۱ مرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۵۰
کد خبر: 82979727
T T
۰ نفر
همكاری پلیس و گمرك ضامن ساماندهی بازار گوشی است

تهران- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای موفقیت كامل طرح رجیستری و جلوگیری از ورود تلفن همراه مسافری بیش از حد مجاز، همكاری نیروی انتظامی و گمرك ضروری است.

«محمدجواد آذری جهرمی» عصر دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نیروی انتظامی و گمرك با همكاری مناسب می توانند اصالت گذرنامه و تردد مسافران در مبادی ورودی به كشور را به دقت كنترل كنند تا هر فرد فقط یك دستگاه تلفن همراه وارد كشور كند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات كنترل بیشتر مبادی ورودی كشور را خواستار شد.
چندی پیش رییس كمیته ارتباطات كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از احتكار 200 هزار گوشی وارداتی به دست واردكنندگان و مسافران خبر داد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات كشور نیز بیست و هفتم تیرماه 2 راهكار دولت برای تثبیت بازار تلفن همراه در هفته آینده را معرفی كرد: ترخیص تلفن های همراه از گمرك و عرضه 100 هزار گوشی توقیف شده.
آذری جهرمی امروز تاكید كرد خوشبختانه نیروی انتظامی كار خود را آغاز كرده است اما در بدنه آن كار كند پیش می رود.
وی ادامه داد: تقاضای ما از نیروی انتظامی این است كه برای پر كردن این خلاء اقدام لازم را به عمل آورد تا هر مسافر فقط یك دستگاه تلفن همراه وارد كشور كند.
به گزارش ایرنا، اجرای طرح رجیستری از بیست و هشتم مهرماه پارسال آغاز شد و متعاقب آن گمرك جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد: مسافران ورودی به ایران در صورتی كه از خارج گوشی تلفن همراه خریده باشند، موظفند دستگاه خود را در بدو ورود اظهار كنند.
گمرك ایران تاكید كرد برای یك دستگاه تلفن همراه حقوق گمركی و 2برابر سود بازرگانی و عوارض دریافت می شود كه در مجموع 16 درصد شامل 6درصد به علاوه یك درصد عوارض هلال احمر و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده است.
سامانه طرح ثبت تلفن همراه (همتا) بیست و ششم تیرماه اعلام كرد مسافران باید 30 روز پس از ورود به كشور اطلاعات صحیح گوشی تلفن همراه خود در سامانه ثبت گوشی مسافری وارد كنند؛ در غیر این صورت، حتی با وجود ورود اطلاعات و پرداخت عوارض گوشی تلفن همراه، مبلغ پرداختی برگشت داده نمی شود و تجهیزات فعال سازی ارسال نمی شود.
با این همه، نزدیك به چهار هزار دستگاه گوشی مسافری فاقد شرایط ابلاغ‌شده از سوی گمرك (كم‌اظهاری)، در سامانه همتا شناسایی و خدمات رسانی به برخی از آنها قطع شد.
اقتصام*1108*1961*
۰ نفر