۱ مرداد ۱۳۹۷، ۲۱:۳۶
کد خبر: 82979747
T T
۰ نفر
نقد نباید با غوغاسالاری همراه باشد

تهران - ایرنا - دبیر سی ‌و ‌چهارمین دوره جایزه كتاب سال، به لزوم نگاه نقادانه به آثار برگزیده كتاب اشاره كرد و گفت: صاحبنظران آثار برگزیده را نیز نقد كنند اما نه نقدی كه با غوغاسالاری همراه باشد بلكه منصفانه و دلسوزانه و سازنده باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد دوشنبه شب در آیین تجلیل از شایستگان تقدیر سی و چهارمین دوره جایزه كتاب سال جمهوری اسلامی ایران كه در پژوهشگاه فرهنگ و هنر ومعماری درحال برگزاری است به جایگاه علم و دانش در كلام الهی اشاره كرد و اظهار داشت: در ادبیات قرآنی، خداوند سبحان ارزش‌ها را به چندگونه بیان می‌كند كه در این میان ارزش علم، ذاتی است خداوند سبحان به انسان هشدار می‌دهد كه علم ارزشی است كه هركجا باشد پیش می‌برد.
وی خاطرنشان كرد: به تعبیر بسیار بسیار تكان‌دهنده حضرت علی (ع) علم سلطه است. آن ‌كس كه به آن دست پیدا می‌كند اگر ناهنجار هم از آن استفاده كند، سلطه‌‌ای است كه در جای نامناسب استفاده شده است.
مهدوی‌راد همچنین خطاب به جمع فرهیخته حاضر در این آئین گفت:جمع حاضر از جمله مهم‌ترین یاری‌رسان‌ها به دانش و دانش‌گستری هستند بنابراین بسیار با اهمیت و بزرگوار‌هستند.
وی یادآورشد: خداوند سبحان نیز مومنان را به استوار گفتن و استوار اندیشیدن و همچنین استوار عمل‌كردن سفارش می‌كند.
دبیر سی و چهارمین دوره جایزه جهانی كتاب‌سال در ادامه سخنان خود با انتقاد از نگاه صرفا كمّی به تولید دانش بیان كرد: اندكی ناهنجاری در برآیند دانش در جامعه وجود دارد كارشناسان دخیل در امر ارزیابی كتاب‌ها معتقدند كه كتاب‌ها در فضای كمیت هر ساله پیشرفت دارند اما متاسفانه كیفیت گاهی با ناهنجاری‌هایی روبه‌رو است بنابر این باید فكری كرد.
وی با اشاره به برخی انتقادات درباره جریان داوری جایزه كتاب‌سال بیان كرد: گاهی درباره اینكه فلان كتاب باید دیده می‌شده و دیده نشده است انتقاداتی بیان می‌شود، به هیچ‌ وجه این مباحث را رد نمی‌كنم.
او تصریح كرد كه براین باوریم اگر كسی خود و شرایط اطراف خود را بشناسد و ادعای كمال كند مشخص می‌شود كه درچار اختلال است.
دبیر سی و چهارمین دوره جایزه كتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران گفت: از یك‌سال پیش از موسسه ها، مراكز علمی، عالمان، مترجمان و متخصصان برای ارسال آثار خودشان دعوت می‌كنیم. شاید برخی تصور می‌كنند كه اثرشان قابلیت بررسی ندارد اما بعد از دریافت نظر داوران این آثار حتی به مرحله برگزیدگی و شایسته تقدیر رسیده‌اند.
وی افزود: علاوه براین به برگزیدگان و شایستگان تقدیر 36 دوره گذشته پیام ارسال می‌كنیم تا ما را برای بررسی دقیق‌تر همه كتاب‌ها راهنمایی كنند این پیام حتی برای مولفان و مترجمان نیز ارسال می‌شود.
مهدوی‌راد با تاكید بر اهمیت نقد كتاب‌های برگزیده ادامه داد: از صاحبنظران می‌خواهیم حتی آثار برگزیده را نقد كنند. البته نه نقدی كه با غوغاسالاری آمیخته است. از دو سال گذشته در سرای اهل‌قلم موسسه خانه‌كتاب نشست‌های نقد و بررسی آثار برگزیده جایزه كتاب‌سال برگزار می‌شود. هیچ‌كس به اصطلاح پسرخاله یا پسرعموی ما نیست.
وی یادآور شد: طی 5 سال گذشته كه مسئولیت دبیر جایزه كتاب‌سال را برعهده داشتم چه در زمان علی جنتی وزیر وقت ارشاد كه من نامش را وزیری در هجوم منتقدان گذاشته‌ام و حتی بعد از حضور سیدعباس صالحی یك‌بار هم درباره كتابی توصیه نكرد و من هم حتی یك‌بار تحت تاثیر قرار نگرفتم البته نمی‌گویم به من تلفن نزده و تماس نمی‌گیرد.
او افزود: آنچه انجام شده برای پژوهش و علم بوده و اگر دو سه موردی هم بعضا به ذهن برخی آمده كه از جهاتی و به قول اخوان عزیزمان برای چه و چه‌هایی تصمیم‌گیری شده است ما تا توانسته‌ایم مسیر علم را پیش‌رفته‌ایم. البته و صد البته احتمالا اشتباهاتی داشته‌ایم.
آئین تجلیل از شایستگان تقدیر سی ‌و چهارمین دوره جایزه كتاب سال جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب (یكم مرداد) با حضور محسن جوادی؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی مهدوی راد؛ دبیر جایزه كتاب سال جمهوری اسلامی ایران و نیكنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه‌كتاب و جمعی از فرهیختگان حوزه فرهنگ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.
آئین اختتامیه سی و چهارمین دوره جایزه كتاب سال جمهوری اسلامی ایران 19 بهمن ماه سال 1395 با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم آثار برگزیده معرفی و با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از صاحبان این آثار تجلیل شد.
آئین جایزه كتاب سال جمهوری اسلامی ایران هر ساله در بهمن ماه توسط خانه كتاب ایران و همزمان با ایام فجر، با تأیید نهایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نویسندگان برگزیده در بخش‌های كلیات، فلسفه اسلامی، فلسفه غرب، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم كاربردی، هنر، ادبیات و تاریخ اعطا می‌شود.
كتاب‌های داستان بزرگسال، نقد ادبی (تالیف)، مستندنگاری، شعر بزرگسال و كودك و نوجوان، به دلیل همپوشانی با جایزه جلال آل‌احمد و جایزه شعر فجر در كتاب سال بررسی نمی‌شود.
فراهنگ 1355 ** 1418
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