۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۷
کد خبر: 82997354
T T
۰ نفر

كويت ميانجي گري بين عربستان و كانادا را رد كرد

۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۷
کد خبر: 82997354
كويت ميانجي گري بين عربستان و كانادا را رد كرد

دوحه – ايرنا – پس از انتشار گزارش هايي مبني بر تصميم كويت براي ميانجي گري بين عربستان و كانادا، برخي منابع كويتي اين گمانه زني ها را رد كردند.

به گزارش روز شنبه ايرنا ، روزنامه 'القبس' كويت به نقل از منابعي كه به نام آن ها اشاره اي نكرد، نوشت : كويت در اين بحران از عربستان جانبداري كرده است پس نمي تواند نقش ميانجي را به عهده بگيرد.
وزارت امور خارجه كويت در واكنش به تيرگي روابط رياض و اوتاوا با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه تحولات اخير در روابط عربستان و كانادا را به دقت دنبال مي كند.
در بيانيه وزارت خارجه كويت بدون حمايت مستقيم از مواضع عربستان عليه كانادا ، اعلام شده است كه دخالت نكردن در امور ديگر كشورها سياست ثابت كويت به شمار مي رود.
وزارت خارجه كانادا با صدور بيانيه‌اي ضمن انتقاد از بازداشت فعالان مدني در عربستان، خواستار آزادي فوري چند فعال حقوق زنان شده بود كه در زندان‌هاي سعودي به سر مي‌برند.
روز دوشنبه (15 مرداد ) رياض در واكنش به اين درخواست سفير خود را از اوتاوا فراخواند و سفير كانادا را نيز 'عنصر نامطلوب' معرفي كرد . رياض به سفير كانادا 24 ساعت فرصت داد تا خاك عربستان را ترك كند.
عربستان همچنين اعلام كرد : تمامي تبادلات مالي و تجاري خود با كانادا را نيز متوقف مي‌كند. اين در حالي است كه رياض ‌اكنون يكي از بزرگ ترين بازارهاي صادراتي كانادا در جهان به شمار مي‌رود.
علاوه بر لغو پروازهاي شركت هواپيمايي سعودي به مقصد و از مبدا كانادا ، دولت رياض تصميم گرفته است تا بيماران بستري خود در اين كشور را خارج كند و دانشجويان در حال تحصيل را هم به كشور ديگري بفرستد.
البته وزير انرژي عربستان گفت كه اين تنش حوزه همكاريهاي مشترك دو كشور در زمينه انرژي را در بر نخواهد گرفت.
دولت كانادا در مقابل اين تصميمات عربستان اعلام كرده است كه با سران برخي كشورها براي ميانجگيري بين دو كشور رايزني كرده است .
برخي كارشناسان سياسي تصميمات غير منتظره عربستان عليه كانادا را بي ارتباط با تنش در روابط ميان آمريكا و كانادا نمي دانند.
' جاستين ترودو' نخست‌وزير كانادا خرداد ماه گذشته در كنفرانس خبري اختتاميه نشست گروه 7 در كبك گفته بود كه در مقابل تعرفه‌هاي اعمالي دولت آمريكا عليه فولاد و آلومينيوم دست به اقدام متقابل مي‌زند.
ترامپ اين مواضع نخست وزير كانادا را غير سازنده دانست و او را ضعيف و دروغگو خطاب كرد.
خاورم**1508*1049
۰ نفر

سرخط اخبار جهان