۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۰۹
کد خبر: 82999400
T T
۰ نفر
20 میلیارد تومان به سمن ها اختصاص یافت

تهران - ایرنا - رییس سازمان امور اجتماعی كشور گفت: در سال گذشته از 200 میلیارد تومان اعتبار برای كاهش آسیب‌های اجتماعی، 10 درصد آن به نقش آفرینی سازمان های مردم نهاد (سمن ها) در طرح های مرتبط در این زمینه اختصاص یافت.

«تقی رستم وندی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درمورد حمایت وزارت كشور از سازمان های مردم نهاد اظهارداشت: وزارت كشور پولی را بین سمن ها توزیع نمی‌كند و ردیفی برای پرداخت مستقیم یا بلاعوض به تشكل‌ها و سازمان مردم نهاد وجود ندارد.
وی تصریح كرد: البته پیش از سال 1392 بودجه یا یارانه ای وجود داشت كه هم به احزاب پرداخت می شد و هم به سمن ها كمك می كردند، ولی از سال 93 آن ردیف دیگر وجود ندارد.
رییس سازمان امور اجتماعی توضیح داد: برای حمایت از سمن ها پروژه‌ مشترك تعریف می‌شود و سازمان‌های مردم نهاد و تشكل‌ها در آن مشاركت می‌كنند؛ وزارت كشور ناظر پروژه و سمن ها هم بازیگران اصلی آن می شوند.

**تاسیس 65 دفتر تسهیل گری در 105 محله حاشیه نشین در كمتر از دو سال
رستم وندی به اجرای طرح های فرهنگی و اجتماعی و اوقات فراغت در سراسر كشور در سال 96 اشاره كرد و گفت: شهرداری تهران در 10 سال گذشته 46 دفتر تسهیل گری در تهران راه اندازی كرد و ما در یك سال و نیم گذشته حدود 65 دفتر در 105 محله حاشیه نشین تاسیس شد.
وی به اجرای طرح «دفاتر تسهیل‌گری» در 10 مركز استان یادآور شد: این دفاتر تسهیل‌گری به شناخت نقاط ضعف و آسیب محلات حاشیه نشین می‌پردازند، لذا برنامه‌هایی را تدوین كردیم كه كودكان و نوجوانان در محلات حاشیه نشین تحت پوشش قرار می دهد.
رییس سازمان امور اجتماعی كشور خاطرنشان كرد: تشكلی اعلام كرد كه واحد سیار اجرای نمایش عروسكی و پخش فیلم تجهیز كرده است و در این راستا از وزارت كشور در خواست كمك كرد در برنامه سال 97 این موضوع را در دستور كار قرار دادیم و قرار است از این تشكل‌ حمایت و پشتیبانی كنیم.
رستم وندی همچنین گفت: كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان طرح راه اندازی «كتابخانه سیار» را برای محلات حاشیه نشین پیشنهاد كرده است كه این امر را نیز در دستور كار سال جاری وزارت كشور قرار دارد.

**نشاط اجتماعی باید تقسیم كار ملی شود
معاون اجتماعی وزیر كشور همچنین به موضوع نشاط اجتماعی در جامعه اشاره كرد و گفت :در آینده نزدیك یكی از جلسات شورای اجتماعی كشور به نقش شوراهای اسلامی شهر و روستا در مدیریت اجتماعی اختصاص می یابد.
رستم وندی افزود: شوراهای اسلامی شهر و روستا عمدتا رویكرد عمرانی و كالبدی به مسائل شهری پیدا كرده‌اند اما باید از ظرفیت و ماموریت‌های فرهنگی و اجتماعی آنها به ویژه به منظور كاهش آسیب‌های اجتماعی در شهرها استفاده كرد.
وی خاطرنشان كرد: زیباسازی فضای سبز شهری و آراستگی معابر و ورزش همگانی در بوستان ها به عنوان یك از شاخص های عملكرد برای نشاط اجتماعی در حال اجرا است اما باید تقویت شود.
رییس سازمان امور اجتماعی كشور همچنین تصریح كرد: پیش نویس طرح افزایش نشاط اجتماعی تهیه شده است؛ نشاط اجتماعی باید یك تقسیم كار ملی شود.

