۱۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۴۶
کد خبر: 82996208
T T
۰ نفر
رفع تحریم ها، اقتصاد كشور را گلستان نمی كند

مشهد - ایرنا - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران گفت: اگر فردا صبح هم تحریم های كشور برداشته شود، اقتصاد ایران گلستان نمی شود چون مشكلات داخلی اقتصاد ما بسیار بیشتر از تحریم ها موثرند.

غلامحسین شافعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی خراسان رضوی در مشهد افزود: باید بنشینیم و این مشكلات داخلی اقتصاد را، كه حل آنها به دست خودمان است، برطرف كنیم.
وی ادامه داد: در مقابل تحریم های خارجی باید در داخل ثبات ایجاد كرد در حالی كه برخی از تصمیمات و اقدامات ما بزرگترین كمكها را به تحریم های خارجی می كند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران گفت: ما در ایران قادریم كه علیرغم همه تحریم های موجود، تغییرات مثبت اقتصادی ایجاد كنیم چون كشور ما از امتیازات ویژه ای چون نیروی انسانی، منابع غنی خدادادی و طبیعی و موقعیت جغرافیایی ممتاز برخوردار است و باید تلاش كرد كه بی اعتمادی را از بین برده و اقتصاد را پیش بینی پذیر كرده و بپذیریم كه همه مشكلات كشور از تحریم نیست.

*بزرگترین مشكل اقتصادی كشور حجم بالای نقدینگی است
شافعی افزود: بزرگترین مشكل اقتصادی كشور حجم بالای نقدینگی است كه آخرین آمار آن 1500 هزار میلیارد تومان است كه البته هم اكنون زیادتر نیز شده است.
وی ادامه داد: این حجم از نقدینگی به هر حوزه ای وارد شود مثل سیل همه چیز را با خود می برد لذا به هر شكل باید نقدینگی را مهار كرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران گفت: وقتی به اشتباه و با دلایل واهی نرخ ارز را سركوب می كنیم نتیجه این می شود كه به یكباره رها می شود و می خواهد تمام گذشته سركوب شده خود را چندروزه جبران كند.
شافعی افزود: تصمیم های ارزی فروردین ماه دولت به طور قطع اشتباه بود و به هنگام تصمیم گیری در این خصوص از فعالان اقتصادی اصلا نظرخواهی نشد.
وی ادامه داد: امروز اولویتی بالاتر از مسائل اقتصادی در كشور وجود ندارد و از مشكلات مهم دیگر اقتصاد ما این است كه هدف اقتصاد ما گم و ناپیداست و نقشه راه جامعی نداریم كه برای رسیدن به آن ابزارها را تجهیز كنیم چون ابزارها برای ما هدف شده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران گفت: در این كشور هیچ كس نیست كه نگوید اولویت نخست كشور ما تولید است و در این زمینه خیلی هم حرف، بیان و گزارش كار داده شده است اما نتیجه واقعی و ملموسش كجاست؟
شافعی افزود: باید فعالیت در بخشهای مولد اقتصاد جاذبیت پیدا كند در حالی كه عكس این است و تمام جاذبیت در بخشهای غیرمولد است مثلا اگر كسی در فروردین امسال ارز فراوان خریده باشد و الان بفروشد به اندازه 20 سال كار یك كارخانه سود كرده است.
وی ادامه داد: شیوه حمایت از صنایع ما اشتباه است و حمایت از تولید باید حتما هدفمند، كاهنده و دارای زمان باشد اما ما به اشتباه بعضی صنایع را به این حمایت ها معتاد كرده ایم گویی كه این حمایت باید تا انتها وجود داشته باشد و غافلیم از این كه اگر ادامه یابد كودك صنایع، رشد نمی كند و به راه نمی افتد لذا باید منابع را به سمت كسانی كه به تازگی كار تولید را آغاز كرده اند، هدایت كرد.

* اقتصاد ایران همزمان به اقدامات اورژانسی و درازمدت نیاز دارد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران گفت: اقتصاد ایران به اقدامات اورژانسی نیاز دارد اما نباید از برنامه ریزی درازمدت در این عرصه اجتناب كرد چون این مریض همان گونه كه به پانسمان نیاز دارد به جراحی عمیق هم محتاج است.
شافعی افزود: در مورد ارز 4200 تومانی هر كس تخلفی كرده باید به اشد مجازات برسد، مثلا برخی این ارز را به اسم واردات گرفتند اما وارداتی انجام ندادند و معلوم است كه از ابتدا قصد و غرض سوئی وجود داشته است و البته در این خصوص تصمیم گیرنده نظام قضایی كشور است.
وی ادامه داد: پایش جدیدی نیز در مورد كارتهای بازرگانی آغاز شده و در اتاق مشهد در این خصوص تلاشهای زیادی صورت گرفته است و این تلاشها به سازمان بازرسی نیز ارائه شده تا اگر تخلفاتی وجود داشته از بین برود.
1922/5132
۰ نفر