۵ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۰۷
کد خبر: 83013118
T T
۰ نفر

سخني با مديركل جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي استان

۵ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۰۷
کد خبر: 83013118
سخني با مديركل جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي استان

روزنامه پيام استان سمنان روز دوشنبه در شماره چهار هزار و 842 سرمقاله اي با عنوان ' سخني با مديركل جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي استان ' به قلم روح الله ساعدي منتشر كرد.

در اين مطلب آمده است: بالاخره پس از حرف و حديث‌هاي فراوان قرار است از امروز سكان هدايت فرهنگ و هنر ديار عرفا، هفت گنج قومس و سرزمين لهجه‌ها و گويش‌ها، پس از هفت سال به دست شخصيتي از تبار روحانيت جليل ‌القدر قرار گيرد تا مرد سخنور، انديشمند و تواناي اداره كل فرهنگ و ارشاد استان سمنان از اهالي فرهنگ و هنرمندان اين ديار خداحافظي كند و در سنگري ديگر مشغول خدمت شود. از آغاز به كار سوقندي، بارقه‌هايي از اميد در دل هنرمند جماعت، روشن شد و مسير هدايت فرهنگ و هنر اين خطه در ريلي متفاوت قرار گرفت.
حمايت از تشكل‌هاي هنري و اداره اين تشكيلات به دست خود هنرمندان سياستي بود كه سوقندي در پيش گرفت و انتظاري جز عزت و احترام از متوليان فرهنگي استان در دوره مديريت وي نمي‌رفت كه تا حدي محقق شد.از آنجايي كه استان سمنان، مهد و تمدن هنر ايران، در هر دوره‌اي از تاريخ اين آب و خاك جزو تاثيرگذارترين نقاط كشور در توليدات و آفرينش‌هاي ماندگار هنري بوده و هست و هنرمند و فرهنگ‌وران فارسي اين وارثان حقيقي بايزيد بسطامي، ابوالحسن خرقاني و...شايسته تكريم بي‌حد و نهايت‌اند، انتظار حل مشكلات حوزه فرهنگ و هنر از دوره مديريت سوقندي، در هفت سال گذشته جداي از همه نارسايي‌ها و ناكامي‌هاي عرصه فرهنگ و هنر در 2 بعد نرم‌ افزاري و سخت‌افزاري اما رفتار مناسب و توام با خوش ‌بيني با هنرمندان، بيش از هرچيز فضاي شورانگيز هنر و فرهنگ اين خطه را فرا گرفت.
حالا اما در ادامه اين مسير مديركل جديد، حجت الاسلام فضيلت، شايد بتواند زمينه‌ ساز عرصه‌ اي درخشان در عرصه فرهنگ و هنر تاريخ اين استان كهن شود به شرطي كه:
1ـ پاسداشت و تكريم هنرمند، ننگ و عار شمرده نشود و درب‌هاي اتاق مدير جديد مانند مدير قبل، به روي هنرمند چهارطاق باز شود.جماعت هنرمند و فرهنگ‌ور سازندگان حقيقي شاكله جامعه هستند و نمي‌توان آنها را به هر چشمي راند.تكريمشان جز خير و بركت براي نظام اسلامي و آفرينش‌هاي ناب هنري به همراه نخواهد داشت.
2ـ نگاه عادلانه در توزيع اعتبارات و تسهيلات مالي و اعتباري به همه نقاط استان و تلاش براي تمركز‌زدايي امكانات از مركز استان مي‌تواند راه را براي شكوفايي چهره بكر و ناب هنري در استان سمنان بگشايد. وقتي مي‌شنويم در شهرهايي دور از مركز استان، هنرمندان اصيل موسيقي ايران هستند كه سال‌ها با نواي ساز خود موسيقي فولكلور اين سرزمين را زنده نگه داشتند و در آئين اختتاميه جشنواره موسيقي استان بخشي از اين هنر خود را به نمايش نهادند، مطمئن مي‌شويم كه سرمايه‌گذاري براي توسعه زيرساخت‌هاي فرهنگ و هنر در شهرستان‌هاي مختلف استان سمنان از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب اين خطه عالم‌پرور، نتايجي باور‌نكردني به همراه خواهد داشت.
3ـ متاسفانه در دولت مهرورز گذشته، زيرساخت‌هاي فرهنگي و هنري چه در مركز استان و چه در شهرستان‌ها به طور كلي به فراموشي سپرده شد. توسعه زيرساخت‌هاي فيزيكي همچون فرهنگسراها، تالارها و مجموعه ‌هاي فرهنگي و هنري در فضايي بدون اعتبارات عمراني در حوزه فرهنگ معطل ماند و سوقندي خيلي سعي كرد،در اين زمينه كارها را پيش ببرد، اما خيلي توفيق نداشت. به نظر مي‌رسد مديركل جديد با بازشناسي نيازهاي مرتبط در هر شهرستان، بايد زمينه نگارش برنامه‌اي جامع در اين خصوص را فراهم كرده و به بازسازي داشته‌ها و يا ايجاد زيرساخت‌هاي جديد اهتمام ورزد.
