه اصلی و یك هزار و 460 كیلومتر آن مسیر روستایی است.
وی میزان اعتبار این پروژه‌ها را یك هزار و 765 میلیارد تومان اعلام كرد كه همه آنها از منابع دولتی تامین شده است و گفت: در مجموع پنج هزار و 440 كیلومتر مسیرهای جدید ریلی، آزادراهی، بزرگراهی و راه اصلی در پنج سال گذشته ساخته شده است.
معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: یك هزار و 165 كیلومتر مسیر ریلی نیز در دولت یازدهم و دوازدهم ساخته شد كه بخشی از آن تكمیل و بخشی تا پایان سال تكمیل می‌شود.
به گفته این مسوول، امسال 280 كیلومتر آزادراه جدید و 725 كیلومتر بزرگراه و راه اصلی ساخته و یك هزار و 740 كیلومتر راه روستایی نیز از محل اعتبارات ملی تكمیل می شود.

** خط آهن خواف- هرات افغانستان امسال تكمیل می شود
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت پروژه‌های ریلی در دست احداث شركت ساخت گفت: پارسال برای اتمام پنج مسیر ریلی و یك مسیر بین‌المللی بین ایران افغانستان برنامه‌ریزی شد كه اكنون مركز 2 استان همدان و كرمانشاه به طول 440 كیلومتر به شبكه ریلی كشور متصل شده است.
وی بیان كرد: امسال پس از اتصال این 2مركز استان سه مركز استان آذربایجان غربی، گیلان و حد فاصل آذربایجان شرقی تا بستان‌آباد به شبكه ریلی متصل خواهند شد.
خادمی گفت: پروژه خط آهن خواف- هرات به عنوان اولین خط ریلی ایران به سمت افغانستان است و امیدواریم تا پایان سال تكمیل شود.
وی خاطرنشان كرد: راه‌آهن خواف- هرات كه اولین خط ریلی ایران به سمت كشور افغانستان محسوب می‌شود تا پایان سال تكمیل خواهد شد كه با تكمیل این خط آهن مجموع طول خطوط ریلی قابل افتتاح تا پایان سال بیش از 530 كیلومتر می شود.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور گفت:‌ راه‌آهن چابهار- زاهدان به طول 610 كیلومتر تاكنون 31 درصد پیشرفت فیزیكی داشته و 70 كیلومتر از این مسیر زیرسازی شده و آماده ریل‌گذاری است و پیشرفت فیزیكی زیرسازی قطعه چابهار- ایرانشهر به 60 درصد رسیده است.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره احداث راه‌آهن اردبیل افزود: این پروژه ریلی نیز در زیرسازی بیش از 65 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و برای تكمیل آن همه مناقصات انجام شده و در بودجه نیز ردیفی برای تكمیل این خط در نظر گرفته شده است.
وی بیان كرد: این پروژه ریلی 26 كیلومتر تونل دارد و تكمیل كل آن نیازمند یك هزار میلیارد تومان اعتبار است و امسال 101 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافته كه كافی نیست اما از محل ماده 56 قانون بودجه (فاینانس داخلی) در حال پیگیری هستیم كه تسهیلاتی به این پروژه اختصاص یابد تا بتوانیم این پروژه ریلی را در چهار سال به پایان برسانیم.
این مسوول گفت: ادامه این خط از بوشهر به طرف عسلویه خواهد بود تا به وسیله ریل كالا از بنادر بوشهر و عسلویه به سهولت حمل و نقل صورت گیرد.
خادمی افزود: ‌خط آهن شیراز- بوشهر به طول 450 كیلومتر و بوشهر- عسلویه به طول 210 كیلومتر نیز در قانون بودجه ردیف اعتباری دارد و امسال نمایندگان بوشهر در مجلس كمك كردند اعتبار 12 میلیارد تومانی پارسال، امسال به 88 میلیارد تومان افزایش یابد.
به گفته وی، این پروژه پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، بنابراین ما به دنبال فاینانس مالی برای پروژه ایم كه قرارداد تجاری آن در پایان 1396 با شركت چینی نهایی شد، درخواست ترك تشریفات به سازمان برنامه و بودجه داده ایم و بانك صنعت و معدن به عنوان بانك عامل در حال همكاری است و فاینانس آن نیز چهار ساله خواهد بود.
خادمی درباره ساخت مسیر ریلی زاهدان تا مشهد و ایستگاه یونسی افزود: شركت ساخت در حال تكمیل خط آهن چابهار به زاهدان است و در ادامه ما به دنبال اتصال زاهدان به یونسی هستیم اما عملیات ساخت این پروژه بیش از 11 هزار میلیارد تومان برآورد شده كه برای ما بسیار سنگین است.
وی گفت: سه گزینه پیش رو داریم كه در مرحله نخست تفاهمنامه‌ای با یك شركت فاینانسر چینی با مشاركت یك شركت ایرانی امضا شده، از طرفی آستان قدس رضوی نیز از تامین مالی آن استقبال كرده است و در مرحله سوم درصددیم از صندوق توسعه ملی و بخش خصوصی برای این پروژه تسهیلات بگیریم.
به گزارش ایرنا، اكنون طول شبكه ریلی كشور به بیش از 13 هزار كیلومتر رسیده و دولت درصدد است تا پایان برنامه ششم توسعه، طول خطوط ریلی كشور به بیش از 25 هزار كیلومتر افزایش یابد.

اقتصام*1108*1961*
۰ نفر