۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۷:۵۰
کد خبر: 82977687
T T
۰ نفر

بار سنگین خاموشی ها بر دوش اصناف

۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۷:۵۰
کد خبر: 82977687
بار سنگین خاموشی ها بر دوش اصناف

تهران- ایرنا- اعمال خاموشی ها علاوه بر گلایه های مردم، اختلال هایی در كار كارگاه ‌های تولیدی و صنف های مختلف ایجادكرده و از این رهگذر ضررهایی جبران ناپذیری متوجه آنها شده است. از این رو با توجه به اجتناب ناپذیر بودن قطع برق، باید جدول دقیق و زمان بندی شده ای به صنف های مختلف ارایه شود تا بتوانند بار این مشكلات را كاهش دهند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ فصل تابستان و گرمای شدید، افزایش مصرف و كمبود تولید برق باعث شده تا خاموشی هایی به صورت موقت و نوبتی در كشور اجرا شود كه هدف آن این است كه كشور دچار خاموشی سراسری نشود. هرچند قطع ناگهانی و روزانه زیان شدیدی به حوزه تولید وارد و اعمال خاموشی ‌ها صاحبان كارگاه ‌های تولیدی و صنف های مختلف را با مشكل های روبرو می كند كه مهمترین آن ضررهای مادی است كه متوجه آنها می شود.

امروزه قطعی برق منحصر به خاموشی تلویزیون و لباس ‌شویی و وسایل برقی نیست كه بتوان با استفاده نكردن از آنها مشكل را حل كرد بلكه كارگاه های مختلف تولیدی، بازار و ... و در كل فضای كسب و كار با آن مرتبط است و در هنگام خاموشی ها علاوه بر تعطیلی كار، این امكان وجود دارد كه محصول های تولیدی نیز از میان برود یا اینكه با قطعی برق و اعمال خاموشی مشتریانی كه در بازار خرید می كنند به دنبال راهی می گردند تا خود را از آنجا خارج كنند و این مهم هم به نوبه خود تاثیر مستقیمی بر اقتصاد صنف های مختلف و تولیدكنندگان می گذارد.

بنابراین حالا كه تحمل قطع برق اجباری است، باید با برنامه های منظم حداقل 24 ساعت قبل به اصناف مختلف و صاحبان كارگاه های تولیدی اطلاع رسانی شود نه آنكه مواد اولیه در نیمه راه تولید و كارگران پای دستگاه تولید باشند و به ناگاه برق برود زیرا این اتفاق باعث ایجاد اختلال در چرخه تولید كشور می شود. بنابراین با توجه به اینكه تولید و مصرف برق لحظه ‌ای است و قابلیت ذخیره ندارد، برای مدیریت بحران برق كشور از این به بعد نیازمند صرفه‌ جویی بیشتری در تابستان ‌ها هستیم.

«حبیب طهماسبی نیك» رییس اتحادیه خیاطان تهران و حومه در گفت وگو با پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا قطعی برق در وضعیت فعلی كه گرمای هوا زیاده شده و با وجود تحریم ها، اجتناب ناپذیر دانست و گفت: هرچند كه این قطعی باید انجام شود اما این وضعیت مشكل های عدیده ای برای صنف های مختلف به ویژه صنف خیاطان به بار می آورد زیرا چرخ های خیاطی، اتوها و تمام وسایل آنها با برق كار می كند و تنها نیاز آنها وسایل روشنایی نیست كه بتوان آن را حل كرد. بنابراین با قطعی برق تمام كارگاه های خیاطی نیز تعطیل می شود.

طهماسبی نیك اظهار داشت: شركت توزیع برق و مسوولان هم نمی خواهند كه برق قطع شود اما با كمبودهایی كه وجود دارد این امر اتفاق می افتد. از این رو همه صنف ها و افراد جامعه باید به عنوان مصرف كننده تا آنجایی كه امكان پذیر است هر وسیله برقی كه تشخیص می دهند بدون آن می توانند زندگی كنند و لطمه ای به آنها نمی زند، خاموش كنند.

