۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۱۲
کد خبر: 82987827
T T
۰ نفر

چراغ برای خانه ای كه مرده است

۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۱۲
کد خبر: 82987827
چراغ برای خانه ای كه مرده است

تهران- ایرنا- سال ها پیش فروغ فرخزاد گفت: «اگر به خانه من آمدی برای من ای مهربان چراغ بیاور و یك دریچه كه از آن به ازدحام كوچه خوشبخت بنگرم» اما این خانه مثل اینكه سال ها مرده است، آنقدر كه به قول این شاعر معاصر دیگر چیزی مرگش را ثابت نمی كند.

خانه ای كه پس از مرگ هم بوی فروغ و شعرهایش می دهد؛ علاقه مندان وقتی وارد كوچه خادم آزاد امیریه می شوند، چشمشان كه به قوی همیشه زنده چسبیده به در فلزی خانه می افتد طراوت اشعار فروغ را استشمام می كنند.
خانه ای كه بالاخره مسئولان میراث فرهنگی اثبات كرده اند متعلق به محمد فرخزاد پدر فروغ است و می گویند چون یك شاعر معاصر در آنجا زیسته است تلاش می كنند كه حفظ شود؛ حتی اگر ساختمان ارزش تاریخی چندانی نداشته باشد.

اخبار رسانه ها طی چند ماه گذشته بالاخره نتیجه داد و تازه ترین واكنش های مسئولان حاكیست كه جلو تخریب خانه پدری فروغ فرخزاد شاعر معاصر در تهران فعلا گرفته خواهد شد.
به گزارش ایرنا این خانه در محدوده شهرداری منطقه 11 قراردارد و تاكنون اقدامی برای ثبت آن نشده بود.
فروغ فرخزاد زاده 8 دی 1313 در تهران 24 بهمن 1345 در سانحه رانندگی درگذشت و از وی پنج دفتر شعر منتشر شده است.

نخستین بار كه اخبار مربوط به احتمال تخریب این خانه در رسانه ها منتشر شد شك و تردیدها درباره هویت ملك نیز بالاگرفت و میراث فرهنگی اعلام كرد باید هویت آن را بررسی كند؛ پس از مدتی مسئولان این سازمان اعلام كردند بررسی اسناد مالكیت خانه تایید و هویت ملك متعلق به محمد فرخزاد پدر فروغ فرخزاد اثبات شده است.
گفته می شود ساختمان دو مالك حقیقی دارد و طی ماههای گذشته مجوز تخریب و ساخت آپارتمان را نیز از شهرداری منطقه 11 تهران گرفته اند كه پس از انتشار این اخبار، موضوع در رسانه ها بازتاب زیادی پیدا كرد و بر ضرورت حفظ چنین بناهایی تاكید شد.
آنطور كه برخی مسئولان میراث و شهرداری اعلام می كنند ساختمان این ملك حائز چندان ارزش تاریخی نیست و مثلا اندرونی و بیرونی دارای شاخصه های تاریخی ندارد اما روز گذشته مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران اعلام كرد كه چون محل سكونت شاعر معاصر بوده تلاش برای ثبت اضطراری آن در دستور كار قرار گرفت.
دلاور بزرگ نیا در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: مستندات لازم برای ثبت ملی این بنا تهیه شد و به كمیته ثبت سازمان میراث كشور ارسال می شود.
وی گفت: تلاش داریم این بنا به صورت اضطراری ثبت ملی شود.
به گزارش ایرنا قدمت این خانه اواخر دوره قاجار اعلام شده است و ازآنجا كه ساختمان مالك حقیقی دارد و دنبال ساخت بنای تازه هستند، درصورت ثبت ملی این بنا باز حفاظت از این مكان از موضوع های مهمی خواهد بود كه محل تردید و پرسش قرار دارد.
مسئولان میراث كه می گویند پیگیر موضوع ثبت ملی اضطراری آن هستند توپ را در زمین شهرداری می اندازند و می گویند این نهاد باید نسبت به خرید ملك یا دادن زمین معوض به مالكان اقدام كند.
این درحالی است كه مسئولان شهرداری تهران نیز می گویند كه امكان خرید همه ملك های دارای ارزش تاریخی شهر یا بناهای ثبت شده ملی را ندارند و اگر هم به فكر حفظ این بناها باشند باید راهكاری ارایه شود.

**شهرداری:بنای حفظ خانه داریم
مدیر بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه ثبت ملی بناهای باارزش تنها راه ماندگاری آنها نیست گفت: ساختمان هایی مانند خانه پدری فروغ باید با تعیین كاربری مناسب به زندگی امروز و آینده شهری بازگردند.
علی محمد سعادتی تاكید می كند: هرچه این فعالیت اقتصادی تر و توجیه پذیرتر باشد ماندگاری پایدارتر خواهد بود؛ در غیر این صورت حتی اگر جسم ساختمان نیز خراب نشود اما نتواند كاركرد فرهنگی یا اقتصادی مطلوب داشته باشد از زندگی شهری دورتر می شود.
وی اضافه كرد: این امر اگر رخ دهد مترادف با مرگ ساختمان خواهد بود در حالی كه جسم آن باقی است.
مدیر بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران با اشاره به اینكه شهرداری توان تملك همه بناهایی كه توسط میراث ثبت می شود را ندارد خاطرنشان كرد: موضوع ثبت خانه پدری فروغ فرخزاد باید طی مكاتبه رسمی به شهرداری تهران اعلام و در صورت ثبت بنا در مذاكره مالك ساختمان و مدیران ارشد شهرداری باید تصمیم گرفته شود.
نكته ای كه این مسئول شهرداری تهران در ادامه مصاحبه خود به آن اشاره كرد حائز اهمیت است، اینكه شهرداری بنای حفظ خانه فروغ را دارد حتی اگر خانه به ثبت نرسد.
سعادتی تصریح كرد: حتی در صورتی كه این بنا توسط میراث فرهنگی نیز ثبت نشود شهرداری از آن حفاظت خواهد كرد؛ ین تاكید مدیر بناهای تاریخی شهرداری تهران درحالی كه پیشتر اخبار مربوط به صدور مجوز تخریب و ساخت و ساز آپارتمان در این ملك منتشر شده بود می تواند برای علاقه مندان به حفظ آثار تاریخی دلگرم كننده باشد.
وی در عین حال ادامه داد: اما میراث فرهنگی باید ملاحظات مربوط به بناهای واجد ارزش را اعلام كند تا براساس آن نوع فعالیت و كاربری مشخص شود.
در این شرایط و درحالی كه مالك یا مالكان مدعی هستند مجوز ساخت هم از قبل گرفته اند باید منتظر ماند و دید سرنوشت این ملك در نتیجه هماهنگی و تعامل بین شهرداری، میراث و مالك به كجا می انجامد و آیا امكان حفظ و بازسازی بنا، تبدیل آن به موزه یا دیگر كاربری ها میسر خواهد بود یا خیر؟

گزارشگر: عاطفه نژادسالاری
تهرام/9353/ 1008
۰ نفر