۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۵۶
کد خبر: 82999943
T T
۰ نفر
تركیه تعقیب قضایی علیه 346 اخلالگر بازار ارز را آغاز كرد

آنكارا- ایرنا- وزارت كشور تركیه با انتشار بیانیه ای اعلام كرد كه درباره گردانندگان 346 حساب كاربری در صفحات اجتماعی كه با انتشار و اشتراك گذاری مطالبی٬ سبب التهاب بازار ارز شده بودند٬ تحقیقات قضایی آغاز شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، بر اساس تصمیم وزارت كشور تركیه، نیروهای شعبه مبارزه با جرایم سایبری اداره امنیت تركیه تحقیقات از كاربران صفحات اجتماعی كه با انتشار و اشتراك گذاری مطالبی٬ سبب التهاب بازار ارز شده اند٬ تحقیقات قضایی را آغاز كرده اند.
بر اساس بیانیه وزارت كشور تركیه، این شعبه اقدامات قضایی لازم درباره افرادی كه قصد داشتند با فعالیت در فضای مجازی سبب التهاب بازار ارز شده و با تحریك افكار عمومی، تاثیر منفی بر اقتصاد تركیه از طریق افزایش نرخ ارز بگذارند، آغاز كرده است.
بنا به اعلام وزارت كشور تركیه، افرادی كه از تاریخ هفتم آگوست 2018(16 تیرماه 1397) تاكنون اقدام به انتشار مطالبی نادرست در این زمینه كرده اند، شناسایی شده اند و روند قضایی در خصوص آنها ادامه دارد.
برات آلبایراك وزیر خزانه داری و دارایی تركیه امروز از اجرای برنامه عملیاتی اقتصادی تركیه برای مهار افزایش نرخ ارز از امشب خبر داد و با رد ادعاهای مربوط به مصادره سپرده های ارزی و تبدیل دارایی حساب های ارزی به لیر گفت: با افرادی كه این گونه شایعات را منتشر می كنند، به شدت برخورد خواهیم كرد.
این مقام اقتصادی دولت اردوغان با بیان این كه افزایش نرخ ارز بر اساس داده های اقتصادی قابل توجیه نیست، اظهار كرد: تحولات بازار ارز تركیه نشانه بارز یك حمله است كه از سوی بزرگترین بازیگر سیستم تامین مالی جهانی آغاز شده است و در كلیه كشورهای در حال توسعه وضعیت مشابه ایجاد خواهد كرد.
شورای بازار سرمایه تركیه(SPK) نیز با انتشار بیانیه ای اعلام كرد كه علیه كسانی كه در رابطه با بانك ها، مؤسسه های مالی و شركت ها، اخبار دروغ طرح و منتشر می كنند، اقدام قانونی لازم با قاطعیت انجام خواهد شد.
بنا به اعلام این شورا، برای عملكرد موثر، امن و شفاف بازار سرمایه تركیه، كلیه تدابیر لازم از سوی این شورا اتخاذ شده است.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری تركیه نیز روز گذشته طی سخنرانی در كنگره استانی حزب عدالت و توسعه در شهر ترابوزان تركیه با بیان این كه 'بار دیگر با یك بازی سیاسی و موذیانه مواجه هستیم'، خطاب به آمریكا بیان كرد: بازی شما را دیدیم و حریف می طلبیم.
وی تاكید كرد: آنچه را كه نتوانستند با كودتا و اقدامات تحریك آمیز عملی كنند، می خواهند با پول و افزایش نرخ ارز انجام دهند و اسم این اقدام به صراحت جنگ اقتصادی است.
وی اضافه كرد: از نقشه آنها در ایجاد بحران ارزی آگاه هستیم و آن را به چالش می كشیم.
وی با مخاطب قرار دادن دولت آمریكا افزود: شما با دلار تركیه را هدف قرار می دهید، ما نیز از راههای دیگر دنبال چاره كار خواهیم بود.
رییس جمهوری تركیه همچنین گفت: پاسخ كسی را كه به تمام كشورهای جهان از جمله تركیه اعلام جنگ تجاری كرده است، با رفتن به سوی بازار‌ها، همكاری‌ها و اتحاد‌های جدید خواهیم داد.
اردوغان دو روز پیش نیز در واكنش به افزایش چمشگیر نرخ ارزهای خارجی در تركیه خطاب به مردم تركیه گفت: كسانی كه دلار، یورو و طلا در خانه دارند، آن را به بانك ها آورده و به لیر تبدیل كرده و در این مبارزه ملی مشاركت كنند.
وی با بیان این كه 'اگر آنها دلار دارند، ما هم خدا را داریم'، اضافه كرد: این اقدام مردم پاسخی دندان شكن به افرادی است كه به اقتصاد تركیه حمله كرده اند.
