۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۲۵
کد خبر: 83002170
T T
۰ نفر
خدمات مشاوره اي و مددكاري كميته امداد قم برون سپاري شد

قم - ايرنا - مديركل كميته امداد امام خميني(ره) قم با اشاره به مردمي كردن ساختار سازماني و اداري اين نهاد گفت: براي نخستين بار در كشور، صد درصد خدمات مشاوره اي و 30 درصد خدمات مددكاري كميته امداد قم برون سپاري شد‌.

به گزارش ايرنا، اكبر ميرشكار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار داشت: خوشبختانه مراكز بخش خصوصي همكاري خوبي را در اين زمينه داشتند تا رويكرد مردمي خدمات كميته امداد برجسته تر و نمايان تر شود.
وي با اشاره به استقرار 9 پايگاه به منظور ارايه خدمات ياد شده در سطح شهر افزود: با توجه به تمايل نداشتن برخي خانوارها براي مراجعه به كميته امداد، تمام خدمات قابل ارايه در ساختار سازماني و اداري اين نهاد در يك ساختار مردمي و با كمك بخش خصوصي به جامعه هدف ارايه مي شود كه از ابتداي اين طرح كه حدود هشت ماه از آن مي گذرد ميزان رضايتمندي خانواده ها از خدمات مشاوره اي و مددكاري به دليل سهولت دسترسي به آن بيشتر شده است‌.
ميرشكار در ادامه با اشاره به تخصيص اعتباري بالغ بر 620 ميليارد ريال جهت پرداخت تسهيلات اشتغال به مددجويان با نرخ 4 درصد اظهار كرد: در يك ماه گذشته حدود 700 تن از مددجويان مطابق بررسي هاي صورت گرفته براي بهره مندي از اين وام شناسايي شدند.
وي با بيان اين كه در بند ب تبصره 16 قانون بودجه سال 97 مصوب مجلس شوراي اسلامي براي اشتغال مددجويان كميته امداد 200ميليون ريال تسهيلات پيش بيني شده است، افزود: در يك ماه گذشته 250 تن به بانك ها معرفي، ولي 158 تن از آنها موفق به دريافت اين تسهيلات شدند و با توجه به اين كه در مرحله بعدي نيز بيش از 200 تن ديگر به بانك ها معرفي خواهند شد، سرعت عمل بيش از پيش بانك ها ضروري است.
مديركل كميته امداد قم با بيان اين كه رقم در نظر گرفته شده براي اشتغال روستايي قم چهار برابر ميانگين كشوري است، گفت: طرح راهبري شغلي از جمله برنامه هاي جديد و در پيش روي اين نهاد در حوزه اشتغال است كه با همكاري بخش خصوصي و با هدف ارايه راهنمايي ها و هدايت هاي شغلي به مددجويان اجرا مي شود.
وي همچنين خريد 161 واحد مسكن مددجويي و تعمير590 واحد مسكوني را از فعاليت هاي سال جاري كميته امداد قم در حوزه مسكن ذكر كرد و افزود: پيرو سياست كميته امداد مبني بر خريد مسكن به جاي ساخت مسكن، تعداد 238 واحد مسكوني طي 2 سال گذشته خريداري شده است.
وي ادامه داد: امسال در حوزه اقدام هاي حمايتي كميته امداد استان نيز ميزان مستمري مددجويان مستمري بگير تحت پوشش كه 16هزار و671خانوار را شامل مي شوند، 14درصد افرايش پيدا كرده و در همين مدت 54 ميليارد ريال نيز در بخش درمان خانوارهاي تحت پوشش هزينه شده است‌.
ميرشكار همچنين واريز ماهيانه 900هزار ريال جهت تغذيه هزار و 206 كودك زير 6 سال را از ديگر اقدام هاي حمايتي كميته امداد برشمرد و گفت: در سال جاري برنامه هاي فرهنگي متعدد و متنوعي براي خانواده هاي تحت پوشش در نظر گرفته شده و يك هزار و 200 تن در پايگاه هاي اوقات فراغت تابستان از اين برنامه بهره مند مي شوند.
در حال حاضر 20 هزار و 703 خانوار معادل 2.7 درصد جمعيت استان قم زير پوشش كميته امداد هستند كه از اين تعداد، 15 هزار و 60 خانوار معادل 1.9درصد جمعيت قم معيشت بگير بوده و ساير خانوارها نيز از خدمات تك يا چند خدمتي امداد مثل درمان، فرهنگي و اشتغال بهره مند مي شوند.

** معاون مشاركت هاي مردمي كميته امداد قم نيز با بيان اين كه اين نهاد در راستاي استفاده از ظرفيت هاي موجود در جامعه همواره به دنبال اعتمادسازي عمومي بوده است، افزود: از ابتداي سال جاري تا نيمه مرداد ماه، 148ميليارد ريال پول و كالا جمع آوري شده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 18درصد رشد داشته است.
اكبر رشيدي ادامه داد: در همين مدت در حوزه صدقات و خيرات نيز بيش از 42 ميليارد و 32 ميليون ريال جمع آوري شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 14.46درصد رشد يافته است.
وي حجم كمك هاي دريافتي در طرح محسنين را نيز 31 ميليارد و 600 ميليون ريال دانست و افزود: اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 16.5درصد افزايش دارد.
معاون كميته امداد قم همچنين درآمد حاصل شده از محل جمع آوري زكات را با رشد 60 درصدي نسبت به سال قبل معادل هشت ميليارد و 300 ميليون ريال عنوان كرد و گفت: در بخش طرح هاي مبتني بر نياز نيز 35 ميليارد ريال جمع آوري شده كه تنها يك درصد رشد داشتيم.
رشيدي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تمهيدهاي صورت گرفته براي عيد سعيد قربان افزود: امسال نيز با استفاده از منابع داخلي كميته امداد دام هايي را خريداري و پس از ذبح و دسته بندي به نيازمندان تحويل داده مي شود و همچنين دام هايي كه مردم در اختيار ما مي گذارند را بر اساس نيت آنها پس از نماز صبح عيد قربان ذبح و تا عصر بين مددجويان و نيازمندان توزيع خواهيم كرد.
وي با بيان اين كه هماهنگي هاي لازم با خيران و بانيان طرح هاي احسان و نيكوكاري مختلف كميته امداد از جمله اكرام ايتام در روز عيد قربان انجام شده است، گفت: كميته امداد 10 درصد هزينه خريد دام جهت ذبح در محلات توسط مساجد را تامين و در نماز جمعه اين هفته و نماز عيد قربان نيز كمك هاي مردمي با نيت قرباني را جمع آوري مي كند.
وي با اشاره به اجراي پويش احسان احسن به عنوان يكي از ابتكارهاي استان در خصوص كمك به نيازمندان افزود: در اين طرح كه همزمان با دهه ولايت آغاز خواهد شد، با كمك همه مردم و خيران براي هزار و 100 نوعروس نيازمند جهزيه تهيه مي شود.
از عيد قربان تا عيد غدير به عنوان دهه ولايت نامگذاري شده است.
7403 / 1175

سرخط اخبار استان‌ها