** استفاده از هنر و ورزش برای ارتقای سطح نشاط اجتماعی
رستم وندی اظهار داشت: بر اساس مطالعات و كارهای تحقیقاتی انجام شده و تجربه‌ای كه در كشورهای توسعه یافته با سرانه پایین جرم و آسیب وجود دارد، باید از ظرفیت هنر و ورزش برای ارتقای سطح نشاط اجتماعی و كاهش آسیب‌ها استفاده شود.
وی به تجربه مدل ایسلندی برنامه كاهش مصرف الكل و مواد مخدر در بین جوانان اشاره كرد و گفت: سرانه مصرف مواد مخدر و الكل در كشور ایسلند با 350 هزار نفر جمعیت در سال 1999 در بین جوانان بالاترین در رتبه در اروپا بود كه در یك برنامه 15 ساله به پایین‌ترین میزان خود در این قاره رسید و اكنون این مدل در 17 شهرداری اروپایی در حال اجراست.
رییس سازمان امور اجتماعی افزود: مدل ایسلندی تاكید دارد كه اگر شیمی مغز جوانان به مخدر و الكل وابسته می‌شود، همین روش در خصوص هنر و ورزش نیز بر مغز آنها اثرگذار است.
رستم وندی توضیح داد: در این طرح دانش آموزان با انتخاب خودشان آزادانه درگیر فعالیت‌های ورزشی و هنری شده و از طرفی پدران و مادران را نیز درگیر این طرح می شوند تا ساعاتی را با فرزندان گذرانده و نیازهای عاطفی آنان را تامین كنند؛ در این طرح جوانان و دانش آموزان باید در كنار والدین شام بخورند و جوانان شب ها از یك ساعت مشخص به بعد در فضاهای بیرون از خانه نباشند.
وی با بیان این كه «در ایران ظرفیت‌های غنی در حوزه فرهنگ و هنر ورزش وجود دارد»، افزود: ما می‌توانیم با فراگیرسازی هنر و ورزش آسیب‌های اجتماعی را كاهش و سطح نشاط و انسجام اجتماعی را هم گسترش دهیم اما نظام تعلیم و تربیت و آموزشی ما دچار فقر فضاها و امكانات آموزشی، ورزشی و هنری است.
وی با طرح این سوال كه چرا ساختار نظام آموزش و پرورش بچه‌ها را درگیر فعالیت‌های جامع ورزشی و هنری نمی‌كند، خاطرنشان كرد: مدیران آموزش و پرورش در جلسات مشترك با وزارت كشور اعلام آمادگی كردند كه فضاهای مدرسه را بعد ازظهرها كه مدارس تعطیل می‌شوند- در اختیار برنامه های ورزشی و هنری قرار دهند، این موضوع را با مدیران وزارتخانه های ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مطرح كردیم كه چرا از این موقعیت ها استفاده نمی‌كنند.
معاون وزیر كشور ادامه داد: با وجود این همه اساتید برجسته در بخش‌های ورزشی و هنری در نظام آموزشی كشور، بسیاری از دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی نمی توانند حتی یك انشاء بنویسند، دست خط‌ خوانا نداشته و در هیچ زمینه هنری نیز تجربه ندارند، مگر دانش آموزانی كه در خانواده مرفه بوده و كلاس خصوصی هنری و ورزشی رفته اند و خانواده آنها را حمایت كرده است.
رستم وندی تاكید كرد: باید قبل از آنكه جوان گرفتار آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد به مواد مخدر و الكل یا روابط پر خطر شود، چاره اندیشی كرد، باید برای پیشگیری برنامه و بودجه تصویب شود و در همان ایستگاه اول اقدامات لازم را انجام داد تا جوان به سمت یك آسیب فرهنگی و اجتماعی گرایش پیدا نكند.
وی همچنین اظهار داشت: متاسفانه اغلب برنامه های حوزه اجتماعی رویكردهای درمانی دارند، در حالی كه اگر در ساختار آموزشی و نظام رفاهی كشور، سرمایه گذاری در ایستگاه اول و در جهت پیشگیری از بروز و ظهور آسیب اجتماعی انجام شود، بسیاری از این مشكلات و آسیب ها در جامعه حل می شود.

**رویكرد ما در حل مسائل اجتماعی، آسیب محور شده است
رییس سازمان امور اجتماعی با بیان این كه «یكی از راه های ایجاد نشاط در جامعه، برگزاری برنامه های مشترك اولیا و فرزندان است»، گفت: كودكان و نوجوانان در سیستم آموزش و پرورش باید درگیر فعالیت‌های ورزشی و هنری شوند، بعضی از مدارس در حال حاضر «پنج شنبه‌های بدون كتاب» یا «پنج شنبه‌های با خانواده» برگزار می كنند؛ پدر و مادرها به مدرسه می‌روند و با فرزندان‌ خود درگیر فعالیت‌های گروهی و مسابقات هنری و ورزشی مشترك می شوند.
رستم وندی افزود: فرهنگ و رویكرد ما در حل مسائل اجتماعی آسیب محور شده است و همواره كسانی كه دچار آسیب اجتماعی شده اند و نیاز به مراقبت دارند، احساس وظیفه وجدانی می‌كنیم.
وی افزود: نگاه سنتی و گذشته ما برای مقابله با آسیب های اجتماعی ایراد ندارد، بلكه رویكرد اكنون ما دچار اشكال است؛ هنوز به این درك عمیق نرسیده ایم كه برای حل آسیب‌های اجتماعی در ایستگاه اول و پیشگیری از گرفتاری و دچار شدن به آسیب باید سرمایه گذاری كرد؛ این ایستگاه اول برای كودكان و نوجوان سن طلایی (Golden Age) سه تا هشت سالگی است.
معاون وزیر كشور توضیح داد: در سنین بزرگسالی، زوج جوانی كه ازدواج كردند و به هر دلیلی می خواهند طلاق بگیرند، همه سازمان ها و مراكز مشاوره دولتی و غیردولتی و سمن ها به دنبال این هستند كه به این دو نفر مشاوره دهند تا جدا نشوند.
رستم وندی ادامه داد: اگر زوج های در آستانه طلاق در سنین طلایی دوران كودكی نظام شناختی، عاطفی و احساسی آنها تربیت و آماده می شد و یاد می‌گرفتند با یكدیگر گفت‌وگو كنند و خشونت كلامی با هم نداشته باشند و در برابر جنس مخالف زور اعمال نكنند، در دوران ازدواج به همسر خود توهین نمی‌كردند،درگیری و خشونت خانگی نیز پیش نمی‌آمد و در نتیجه طلاق نیز اتفاق نمی‌افتاد.
وی یادآور شد: همه این مسائل زمانی پیش می آید كه در ایستگاه اول سرمایه گذاری نمی‌كنیم و با رویكرد غریزی خود می‌خواهیم كسانی كه دچار آسیب شده اند و در كف خیابان هستند را جمع‌آوری كنیم.

