۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۰۲
کد خبر: 83010326
T T
۰ نفر
تدبیر دولت، عطش روستاییان خراسان رضوی را فرونشاند

مشهد- ایرنا- دغدغه تامین آب مناطق روستایی خراسان رضوی با توجه به خشكسالی های متوالی، بحران كم آبی و جمعیت بالای روستانشین، دو برابر میانگین كشوری آن است و این در حالی است كه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه آبرسانی برای روستاهای سرزمین خورشید درخشان و امیدآفرین بوده است.

مدیرعامل شركت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی با اشاره به اینكه جمعیت زیر پوشش این شركت به تنهایی از جمعیت كل 15 استان كشور بیشتر است، می گوید: این شركت با زیر پوشش داشتن یك میلیون و 580 هزار نفر، بالاترین جمعیت روستایی زیر پوشش در سطح كشور را به خود اختصاص داده است.
به گزارش ایرنا، از دیگر سو مسئولان هواشناسی خراسان رضوی از ورود این استان به هجدهمین سال پیاپی خشكسالی خبر می دهند و بر اساس داده های آنان، تمامی گستره این استان از ابتدای سال زراعی جاری تاكنون درگیر خشكسالی بوده اند.
این در حالی است كه رویكرد دولت تدبیر و امید در اجرای طرحهای آبرسانی ثمرات و فواید زیادی برای ساكنان روستاهای استان خراسان رضوی داشته است و اگرچه مشكل كم آبی همچنان در برخی نقاط روستایی وجود دارد، اما خدمات آب رسانی و رفع مشكلات مربوطه چشمگیر بوده است.
به اعتقاد مسئولان شركت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی، شاخص های آبرسانی در روستاهای این استان در پنج سال گذشته رشدی 12 درصدی داشته و از سوی دیگر تعداد روستاهای این استان كه با تانكر سیار آبرسانی می شدند در دولت تدبیر و امید نسبت به سال 93 حدود 50 درصد كاهش یافته است.
در حال حاضر حدود 80 درصد از آب مورد نیاز روستاهای خراسان رضوی توسط چاهها و منابع زیرزمینی و بقیه از طریق منابع سطحی، سدها، چشمه ها و قناتها تامین می شود.

*رشد 12 درصدی شاخص آبرسانی در روستاهای استان
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی گفت: این استان با زیر پوشش داشتن یك میلیون و 580 هزار نفر جمعیت در 2 هزار و 480 روستا، هم اكنون بالاترین جمعیت روستایی زیر پوشش این بخش را در سطح كشور دارد.
محمد دانشگر افزود: هم اكنون هشت درصد از روستاهای این استان شامل 263 روستا زیر پوشش شركت آب و فاضلاب روستایی نیستند و تامین آب مورد نیاز آنها با نظارت های این شركت به صورت خودگردان اداره می شود.
وی اظهار داشت: در این چهارچوب آب آشامیدنی مورد نیاز بیش از 100 هزار نفر از ساكنان روستایی این استان به صورت خودگردان تامین می شود كه با تمهیدات فراهم شده تمام روستاهای خراسان رضوی تا پایان برنامه ششم توسعه، زیر پوشش آبفار قرار می گیرند.
وی منابع آبی خراسان رضوی را شامل یكهزار و 294 چاه، چشمه و قنات عنوان و بیان كرد: طول خطوط انتقال و شبكه توزیع آب در این استان 20 هزار كیلومتر است.
دانشگر با اشاره به رشد 12 درصدی شاخص آبرسانی روستایی در خراسان رضوی در پنج سال گذشته گفت: به دنبال اقدامات انجام شده از ابتدای دولت تدبیر و امید، شاخص آبرسانی در خراسان رضوی از 86 به 98 درصد افزایش یافته است.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی خاطر نشان كرد: این در حالی است كه قبل از انقلاب شاخص آبرسانی در این استان هشت درصد و در بدو تاسیس شركت آب و فاضلاب روستایی استان 33 درصد بود.

