۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۰۷
کد خبر: 83001580
T T
۰ نفر

احمدي‌نژادِ نزديك اما دور

۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۰۷
کد خبر: 83001580
احمدي‌نژادِ نزديك اما دور

محمود احمدي‌نژاد يك پرسش بي‌پاسخ است. يك سوال بي‌جواب براي همه ايرانياني كه او را از نزديك ديده يا نامش را از دور شنيده‌اند. همه او را مي‌شناسند و نمي‌شناسند. گاهي به او نزديك مي‌شوند و گاهي نيز فرسنگ‌ها از او دوري مي‌كنند.

همه بر اين باورند كه او حامل سخنان ناگفته‌اي است كه، نه كسي آنها را مي‌داند و نه مي‌تواند آنها را بازگو كند. او نماد اسرار مگو شده است. احمدي‌نژاد را مي‌توان علي مطهري مجلس خواند يا محمود صادقي يا ايمن‌آبادي. اما يك تفاوت اساسي با همه آنها دارد، يعني چيزي در اين هست كه در همه آنها نيست. و آن هم بسط يد در نقد مسئولين عالي مقام ايران است. احمدي نژاد به هر كس كه بخواهد نقد مي‌كند، بدون اينكه ككش بگزد، چون آن‌قدر مردم از نوع نقد احمدي‌نژاد دلهره دارند خود احمدي نژاد ندارد.

گويي خط قرمز احمدي‌نژاد، خود محمود احمدي نژاد است. گرچه تا كنون، پاسخ مستقيمي به نامه‌ها و سخنانش دريافت نكرده اما غير مستقيم برخي از پاسخ‌ها را دريافت كرده است. نمونه بارز آن پاسخ آخرين نقد او كه در قالب يك كليپ تصويري نيز پخش شد، است. البته باز از زبان رهبر انقلاب. رهبر انقلاب روز دوشنبه در ديدار با قشرهاي مردم از استان هاي مختلف بر ضرورت وحدت عمومي مردم و مسئولان تاكيد و در بخشي از سخنان خود تلويحا محمود احمدي‌نژاد را مورد خطاب و سخنان اخير او را مورد نقد قرار داد.

**كل سيستم
محمود احمدي‌نژاد در يك پيام ويدئويي ادامه حضور روحاني در مقام رياست جمهوري را به ضرر ملت و خود او عنوان كرد. او مي‌گويد سران سه قوه و هر دو جناح سياسي در به صفر رساندن اعتماد عمومي به كل سيستم مسئول هستند.

كانال تلگرامي دولت بهار، رسانه حاميان رئيس دولت‌هاي نهم و دهم روز پنج‌شنبه، 18 مرداد بخش‌هايي از يك پيام ويدئويي احمدي‌نژاد را منتشر كرد و وعده داد فيلم كامل اين پيام را به زودي منتشر كند. احمدي‌نژاد مي‌گويد قصد دارد به طور مشخص درباره «دولت فعلي يعني دولت يازدهم و دوازدهم» با مردم صحبت كند؛ دولتي كه به گفته او «بر يك سلسله مباني نادرست و طراحي شده شكل گرفت». او رئيس جمهوري كنوني را متهم كرد كه در پنج سالي كه دولت را در اختيار داشته يك ركود اقتصادي ادامه‌دار را به كشور تحميل كرده است. روحاني و حاميانش بارها گفته‌اند كه دولت يازدهم در حالي كار خود را آغاز كرد كه تورم بالاي 40 درصد و رشد اقتصادي منفي بود.

احمدي‌نژاد با بيان اين كه در مذاكرات هسته‌اي با شش قدرت جهاني «امتيازات داده شده و چيزي نصيب ملت نشده» مي‌پرسد: «چه كسي مسئول اين وضعيت است؟!» او گفته كه پنج سال پس از بر سر كار آمدن دولت روحاني اقتصاد ايران «در آستانه متلاشي شدن» است و «اعتماد عمومي به كل سيستم به صفر نزديك شده» اما مسئولان دولتي كماكان «خلاف واقع تحويل ملت» مي‌دهند. احمدي‌نژاد بر اين باور است «ملت كلا ناراضي است» و حسن روحاني را قبول ندارد و خطاب به او گفت: «ادامه حضور شما هم به ضرر ملت است و هم به ضرر خود شما».

رئيس جمهور پيشين همچنين گفته است: «آقاي روحاني شما، تمام حاميانتان، دو جناح سياسي كشور و دو رئيس قوه ديگر، همه در اين وضعيت شريك هستند.» او توصيه كرد: «بايد رضايت ملت را جلب كنيد. شايد بهترين راهش اين باشد كه ديگر ادامه ندهيد».

**دشمن شاد كن
رهبر انقلاب روز دوشنبه در ديدار با قشرهاي مردم از استان هاي مختلف در بياني تلويحي، سخنان اخير محمود احمدي‌نژاد را كه خواستار كناره‌گيري حسن روحاني شده بود، بي‌پاسخ نگذاشت و او را مورد نقد قرار داد. رهبر انقلاب گفت كشور به وحدت و انسجام ملي نياز دارد و هرگونه اظهارنظر غيرمعقول سياسي، دميدن در آتش تفرقه و گِرا دادن به فرصت طلبان است.