رییس اتحادیه خیاطان تهران و حومه با اشاره به وضعیت كسادی كه در كسب و كار و بازار وجود دارد بیان داشت: صنف خیاطان نیز مانند دیگر صنف ها از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند كه قطعی برق نیز خود مزید بر علت می شود تا این صنف نتواند سفارش ها را به موقع به دست مشتریان برساند هرچند برای مشتریان هم قابل قبول نخواهد بود كه بگوییم قطعی برق باعث آماده نبودن سفارش آنها شده است.

وی درباره امكان قطعی برق در ساعت مشخصی از روز تصریح كرد: كارگاه های صنف خیاطان از هشت صبح تا هشت شب باید دایر باشد و نمی توان ساعت خاصی در روز كه برق قطع می شود آنها را تعطیل كرد. از این رو خاموشی بیشترین ضرر را به این كسب و كار وارد می كند كه جبران ناپذیر است. برای نمونه در هنگام غروب كه وضعیت فروش بهتر می شود قطعی برق تا حد امكان نباید اتفاق بیافتد.

طهماسبی نیك درباره كمك دولت به صنف های مختلف برای جلوگیری از ضرر آنها هنگام قطعی برق توضیح داد: دولت می تواند موتورهای تولید برق كه با بنزین كار می كند، با قیمتی مناسب در اختیار صنف خیاطان و دیگر صنف هایی كه بدون برق نمی توانند كالا تولید كنند قرار دهد زیرا این روزها به سبب قطع برق و نیاز فوری به این موتورها، افرادی در بازار قیمت آن را افزایش می دهند.

«قاسم زراعت كار» رییس اتحادیه نانوایان تهران نیز در گفت وگو با پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با اشاره به قطعی برق و اختلال هایی كه در كار نانوایی ها ایجاد می شود گفت: برای تهیه نان در نانوایی ها خمیر باید چند ساعت زودتر آماده شود تا بتوان نانی مرغوب به دست مردم داد در این شرایط وقتی كه خمیر آماده شده و برق قطع شود این خمیر ترش شده و دیگر قابل استفاده نیست.

زراعت كار با اشاره به دیگر مشكل های اقتصادی صنف نانوایان اظهار داشت: صنف نانوایان مشكل های اقتصادی خاص خود دارند و شرایط قطعی برق نیز اختلال هایی در كارشان ایجاد كرده و باعث شده تا اتحادیه های نانوایی های مختلف در همه نقاط كشور به این امر معترض شوند زیرا برای تهیه هر خمیر یك یا نصف كیسه آرد استفاده می كنند كه در هر وعده قطعی برق این كیسه آرد خراب می شود.

رییس اتحادیه نانوایان تهران در ادامه افزود: در كشور حدود 90 هزار نانوایی سنتی وجود دارد كه اگر هر كدام از آنها در طول روز با یك وعده قطعی برق روبرو شوند مجبور می شوند كه خمیر خود را بیرون بریزند كه در نتیجه مقدار زیادی از آردهای نانوایی ها از میان می رود. به همین سبب باعث وارد آمدن آسیب هایی به اقتصاد ملی كشور می شود. از این رو باید برای آن چاره ای اندیشید.

وی در پایان یادآور شد: اتحادیه نانوایان برای چاره اندیشی درباره قطعی برق و اختلال در كار نانوایان جلسه هایی با سازمان پدافندغیرعامل كشور داشته است تا برنامه هایی در این ارتباط در نظر گرفته شود. به سبب اینكه نانوایی ها خدماتی هستند و اختلال در كار آنها باعث ایجاد بروز مشكلاتی برای مردم می شود دولت باید موتور برق هایی در اختیار آنها قرار دهد تا هنگام خاموشی ها بتوانند از آن استفاده كنند.

پژوهش**9370**9131
۰ نفر