** گلوگاه اصلی جامعه دو نقطه است؛ «آموزش و پرورش» و «خانواده»
معاون اجتماعی وزیر كشور با بیان این كه « اعتبارات و منابع مالی ما در حوزه اجتماعی اندك است»، افزود: این منابع باید در گلوگاه های اصلی جامعه مصرف شود، البته قبول دارم كه ما باید كمپ درمان معتادان داشته باشیم، معتاد متجاهر را نیز از سطح جامعه جمع‌آوری كنیم، خدمات به زوجینی كه می‌خواهند طلاق بگیرند نیز ارائه دهیم، اما باید سرمایه گذاری اصلی در گلوگاه باشد و گلوگاه اصلی نیز در دو نقطه، یكی «آموزش و پرورش» و دیگری «خانواده» قرار دارد كه این دو نقطه در یك جا ادغام می‌شوند و آن هم در آموزش و پرورش است.
رستم وندی خاطرنشان كرد: در كشور 13 میلیون دانش آموز و حدود یك میلیون و نیم نفر كودك مهدكودكی و یك میلیون نیز پیش دبستانی داریم كه جمعا 15 میلیون می‌شوند كه با احتساب چهار میلیون دانشجو در كشور، كل نظام آموزشی كشور را تشكیل می‌دهند.
وی ادامه داد: در مجموع یك میلیون كادر آموزشی و مدیریتی، و هیات علمی دانشگاه ها نیز وجود دارد كه در جمعا بیست و دو سه میلیون نفر جامعه هدف داریم كه كاملا در نظم و انضباط در اختیار سیستم برنامه ریزی و مدیریت آموزشی كشور قرار می گیرند. اگر فرض كنیم تمام این افراد دارای پدر و مادر هستند، حدود 40 میلیون والدین دانش آموزان می‌شوند كه با جمع دانش آموزان و دانشجویان این عدد كل جامعه را تشكیل می‌دهند.
رییس سازمان امور اجتماعی كشور تاكید كرد: پس اگر می خواهیم یك «ابر پروژه» در حوزه اجتماعی طراحی و اجرا كنیم، باید در دل نظام آموزش و پرورش كشور باشد و البته والدین را نیز درگیر كند.
رستم وندی تصریح كرد: در سال‌های اخیر به دلیل مشكلات اقتصادی مشاركت‌ والدین در امر تعلیم و تربیت كم شده است. انجمن اولیاء و مربیان تضعیف شدند.

** نشاط اجتماعی باید در مدرسه رخ دهد
معاون اجتماعی وزیر كشور با طرح این مساله كه «آیا مدرسه یا دانشگاهی در كشور وجود دارد كه آنقدر به ورزش اهمیت داده باشد و یك سالن ورزشی برای برگزاری مسابقات جهانی داشته باشد»، گفت: نشاط اجتماعی باید در مدرسه رخ دهد. باید استاندارد مكانی‌ مدرسه به گونه‌ای باشد كه دانش آموز بتواند فعالیت ورزشی و هنری داشته باشند.
رستم وندی یادآور شد: ما مسیر را اشتباه می‌رویم، در ایستگاه آخر ایستاده‌ایم و می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی را كاهش دهیم، و نشاط اجتماعی را افزایش دهیم؛ فعالیت‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی در ایستگاه آخر 10 درصد بیشتر جواب نمی‌دهد.
وی خاطرنشان: یعنی اگر می‌خواهید بین زوجین آشتی ایجاد كنید كه طلاق نگیرند، حداكثر تلاش شما باعث می‌شود كه 10 درصد از جامعه هدف حرف شما را بپذیرند و جدا نمی شوند.
رییس سازمان امور اجتماعی كشور تاكید كرد: به گفته وزیر كشور و رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر اگر معتادان را می‌خواهید درمان كنید 10 درصد بیشتر توفیق حاصل نمی‌شود، آمارها در خصوص سایر آسیب های اجتماعی دیگر نیز همین گونه است، اما اگر در ایستگاه اول سرمایه گذاری كنیم 90 درصد با توفیق همراه خواهد بود و ممكن است چند درصدی هم از زیر این شبكه تربیتی خارج شوند كه آن هم در همه جوامع بشری امری طبیعی است.
سیام**3070**1336
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه