۲۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۰۳
کد خبر: 83003249
T T
۰ نفر
طرح دوچرخه های هوشمند در پایتخت اجرا می شود

تهران- ایرنا- تور دوچرخه سواری خبرنگاران كه فردا ( 26 مرداد) برگزار می شود سرآغاز اجرای طرحی است كه از آن پس شهروندان می توانند دوچرخه های هوشمند را با همكاری شهرداری تهران در اختیار بگیرند و از آنها استفاده كنند.

معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران طرح استفاده از دوچرخه های هوشمند را با همكاری یك شركت تامین كننده این نوع دوچرخه ها اجرایی كرده و قرار است از چند هفته آینده كلید بخورد.
به همین بهانه شهرداری تهران سرآغاز اجرای این طرح را به مناسبت روز خبرنگار، تور دوچرخه سواری خبرنگاران قرار داده كه مقرر شده فردا از ساعت 7 صبح از خیابان ایرانشهر تا خانه موزه مقدم در تهران برگزار شود.
17 مرداد همزمان با سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در مزارشریف افغانستان به دست طالبان(سال 1377) به عنوان روز خبرنگار نام گرفته است.
به گزارش ایرنا، در اجرای تور دوچرخه سواری خبرنگاران حدود 600 دوچرخه هوشمند اشتراكی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران هفته جاری از اجرای طرح استفاده از دوچرخه های هوشمند برای شهروندان طی هفته های آینده خبر داده و گفته بود: مطالعات اجرای این طرح از یك سال و نیم گذشته آغاز شده است.
وی استفاده از این طرح را فرصت مناسبی برای كمك به كاهش آلودگی هوای و ترافیك تهران خوانده بود.
به همین مناسبت شهرداری نشست خبری برای تشریح جزییات این طرح ترتیب داد و مجری طرح دوچرخه های هوشمند اشتراكی در تهران درجمع خبرنگاران گفت: برنامه ریزی برای اجرای طرح دوچرخه های هوشمند اشتراكی به گونه ای است كه خدمات در سریع ترین زمان ممكن ارایه و مشكلاتی نظیر خرابی های دوچرخه بسرعت حل شود.
حسین قاسمی با بیان اینكه این دوچرخه ها از فناوری های بالایی برخوردار است افزود: مثلا لاستیك آنها پنچر نمی شود، ترمزهای مجهز دارند و دیسك آنها داخل رینگ قرار گرفته است.
به گفته وی همچنین در قسمت عقب دوچرخه قفل هایی وجود دارد كه به وسیله اپلیكیشن باز می شود‌.
وی اضافه كرد: شهروندانی كه متقاضی استفاده از این دوچرخه ها هستند باید پس از دانلود اپلیكیشن مربوطه ( كه بعد نشانی آن اطلاع رسانی خواهد شد) ثبت نام و پس از آن مبلغی به عنوان حق عضویت پرداخت كنند.
قاسمی با اشاره به اینكه شهروندان باید پیش از ثبت نام قوانین مربوط به استفاده از دوچرخه كه حدود 15 صفحه است را با دقت مطالعه كنند یادآور شد: محدودیت هایی سنی (افراد 16 تا 75 سال امكان استفاده از دوچرخه را دارند)، ممنوعیت ورود به بزرگراه ها و منع استفاده در روزهای بارانی و برفی از جمله موارد پیش بینی شده در قوانین ثبت نام است.
وی با اشاره به اینكه هر فرد هنگام ثبت نام امتیاز مشخصی دریافت می كند گفت: تلاش شده با اجرای سیاست های تشویقی و تنبیهی تخلفات و بی نظمی تا حد امكان كاهش پیدا كند كه در این میان رعایت نكردن قوانین راهنمایی و رانندگی بیش از همه امتیازها را كاهش می دهد.
مجری طرح دوچرخه بیدود ادامه داد: همچنین دوچرخه ها توسط اتاق كنترل كه به هوش مصنوعی مجهز است رصد می شوند و دوچرخه هایی كه به مدت 24ساعت در یك مكان ساكن باشند به پاركینگ انتقال می یابند.
وی خاطرنشان كرد: با همكاری معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران مكان هایی در سطح شهر با نوار نارنجی رنگ به عنوان پاركینگ دوچرخه ها مشخص خواهد شد.
قاسمی پیش بینی كرد كه شهر تهران به 250 هزار دوچرخه نیاز داشته باشد.
وی گفت: این طرح از یكشنبه هفته جاری با استفاده از 50 دوچرخه در دانشگاه تربیت مدرس برای دانشجویان اجرایی شده است.
به گفته وی امكان رویت مسافت طی شده، میزان كالری سوخته شده، مدت زمان رسیدن به مقصد و میزان كمك به كاهش كربن هوا به وسیله اپلیكیشن هایی كه بر روی تلفن همراه شهروندان نصب می شود وجود دارد.
ترافیك سنگین و آلودگی هوا ازجمله مشكلات شهر تهران است كه كارشناسان، كاهش میزان استفاده از خودروهای شخصی، تقویت وسایل حمل و نقل عمومی و نیز افزایش به كارگیری دوچرخه را برای پایتخت بسیار موثر می دانند.
تهرام/9353/ 1008
۰ نفر