۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۱۵
کد خبر: 83014102
T T
۰ نفر
تب دلار دوباره در بازار ارز تركيه بالا گرفت

آنكاراـ ايرناـ افزايش چشمگير نرخ ارز در تركيه كه طي هفته هاي اخير آغاز و در آستانه تعطيلات 9 روزه عيد قربان متوقف شده بود، دوباره با پايان يافتن تعطيلات شدت گرفت به طوري كه امروز هر دلار به نرخ 6.23 و هر يورو نيز به قيمت 7.24 يورو به فروش رفت.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، سه هفته پيش با محكوميت حبس خانگي كشيش برونسون آمريكايي در دادگاه شهر ازمير تركيه، روابط ميان آنكارا و واشنگتن به شدت تيره شد به طوري كه دو طرف تحريم هايي را عليه مقامات و صادرات همديگر وضع كردند و در پي اين اقدامات، نرخ ارزهاي خارجي در بازار تركيه به شدت افزايش يافت.
رايزني و مذاكره مقامات تركيه و آمريكا براي حل اختلاف به وجود آمده در پي زنداني شدن اين كيشش آمريكايي و اقدام متقابل دو كشور در تحريم وزراي كشور و دادگستري همديگر و نيز اعمال تعرفه براي واردات كالا از كشور مقابل ادامه يافت و با رد سه درخواست آمريكا براي آزادي كشيش از سوي دولت تركيه، تداوم تنش در روابط ميان آنكارا و واشنگتن موجب وارد آمدن شوكي ديگر به بازار ارز تركيه شد به طوري كه ارزش دلار و يورو اوايل هفته جاري به ترتيب به ارقام بي سابقه 6.98 و 7.95 لير افزايش يافت.
با نزديك شدن به ايام تعطيلات عيد قربان و اتخاذ تدابيري از سوي دولت تركيه از جمله دعوت از مردم براي تبديل ارزهاي خارجي به لير، ارايه تسهيلات بانكي به سرمايه گذاران، تا حدودي از فضاي ملتهب بازار ارز كاست به طوري كه دلار در 10 روز اخير در حدود 5.94 تا 6.01 لير و يورو 6.98 تا 7.02 لير در بازار ارز معامله مي شد.
با پايان يافتن تعطيلات 9 روزه عيد قربان و در اولين روز كاري، امروز دوشنبه بار ديگر شاهد افزايش ارزهاي خارجي در بازار تركيه بوديم به طوري كه قيمت دلار هم اكنون 6.23 لير و قيمت يورو نيز 7.24 لير در تابلو صرافي هاي پايتخت تركيه مشاهده مي شود.
بنا بر اعلام بعضي از نشريات تركيه، قيمت دلار و يورو در شهر استانبول بالاتر از اين قيمت ها به مشتريان فروخته مي شود.
اوايل سال جاري ميلادي، قيمت هر دلار 3.75 لير در بازار تركيه معامله مي شد كه در مقايسه با قيمت كنوني مي توان گفت كه ارزش پول ملي تركيه بيش از 70 درصد در هشت ماه سال جاري ميلادي در برابر دلار افت كرده است.
خاورم/1905

سرخط اخبار جهان