4ـ همگرايي در حوزه مديريت فرهنگي و تقويت شوراي فرهنگ عمومي مي‌تواند از مهمترين دغدغه‌هاي مديركل جديد فرهنگ و ارشاد استان به عنوان دبير شوراي فرهنگ عمومي باشد.بررسي‌ها نشان مي‌دهد به رغم وجود دستگاه‌هاي متعدد متولي فرهنگي در استان و اعتبارات پراكنده اما قابل توجه، فقدان هم‌گرايي و هماهنگي مديريتي به هدر‌رفت سرمايه‌ها و منابع منجر شده است. بدون شك حضور و وجود نماينده ولي‌فقيه در استان و نيز استاندار فرهنگ‌دوست به عنوان مديران ارشد شوراي فرهنگ عمومي، امكان سياست‌گذاري‌هاي كوتاه‌مدت و بلندمدت در اين عرصه را فراهم كرده و دستگاه‌هاي فرهنگي ملزم به رعايت آن خواهند شد. استان سمنان هم اكنون از فقدان چشم‌انداز مشخص فرهنگي و هنري و سياست‌هاي كلان اجرايي در اين بخش رنج مي‌برد.بسياري از چالش‌هاي اجتماعي موجود از طلاق و اعتياد گرفته تا خودكشي و نابساماني‌هاي خانوادگي را بايد در همين موضوع دنبال كرد. از طرفي شوراي فرهنگ عمومي تنها وظيفه سياست‌گذاري را برعهده دارد، لذا وجود شورايي عملياتي و راهبردي به منظور پيشبرد و هدايت اهداف كلان فرهنگي و هنري استان سمنان با محوريت مديريت ارشد استان، ضروري به نظر مي‌رسد.
مديركل جديد حوزه فرهنگ و ارشاد استان بايد طوري برنامه‌ريزي كند كه شوراي فرهنگ عمومي، شوراي فرهنگ خصوصي نشود و مردم ضمن آگاهي از مصوبات اين شورا، اجرايي شدن آن را در جامعه لمس كنند.
5- موضوع فرهنگ ديني و ارتقاي شاخصه‌‌هاي آن از ديگر مسائلي است كه بخش قابل توجهي از جامعه نسبت به آن حساسيت دارند و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين زمينه و در دو بخش مساجد و قرآن ماموريت ويژه دارد.اگرچه وجود چنين كانون‌هايي در مساجد نياز ضروري استان سمنان تلقي مي‌شود اما در شرايط محدوديت منابع، تاسيس خارج از قاعده چنين كانون‌هايي مي‌تواند بخشي از فرهنگ ديني جامعه را تهديد كند.در اين مقال فرصت ارزيابي عملكرد دبيرخانه كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد استان نيست، اما نظر مديركل جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي و از روحانيون اين عرصه را به انجام تحقيقات آسيب شناسانه در اين زمينه جلب مي‌كنيم اما ذكر اين نكته ضروري است كه محدوديت منابع در عين كثرت كانون‌ها و وابستگي شديد بخشي از اين كانون‌هاي مساجد به اعتبارات دولتي به آسيبي جدي تبديل شده، خصوصا آن كه در برخي موارد به دليل فقدان روحاني مستقر و دائمي در برخي از مساجد داراي مجوز كانون، زمينه برخي انحرافات ديني فراهم شده است.
از طرفي بررسي‌ها نشان مي‌دهد در برخي موارد روند توزيع همين اعتبارات و تسهيلات محدود با رايزني‌هاي مدير كانون‌ها به نقاطي اختصاص مي‌يابد كه تعداد نمازگزارانش به تعداد انگشتان دست هم نمي‌رسد. تدوين برنامه چهارساله دبيرخانه كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد استان، مبتني بر شناخت واقعيات امروز جامعه و بازنگري در نحوه مديريت اين كانون‌ها و توسعه فرهنگ مديريتي مردم محور مي‌تواند بر ارتقا فرهنگ ديني جامعه تاثير شگرف داشته باشد، به ويژه آن كه در شهرهاي مختلف كانون‌هاي نمونه‌اي فعالند كه از حيث امكانات فرهنگي و دستيابي به اعتبارات مردمي حتي از مجموع امكانات ادارات فرهنگي مثل فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان تبليغات و آموزش و پرورش توانمندتر هستند.