در ادامه محمود احمدي نژاد را «آنها» خطاب كرد و گفت: «آنها كه مي‌گويند دولت بايد بركنار شود در نقشه دشمن نقش آفرين هستند». رئيس جمهور پيشين در سخنان خود دولت را عامل و سبب تمامي مسائل و چالش هاي كشور معرفي كرده است. اين پيام ويدئويي احمدي‌نژاد و درخواست كناره‌گيري از روحاني، در روزهايي منتشر شد كه طرح سوال از رئيس دولت دوازدهم در دستور كار مجلس قرار دارد. البته نبايد فراموش كرد كه مدتي پيش شماري از اصول‌گرايان تندرو زمزمه طرح عدم كفايت سياسي رئيس جمهوري را نيز مطرح كرده‌ ‌بودند.

**نقض ساختار
رهبر انقلاب در ادامه به اهميت نقش و وظايف دولت در حل مشكلات تاكيد و خاطرنشان كردند: «برخي به اسم اين كه طرفدار ضعفا هستيم و مي خواهيم اوضاع را درست كنيم، خودشان ملتفت نيستند اما عملاً در چهارچوب نقشه دشمن حرف مي‌زنند و اقدام مي كنند. آنها كه مي‌گويند دولت بايد بركنار شود در نقشه دشمن نقش آفرين هستند. دولت بايد سركار بماند و با قدرت، وظايف خود را در حل مشكلات انجام دهد».

گرچه اين نخسنين بار نيست كه رهبر انقلاب، محمود احمدي‌نژاد را مورد خطاب قرار مي‌دهد. با اين حال در ساختار جمهوري اسلامي ايران، دولت از اركان مهم حاكميت است و رئيس جمهور علاوه بر راي موافق و مقبوليت از سوي ملت، مشروعيت خود را از قانون اساسي و تنفيذ رهبري مي‌گيرد. اما احمدي‌نژاد گوشش بدهكار «ساختار» نبوده و به راحتي در كليپ تصويري‌اش خواهان كناره‌گيري «دولت» مي‌شود. گويا نقض ساختار تنها از عهده احمدي‌نژاد بر مي‌آيد وبس! اين كرده‌ احمدي نژاد افزون بر انكار راي ملت؛ جمهوريت نظام و تنفيذ حكم ولي فقيه را نيز زير سوال برده است.

كما اينكه اين نخستين بار نيست كه احمدي‌نژاد مسئولان ارشد نظام را مورد نقد مستقيم قرار مي‌دهد. او سال گذشته نيز در نامه‌اي به رهبري خواستار بركناري رئيس قوه قضائيه شده بود. احمدي‌نژاد 28 آذر و پس از خاتمه ضرب‌الاجل 48 ساعته‌اي كه براي ارائه اسناد محكوميت خود و نزديكانش به رئيس قوه قضائيه داده بود در يك پيام ويدئويي به طور تلويحي صادق لاريجاني را به باد انتقاد گرفت تا جايي كه او را فتنه گر خواند و از او خواست از سمت خود كناره‌گيري كند.

رهبر انقلاب نيز در پاسخ به اين نامه محمود احمدي نژاد عكس‌العمل نشان داد و گفت امروز «هزاران توپخانه‌ دروغ‌پردازي دشمن» مشغول به كارند تا مردم ايران را «نااميد و بدبين كنند و اعتماد به نفس مردم را بگيرند». به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار رهبر جمهوري اسلامي، احمدي نژاد را به نا اميد كردن مردم متهم كرد. ايشان اينگونه گفت: «متاسفانه در داخل هم گروهي، درست همان كار دشمن را ادامه مي‌دهند: «نااميد كردن مردم، متهم كردن، دروغ‌هاي شاخ‌دار دشمن‌ساز را در ذهن مردم جا انداختن؛ اين‌ها كارهايي است كه عده‌اي انجام مي‌دهند».

رئيس دولت‌هاي نهم و دهم در در نامه‌اي كه 22 آبان 96 براي رهبر انقلاب نوشت و متن آن را دو هفته بعد علني كرد هشدار داده بود: «شرايط جاري كشور، اميد به تحقق آينده بهتر را، از رهگذر ساز و كارهاي موجود، به حداقل رسانده است». احمدي‌نژاد در اين نامه به جز درخواست بركناري رئيس قوه قضائيه، شوراي نگهبان و نهادهاي نظامي را به مهندسي و دخالت در انتخابات متهم كرد.

**با احمدي‌نژاد تا محكوميت
به راستي محمود احمدي‌نژاد كيست؟ آيا حامل اسرار مگو است؟ آيا حاشيه امن محمود احمدي نژاد سخناني است كه براي نگفتن دارد؟ به نظر مي‌رسد، محمود احمدي نژاد بيش از آنچه كه هست شده و در يكي از اين روزها، پرونده بازش حكم مي‌خورد و ممكن است او نيز به ساير دوستانش بپيوندد.

منبع: روزنامه همدلي؛ 1397،5،24
گروه اطلاع رساني**2059**2002
۰ نفر

سرخط اخبار پژوهش