رییس جمهوری تركیه با بیان این كه 'آماده مواجهه با هر سناریوی منفی هستیم' گفت: كسانی كه از افزایش نرخ ارز، بهره بانكی و تهدیدات خارجی راضی هستند، بیهوده خوشحال نباشند.
نرخ ارزهای خارجی در بازار تركیه كه از یك هفته پیش در حال افزایش بود، امروز دوشنبه و در اولین روز هفته كاری باز هم ركورد جدی را ثبت كرد.
امروز ارزش لیر تركیه در برابر یورو هفت درصد و در برابر دلار هشت درصد نسبت به روز گذشته كاهش یافت.
مجموع افت ارزش پول ملی تركیه در برابر دلار طی سال جاری میلادی نیز به 84.2 درصد و در برابر یورو به حدود 74.2 درصد رسیده است.
به علت افزایش مستمر نرخ ارزهای خارجی، خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های تركیه نیز متوقف شده است.
در پی اتخاذ تدابیر مالی و اقتصادی در قبال حملات مالی و تحریم های آمریكا علیه تركیه از سوی بانك مركزی تركیه، قیمت دلار و یورو كه از صبح امروز در حال افزایش بود، اندكی كاهش یافت.
اوایل سال جاری میلادی، قیمت هر دلار 3.75 لیر در بازار تركیه معامله می شد اما این نرخ امروز به رقم بی سابقه 6.91 لیر رسید و با افت ارزش 84.2 درصدی ارزش لیر در برابر دلار، ركورد جدیدی در بازار پولی تركیه ثبت شد.
همچنین اول سال 2018، قیمت هر یورو در بازار تركیه 4.5 لیر بود اما با افزایش چشمگیر به خصوص در چند روز اخیر به رقم بی سابقه 7.84 لیر رسید و ارزش لیر در برابر یورو 74.2 درصد افت كرد.
از صبح روز جمعه در پی سقوط چشمگیر ارزش پول ملی تركیه، رسانه ها و صرافی های این كشور نرخ ارز را به صورت لحظه ای اعلام می كنند.
بروز تنش اخیر میان آنكارا و واشنگتن بر سر محكومیت حبس كشیش آمریكایی در ازمیر و اقدام متقابل دو كشور در تحریم وزرای كشور و دادگستری همدیگر، نگرانی هایی در بازارهای مالی و پولی تركیه ایجاد كرده و موجب افزایش نرخ ارز در این كشور شده است كه همچنان ادامه دارد.
همچنین با اعلام تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده آمریكا مبنی بر دو برابر شدن تعرفه های واردات فلزات تولید تركیه به آمریكا كه از امروز اجرا می شود، افزایش نرخ ارزهای خارجی در تركیه شدت گرفته است.
مقامات دو كشور طی هفته گذشته برای حل اختلافات فی مابین در واشنگتن مذاكره كردند و پیش بینی كارشناسان اقتصادی ترك حاكی از كاهش نرخ دلار پس از مذاكرات بود اما افزایش دوباره نرخ دلار در بازار امروز تركیه نشان داد كه این مذاكرات بی نتیجه بوده است.
بازارهای تركیه در انتظار اعمال سیاست اقتصادی تازه دولت این كشور برای بازگشت ارزش پول ملی و ثبات است ولی كارشناسان نگران دچار شدن تركیه به یك بحران اقتصادی در پی سقوط ارزش لیر هستند.
دلیل نگرانی كارشناسان اقتصادی كاهش حدود 18 درصدی شاخص بازار بورس تركیه در سال جای، افزایش 18 درصدی میزان بدهی دولتی در یك سال اخیر، افزایش نرخ تورم تا سقف 13.4 درصد و كاهش سرسام آور و 84 درصدی ارزش پول ملی تركیه در برابر دلار در سال جاری میلادی است.
بسیاری از تحلیل گران ترك به ویژه مفسران نزدیك به حزب حاكم تركیه بر این باورند كه افزایش چشمگیر نرخ ارزهای خارجی در بازار تركیه را كه موجب ایجاد نگرانی جدی در میان مسئولان و مردم این كشور شده، فتنه ای جدید علیه اقتصاد تركیه است.
ثبات در بازار ارز و جلوگیری از نوسان نرخ ارز در تركیه از زمان روی كار آمدن حزب عدالت و توسعه در سال 2002 از جمله دستاوردهای دولت و حزب كنونی تركیه بوده ولی در یك سال گذشته با افزایش نرخ ارز، این دستاورد به چالش كشیده شده است.
خاورم/1905

سرخط اخبار جهان