۲۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۵۷
کد خبر: 83004016
T T
۰ نفر
حجم اقتصاد كشور از تلكام 400 هزار میلیارد ریال است

بوشهر- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حجم اقتصاد كشور از صنایع مخابرات و اطلاع رسانی(تلكام) سالانه 400 هزار میلیارد ریال است.

به گزارش ایرنا، محمد جواد آذری جهرمی روز جمعه در نشست با فعالان و شركت های دانش بنیان استان بوشهر با بیان اینكه اكنون آمار مستندی از اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات نداریم، اظهار داشت كه با ارزیابی های صورت گرفته بزودی سهم اقتصاد كشور از این حوزه مشخص می شود.
وی بیان كرد: در حوزه تولید سخت افزار در معادلات اقتصادی دنیا شانس بالایی نداریم مگر اینكه برای كالایی استراتژیك در این حوزه همكاری كنیم.
آذری جهرمی گفت: اقتصاد فناوری اطلاعات روز به روز در كشورهای پیشرفته در حال افزایش است كه در این مسیر باید با برنامه ریزی های كلان با آنها هماهنگ شویم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: با ترسیم برنامه میان مدت پنج ساله و بلند مدت 10 ساله، چشم انداز صنعت فناوری اطلاعات در كشور مشخص شده است.
وی ادامه داد: با پیشرفت تكنولوژی و فناوری اطلاعات در كشور پیش بینی شده سالانه 100 هزار شغل ایجاد شود.
آذری جهرمی در ارتباط با اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات كشور گفت: جا برای كارهای فراوانی وجود دارد كه با توجه به اقتصاد و اشتغال آن، این مهم بطور جدی در دستور كار است.
وی اضافه كرد: در سفر به هند با توجه به قرار گرفتن پیشرفته ترین فریلنسرها در این كشور برنامه ریزی برای اتصال فریلنسرهای ایران به هند آغاز شده است.
آذری جهرمی تاكید كرد: استانداردهای حوزه های فناوری اطلاعات باید به گونه ای باشد كه با كنترل آزمایشگاه های مرجع اجازه ورود هر گونه كالایی را به كشور ندهیم.
وی تاكید كرد: در این ارتباط راه اندازی و توسعه آزمایشگاه ها باید در مناطق نزدیك به گمرك صورت گیرد كه استان بوشهر ظرفیت مهم توسعه در این زمینه است.
آذری جهرمی در ارتباط با حوزه نرم افزار اظهارداشت: براساس اعلام غیررسمی، سالانه 200 میلیون صادرات نرم افزار داریم ولی صادر كنندگان آن برای افزایش نیافتن هزینه صادرات این محصول تمایل كمی به اعلام آن دارند.
وی گفت: برای شركت ها این شرایط سخت نیست كه بخواهند ایده رقابتی بدست آورند و آن را جا بیندازند ولی تنها مشكل در این حوزه جذب سرمایه گذاری است كه باید با اتصال به بازارهای بین الملل این مشكل را برطرف كنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاكید كرد: با این وجود اتصال دولت به این حوزه به معنی رانت و فساد است و در حوزه داده های باز منطق این است كه اقتصاد رانتی در حوزه فناوری اطلاعات شكل نگیرد.
آذری جهرمی افزود: در این ارتباط آزاد سازی اطلاعات، آغاز شده و اكنون در پژوهشگاه فناوری اطلاعات پروژه هایی كه با هزینه های دولت اجرا شده اطلاعات آن بصورت آزادانه در دسترس است و برای برخی از نهادها نیز این مهم در دستور كار قرار گرفته است.
7212/6043**
۰ نفر