۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۵۹
کد خبر: 83009758
T T
۰ نفر
دلیل اصلی كمبود كود اوره تقاضای افزایش قیمت بود

دزفول - ایرنا - وزیر جهاد كشاورزی با اشاره به كمبود كود اوره در ماه های اخیر در كشور گفت: تقاضای افزایش قیمت از سوی مدیران پتروشیمی روند توزیع كود اوره را در كشور با مشكل مواجه كرد.

به گزارش ایرنا محمود حجتی روز پنجشنبه در جریان بازدید از شركت پاك چوب خوزستان در جمع خبرنگاران افزود: اكنون چهار و نیم میلیون تن كود اوره در كشور تولید می شود كه نزدیك به 2 میلیون تن آن در داخل كشور مصرف و مابقی صادر می شود.
وی با اشاره به افزایش قیمت ارز و نافرمانی مدیران پتروشیمی از مصوبات و دستورات رئیس جمهوری درخصوص عرضه كود اوره اظهار داشت: مدیران پتروشیمی توقع داشتند در این وضعیت ارزی 2 میلیون تن كودی كه به مصرف داخل می رسد نیز با قیمت صادراتی عرضه شود.
وزیر جهاد كشاورزی افزود: این موضوع باعث شد عرضه كود اوره در خرداد و تیرماه با مشكلاتی در سطح استان ها مواجه شود كه خوشبختانه با پشتیبانی دولت و پیگیری مجلس مشكل برطرف شد.
وی گفت: خوشبختانه یك ماهی است كه وضعیت آرام به آرام به حالت تعادل بر می گردد و همكاران ما در جهاد كشاورزی در تلاشند كه این عقب افتادگی را جبران كنند.
حجتی افزود: این گرفتاری كه در خوزستان ایجاد شد مربوط به كشت تابستانه مثل ذرت بود و امیدواریم این مشكل را در ارتباط با كشت های پاییزه نداشته باشیم.
وی اظهار داشت: كشت های پاییزه در مناطق سرد در شهریور آغاز می شود و باید كود مورد نیاز آنها را نیز تامین كنیم.

** خوزستان ظرفیت خوبی برای كشت آكالیپتوس است
وزیر جهاد كشاورزی با بیان اینكه آكالیپتوس با آب های غیرمتعارف می تواند به حیات خود ادامه دهد، گفت: خوزستان با داشتن زمین های خیلی خوب، ظرفیت مناسبی برای كشت این نوع درخت است.
وی با بیان اینكه تولید چوب یك هكتار در سال نزدیك به 600 میلیون ریال است، افزود: برگ درختان آكالیپتوس با قیمت مناسبی به اسانس تبدیل می شود كه موارد استفاده فراوانی نظیر ضدعفونی كننده و جایگزینی آن با كلر در استخرهای تصفیه آب دارد.
وی ضمن قدردانی از تلاش های حمید حمدانی كارآفرین و مدیرعامل شركت پاك چوب خوزستان اظهار داشت: 600 هكتار زمین در اختیار این كارآفرین قرار داده شده كه اقدامات لازم نظیر تجهیز، تسطیح و آماده سازی زمین برای كشت آكالیپتوس توسط وی انجام شده است.
حجتی با اشاره به ارائه تسهیلات ریالی و دراختیار گذاشتن زمین برای احداث پاك چوب خوزستان توسط دولت افزود: منابع ارزی مورد نیاز این كارخانه نیز از محل صندوق توسعه ملی تامین شد و امروز بعد از 2 سال، شاهد به ثمر نشستن تلاش این كارآفرین هستیم.
وزیر جهاد كشاورزی با بیان اینكه آبیاری كارخانه پاك چوب به صورت كم فشار است، افزود: این موضوع باعث صرفه جویی مصرف آب شده است كه امیدواریم با تبدیل آن به پرفشار مصرف آب كاهش بیشتری داشته باشد.
كارخانه پاك چوب شوش در استان خوزستان به عنوان بزرگترین واحد اقتصاد مقاومتی كشور در زمینه MDF شناخته می شود. این كارخانه در مسیر چغازنبیل هفت تپه و در فاصله 20 كیلومتری شوش واقع است.
وزیر جهاد كشاورزی روز پنجشنبه برای بازدید از چند طرح كشاورزی و شركت در چند نشست به استان خوزستان سفر كرد.
وی از تاكستان شركت هفت تپه به وسعت 14 هزار هكتار نیز بازدید كرد.
7280/3022
۰ نفر