۱۹ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۴۲
کد خبر: 82996656
T T
۰ نفر
6 میلیون تن فرآورده دامی از طریق مرز بازرگان ترانزیت شد

ارومیه- ایرنا- رییس اداره دامپزشكی ماكو گفت: امسال پس از بازدید و نظارت های بهداشتی در قرنطینه مرز بازرگان برای 6 میلیون تن انواع فرآورده های دامی مجوزهای ترانزیتی صادر شده است.

فاطمه آیرم روز جمعه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این فرآورده‌های دامی پس از بازدیدهای بهداشتی به كشورهای جمهوری آذربایجان، تركمنستان، تاجیكستان، عراق، افغانستان، پاكستان و ازبكستان ترانزیت شد.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در این نقطه مرزی به عنوان پل ترانزیتی كشورهای غربی و ممالك آسیایی نقش كلیدی را ایفا می كند و همچنان در تسهیل تجارت منطقه ای تاثیرگذار است.
وی اظهار داشت: در این مدت انواع از طریق قرنطینه مرز بازرگان فرآورده‌های دامی به میزان 6 میلیون و 338 هزار و 181 كیلوگرم از كشورهای اتریش، آلمان، اكراین، تركیه، مصر، هلند، بلژیك، بلغارستان، ژاپن، تركمنستان، چك، چین، فرانسه، لهستان و لیتوانی وارد كشور شده است.
'آیرم'، عمده ترین كالاهای وارداتی بر اساس اولویت از طریق بازرگان را تخم مرغ خوراكی، تخم مرغ نطفه دار، غذای حیوانات كوچك، غذای ماهی و داروهای دامی و فرآورده های بیولوژیك عنوان كرد.
وی همچنین بیان كرد: میزان صادرات فرآورده های دامی كشور از طریق مرز بازرگان نیز در این مدت 456 هزار كیلوگرم بوده است.
به گزارش ایرنا اگرچه نگرانی هایی از كاهش نقش ایران در ترانزیت كالا وجود دارد اما اتصال شبكه راه های كشور به مسیر حمل و نقل بین المللی با ایجاد 10 كریدور شمال - جنوب و شرق - غرب به طول 21 هزار كیلومتر از مهمترین برنامه های وزارت راه و شهرسازی در طرح جامع حمل و نقل است.
مرز بازرگان كه دروازه ورود ایران به كشورهای اروپایی به شمار می رود در فاصلهٔ یك كیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماكو در آذربایجان غربی قرار دارد؛ این گمرك در سال 1305 شمسی راه اندازی شده و تنها مرز 24 ساعته و بین‌المللی مابین ایران و تركیه است.
3072/7132
۰ نفر