۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۰۱
کد خبر: 83006995
T T
۰ نفر
تلاش پلیس مالزی برای پیدا كردن دستگاه رادیواكتیو گم شده

تهران - ایرنا - پلیس مالزی به دنبال دستگاه رادیواكتیوی است كه احتمال دارد به دست گروه های افراطی و تروریستی افتاده باشد. این دستگاه كه از آن می توان «بمب كثیف» ساخت از تاریخ 10 آگوست ( 19 مرداد) گم شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری استریت تایمز سنگاپور، دستگاه پراكندگی رادیواكتیو (RDD) از ایزوتوپ رادیواكتیو ایریدیم 192 تشكیل شده است كه تابش های بتا و گاما با طول عمر 73 روزه را از محیط خارج می كند.
مقامات مالزی بسیار نگران از دسترسی گروه های افراطی و تروریستی به مواد رادیواكتیوی و احتمال روند خرید و فروش این مواد در بازار هستند.
طبق اخبار بدست آمده دستگاه پراكندگی رادیواكتیو در بازار 75 هزار رینگیت مالزی ( حدود 21 هزار دلار) ارزش دارد.
ایریدیم 192یكی از ایزوتوپ های رادیواكتیو به سرقت رفته ای است كه بسیار برای ساخت بمب كثیف استفاده می شود.
بمب كثیف نوعی سلاح انفجاری است كه در آن از یك انفجار غیرهسته‌ای برای پراكندن مواد پرتوزا و آلوده كردن محیط استفاده می‌شود. اگر چه در بمب كثیف از انفجار هسته‌ای استفاده نمی‌شود اما به دلیل آلودن محیط به مواد رادیواكتیو گاه جزو سلاح‌های هسته‌ای به‌شمار می‌رود.
سال گذشته پلیس مالزی بیش از 20 مورد گم شدن مواد رادیواكتیو را در سال‌های اخیر ثبت كرد.
به گفته منابع آگاه امنیتی مالزی، بخش پلیس ضد تروریسم ، مأموریت سختی برای یافتن مسیر مواد رادیواكتیوی گم شده دارد. معمولا دزدی‌ها توسط بخش بررسی جرائم پلیس پیگیری می‌شود اما گم شدن این مواد خطرناك مورد متفاوتی است.
این منابع امنیتی همچنین هشدار دادند: تروریست‌ها برای فعالیت‌های خود ممكن است از محصولات رادیواكتیو و هسته‌ای استفاده كنند كه لزوما در فهرست وسایل تحت كنترل نیستند.
نگرانی‌های امنیتی در این زمینه در كشورهای جنوب شرق آسیا از سال 2016 و زمانی شدت گرفت كه مقامات امنیتی اندونزی اعلام كردند كه از اقدام شبه نظامی‌های تروریست برای استفاده از بمب آغشته به مواد رادیواكتیو جلوگیری كردند.
برخی از كشورهای حوزه جنوب شرق آسیا مانند اندونزی و مالزی اعلام كردند كه صدها نفر از شهروندان این دو كشور در جذب گروه تروریستی داعش هستند و صدها نفر از این افراد نیز در عراق و سوریه اقدامات تروریستی داشته اند.
علاوه بر این دو كشور، سنگاپور، فیلیپین و میانمار نیز از دیگر كشورهای منطقه هستند كه تحت تاثیر پیامدهای تروریسم قرار گرفته و مسئولان آنها در تلاش هستند تا با تهدیدات تروریستی كه به طور جدی ثبات و امنیت منطقه را تهدید می كند، مقابله كنند.
آساق**ه.ع**1663**
۰ نفر