۲۶ مرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۴۷
کد خبر: 83004152
T T
۰ نفر

وزیر خارجه چین: همكاری‌ها با تهران گسترش می‌یابد

۲۶ مرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۴۷
کد خبر: 83004152
وزیر خارجه چین: همكاری‌ها با تهران گسترش می‌یابد

تهران- ایرنا- «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز جمعه در تماس تلفنی با «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی خود، ضمن حمایت مجدد از برجام، بر گسترش همكاری‌ها با تهران تأكید كرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، وانگ برجام را دستاوردی مهم در زمینه چندجانبه‌گرایی خواند و آن را همسو با منافع جامعه بین‌المللی دانست.
وزیر امور خارجه چین با تأكید بر پایبندی این كشور به این توافق، گفت: ما آشكارا گفته‌ایم كه با اقدام نادرست وضع تحریم‌های یكجانبه و تعمیم حوزه قضایی به خارج مرزها مخالفیم.
وانگ تصریح كرد كه پكن روابط با تهران را ارج می‌نهد و با در نظر داشتن آخرین تحولات بین المللی، به دنبال گسترش همكاری‌ها برای بهره مندی دو طرف از منافع متقابل است.
به گزارش شینهوا، ظریف نیز در این گفت وگوی تلفنی آخرین تحولات مربوط به برجام را به اطلاع همتای چینی خود رساند و از نقش سازنده پكن در توافق ابراز قدردانی كرد.
چین به عنوان بزرگ ترین خریدار نفت ایران اعلام كرده است كه از تحریم های آمریكا تبعیت نخواهد كرد.
بر مبنای ارزیابی های صورت گرفته، این كشور در ماه‌های ژانویه تا مه (دی 96 تا خرداد 97) به طور میانگین روزانه 718 هزار بشكه نفت از ایران وارد كرده كه در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، نزدیك به 10 درصد افزایش داشته است.
اخیراً حتی پس از خروج شركت فرانسوی توتال از كنسرسیوم بین المللی برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی، شركت ملی نفت چین (سی.ان.پی.سی) سهم این شركت را در اختیار گرفته و به كار ادامه داده است.
شبس ** 9386 *1613*

سرخط اخبار جهان