* نیاز روستاهای خراسان رضوی به آبرسانی با تانكر نصف شد
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی گفت: در دولت تدبیر و امید با تخصیص اعتبارات به ویژه از طریق صندوق توسعه ملی برای ایجاد مجتمع های آب روستایی، برای رفع مشكلات روستاییان در این بخش تلاش وافری شده است.
دانشگر با بیان اینكه شمار روستاهایی كه با تانكر سیار در خراسان رضوی آبرسانی می شد در چند سال اخیر 50 درصد كاهش یافته است، افزود: تا سال 1393 حدود یكهزار روستای استان به دلیل كمبود منابع آبی با تانكر آبرسانی می شد كه با اقدامات انجام شده بویژه از طریق اعتبارات صندوق توسعه، اكنون این تعداد به كمتر از 500 روستا رسیده است.
وی ادامه داد: بیشتر این روستاها در شهرستان های تربت جام، گناباد، خواف و تعدادی هم در حاشیه شهر مشهد واقع است.
وی تاكید كرد: با توجه به خشكسالی ها و كمبود آب اگر اقدامات مربوط به پایدارسازی منابع آبی، ذخیره سازی و پیشگیری از هدررفت آب در سالهای پیش، به خصوص در دولت تدبیر و امید انجام نمی شد، روستاهای خراسان رضوی با توجه به كاهش بارندگی و خشكسالیهای پی در پی اكنون با بحران جدی مواجه بود.
وی در عین حال گفت: امسال با كاهش 30 درصدی تولید آب در نواحی روستایی استان، خراسان رضوی با 30 میلیون مترمكعب كمبود آب روبه رو است كه امیدواریم با طرح های در دست اجرا، مشكلات مربوطه در این زمینه كاهش یابد.

*ساخت 51 مجتمع روستایی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی
معاون مهندسی و توسعه شركت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی می گوید: برای نخستین بار در كشور برداشت از صندوق توسعه برای ساخت مجتمع های روستایی در سال 94 و در دولت تدبیر و امید محقق شد كه در این چهارچوب ساخت 51 مجتمع روستایی در خراسان رضوی برنامه ریزی شد.
نورالله قائمی افزود: این مجتمع های روستایی 837 روستا با جمعیتی افزون بر 670 هزار نفر را زیر پوشش دارند كه در سه سال گذشته در مجموع 2 هزار میلیارد ریال برای ساخت این مجتمع ها از این محل اختصاص یافته است.
وی با اشاره به اجرای طرح های آبرسانی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اظهار داشت: با تخصیص اعتبارات مربوطه تاكنون این مجتمع ها در 590 روستا با 500 هزار نفر جمعیت مورد بهره برداری قرار گرفته و كار ساخت مجتمع در 248 روستای دیگر نیمه تمام باقی مانده كه نیازمند چهار هزار میلیارد ریال اعتبار است.
وی همچنین گفت: 53 طرح آب و فاضلاب در روستاهای خراسان رضوی در مجموع با هزینه 463 میلیارد ریال در هفته دولت بهره برداری می شود.
وی خاطرنشان كرد: برای اجرای این طرح ها 135 كیلومتر عملیات لوله گذاری و خط انتقال، 196كیلومتر شبكه توزیع و 38 باب مخزن ذخیره آب با حجم 9 هزار و 600 متر مكعب اجرا شده است.

* مطلوبیت 98 درصدی شاخص های كیفیت آب در روستاهای استان
مدیر روابط عمومی شركت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی گفت: 24 آزمایشگاه میكروبی، شیمیایی، فیزیكی، بیولوژیكی، ریزآلاینده های عالی و معدنی برای كنترل كیفی حوزه آب و فاضلاب روستایی استان دایر است.
سیدرضا موسوی افزود: هم اكنون مطلوبیت میكروبی و كلر باقیمانده در آب تولیدی روستاهای این استان بیش از 98 درصد است.
وی از نصب 36 دستگاه آب شیرین كن برای مصارف شرب خانگی در روستاهای استان خبر داد و گفت: امسال نیز 20 دستگاه آب شیرین كن در روستاهایی كه با مشكل كیفیت آب رو به رو هستند، نصب خواهد شد.
3027/5132

سرخط اخبار استان‌ها