۱۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۲۶
کد خبر: 82990000
T T
۰ نفر

چین: روابط عادی با ایران ادامه می یابد

۱۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۲۶
کد خبر: 82990000
چین: روابط عادی با ایران ادامه می یابد

پكن- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار داشت: پكن و تهران بدون توجه به تحریم های یكجانبه آمریكا، مبادلات و همكاری های عادی خود را بدون نقض تعهدات بین المللی ادامه می دهند.

'گنگ شوانگ' روز جمعه در نشست خبری در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در پكن در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در مورد مخالفت پكن با درخواست آمریكا مبنی بر كاهش خرید نفت ایران افزود: چین در ارتباط با روابط با ایران، دیدگاه و نگرش شفاف و قاطعی دارد و چندین بار نیز موضع خود را در این ارتباط به صورت شفاف بیان كرده است.
او با اشاره به اینكه دو كشور روابط خود را در چارچوب قوانین بین المللی دنبال می كنند گفت: روابط دو كشور معقول، منطقی و قانونی است و چیزی فراتر از آن وجود ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: چین همواره با تحریم های یكجانبه و تحمیل خواسته های كشور ثالثی علیه هر كشور دیگری از جمله ایران مخالفت كرده است.
به گفته وی باید حقوق و منافع قانونی چین در روابط بین المللی مورد حمایت قرار گیرد و این موضع قوی و روشن پكن است.
تارنمای شبكه خبری بلومبرگ امروز جمعه به نقل از دو مقام آمریكایی عضو تیم مذاكره‌ كننده با چین اعلام كرده بود واشنگتن نتوانسته است در مذاكرات با پكن، این كشور را برای قطع واردات نفت از ایران ترغیب كند و پكن درخواست آمریكا را رد كرده است.
بلومبرگ نوشت: رد این درخواست آمریكا توسط چین كه اكنون با یكدیگر در یك جنگ تجاری به سر می برند ضربه‌ای به تلاش های 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریكا، برای منزوی كردن ایران بعد از خروج از توافق هسته‌ای است.
دو مقام آمریكایی كه خواستند نامشان فاش نشود به این نشریه گفته اند در عوض پكن، به جای كاهش واردات، خرید نفت از ایران را افزایش داده است.
دولت آمریكا در چند هفته گذشته مذاكراتی را با كشورهای مختلف خریدار نفت ایران از جمله ژاپن، هند، كره جنوبی و تركیه جهت قانع كردن آنها به قطع واردات نفت ایران تا ماه نوامبر (آبان) انجام داده است كه با شكست مواجه شده است.
مقامات آمریكایی بعد از خروج این كشور از برجام اعلام كردند خریداران نفت خام ایران باید تا چهارم نوامبر (13 آبان 1397) واردات نفتی خود از ایران را قطع كنند، در غیر این صورت مشمول تحریم های ثانویه آمریكا خواهند شد.
تحریم های ثانویه آمریكا علیه طرف های خریدار نفت خام از ایران كه مغایر قوانین تجارت بین المللی است، موجب واكنش منفی كشورهای مختلف شده به طوری كه تعدادی از كشورها در صدد مستثنی شدن خود هستند و برخی از كشورها نیز اعلام كرده اند كه آن را اجرا نخواهند كرد.
حجم مبادلات تجاری دو كشور ایران و چین در سال 2017 حدود 37 میلیارد و 300 میلیون دلار بود كه به نسبت سال 2016 حدود 19.3 درصد رشد داشته است.
حجم روابط اقتصادی دو كشور در 4 ماهه نخست سال 2018 هم 13.2 میلیارد دلار است كه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9.3 درصد افزایش یافته است.
آمارها نشان می دهد ایران در سال 2017 روزانه حدود 630 هزار بشكه نفت به چین صادر كرده است در چهار ماهه اول 2018 نیز تقریبا سطح فروش نفت در همان سطح باقی مانده است اما حجم روابط حدود 10 درصد رشد داشته است.
**آساق**1904**1566

سرخط اخبار جهان