ازسوي ديگر در مورد فعاليت‌هاي قرآني به جرات مي‌توان گفت، مهجورترين فعاليت ديني و فرهنگي استان هم اكنون در حوزه قرآن اتفاق افتاده است و به رغم برخي فعاليت‌هاي مقطعي مثل برخي جشنواره‌ها و مسابقات اما عامه مردم از اين حوزه به شكل شايسته محروم هستند. تشكل‌هاي قرآني از انسجام كافي برخوردار نبوده و دستگاه‌هاي اجرايي اهتمام جدي به نشر معارف قرآني ندارند. آموزش‌هاي قرآني در سطوح عالي انجام نمي‌شود و كاركرد مراكز آموزش قرآن پاسخگوي مطالبات قرآني استان نيست.
نگاه به حوزه قرآن در آموزش مقدماتي روخواني و روان‌خواني و در شرايطي حفظ خلاصه شده است، كه اگرچه بد نيست اما تا شرايط مطلوب فاصله نجومي دارد.
به نظر مي ‌رسد تشكيل كميته‌اي اجرايي و زيرمجموعه شوراي توسعه فرهنگي استان سمنان مي‌تواند راهكاري منسجم براي اثربخشي فعاليت‌هاي قرآني جستجو كند. خروج از نگرش تك بعدي به فعاليت‌هاي قرآني و پيوست مطالعاتي تطبيقي در حوزه‌هاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي و حتي سياسي در حوزه قرآن مي‌تواند آينده‌اي قرآني را براي جامعه‌اي اسلامي رقم بزند.
6- سهم زنان در حوزه مديريت فرهنگي استان سمنان حداقل در 30 و چند سال از عمر انقلاب اسلامي به فراموشي سپرده شده، در حالي كه زنان معاصر نامدار در عرصه فرهنگ و هنر اين خطه شهرتي جهاني دارند.
اگرچه وقتي از «سهم زنان در مديريت فرهنگي استان» ياد مي‌كنيم، همه چشم‌ها به معدود بانواني خيره مي‌شود كه اكنون پشت ميز مديريت‌هاي مختلف استان نشسته اما منظور نگارنده از اين موضوع، ايجاد فضاي امن و مطمئن براي هنرآفريني زن هنرمند و فرهنگ‌ور فارسي است. زنان فارسي سهمي بزرگ در توسعه فرهنگي كشور دارند كه نمونه بارز آن حضور پرنشاط آنان در عرصه‌هاي مختلف ادبي، فرهنگي، مطبوعاتي و رسانه‌اي، تئاتري و موسيقيايي و... است.
7- توجه به رسانه‌ها و عرصه اطلاع‌رساني استان سمنان، از حيث كميت و به ويژه كيفيت از انتظارات اهالي رسانه از مديركل جديد ارشاد استان سمنان است.
برگزاري مراسم باشكوه امسال روز خبرنگار در استان، فصل باب جديدي در زمينه تحول در نظام اطلاع‌رساني استان است كه انتظار مي‌رود، حجت‌الاسلام فضيلت اين رويه و مسير را با قدرت ادامه دهد‌.
وضعيت رسانه‌هاي مكتوب و محلي استان نيز با توجه به شرايط اقتصادي اخير كشور زياد مساعد نيست. هرچند كه انتظار معجزه از مديركل جديد فرهنگ و ارشاد استان نمي‌رود، اما اهالي رسانه و مطبوعات استان انتظار حمايت‌هاي معنوي و مادي را از وي دارند.
در پايان بايد گفت، ضمن عرض خيرمقدم به حجت‌الاسلام فضيلت مديركل جديد، فرهنگ و ارشاد اسلامي استان ذكر اين نكته خالي از لطف نيست، با تمام اين اوصاف در مجموع حال فرهنگ و هنر استان خوش نيست. طبيبي مي‌خواهد شفابخش و پرستاري دلسوز. فرصت انتظار كشيدن نداريم كه اين بيمار در بستر مرگ است. بايد قلبي دوباره به آن پيوند زد و جان تازه‌اش بخشيد.
شايسته است مديريت جديد حوزه فرهنگ و هنر اين خطه، با اهل فرهنگ و هنرمندان اين ديار، به مانند خود آنها و در جهت سياست‌هاي حكومت و به ويژه دولت تدبير و اميد در حوزه‌هاي مختلف از جمله در بحث اجراي موسيقي و تئاترهاي خياباني و... رفتار كند. به جاي اخم و ايرادها، لبخند هديه نمايد و از آنها هميشه دفاع كند.
اين حداقل انتظاري است كه يك عضو كوچك از فرهنگ و هنر اين استان از حجت‌الاسلام فضيلت، مديركل جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان دارد. اميد كه سكاندار جديد اين حوزه در استان با اتخاذ سياست‌هاي راهبردي زمينه نشاط و شورآفريني جامعه هنري و دوستداران به فرهنگ و هنر و مردم اين خطه را فراهم كند.
7339/6103

سرخط اخبار استان‌ها