۳۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۳۵
کد خبر: 82977406
T T
۰ نفر
تبدیل دارالخلافه به كافه كتاب اقدام موثری است

تهران-ایرنا- رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: تبدیل خانه دارالخلافه به كافه ‌كتاب اقدامی موثر و قابل توجه است كه باید در سایر نقاط كشور این كار ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی‌اصغر مونسان روز شنبه در بازدید از كافه كتاب دارالخلافه اظهارداشت: بازسازی و مرمت خانه های تاریخی اقدامی ارزشمند است چون اقتصادی كردن كاربری اینگونه بناهای تاریخی علاوه بر حفاظت از آنها، توجه مردم و علاقه‌مندان را به این میراث فرهنگی گران‌بها جلب می‌كند.
معاون رئیس جمهوری تاكید كرد: مرمت و احیای بناهای تاریخی در تهران و سایر مناطق كشور و تغییر كاربری آنها هویت و اصالت را به شهر بازمی‌گرداند.
بهزادیعقوبی مدیر كافه‌كتاب دارالخلافه نیز گفت: در این كافه كتاب علاوه بر كتابهای تاریخی، ادبی، رمان، روزنامه های صوراصرافیل، مراه السفر، تربیت، شرف و شرافت، دولت علیه، وقایع اتفاقیه، اطلاعات و مجلاتی چون سپید وسیاه، اطلاعات ماهانه، یادگار، معارف اسلامی، هنر و مردم، كلك و تعدادی از اسناد وقفی طهران قدیم نیز برای پژوهشگران و علاقه مندان وجود دارد كه به صورت كاملا رایگان در دسترشان آنان قرار می گیرد.
وی ادامه داد: علاوه بر این تعداد ٤٧٠ رمان به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و ایتالیایی در این كافه برای گردشگران خارجی در نظر گرفته شده است.
یعقوبی اظهارداشت: دراین كافه مراسم فرهنگی مانند كتابخوانی، شعرخوانی، شاهنامه خوانی نیز برگزار می شود.
مدیر كافه كتاب دارالخلافه تصریح كرد: بسیار خرسندیم كه در همین مدت كوتاه (ازابتدای تیرماه امسال) فعالیت، مراسم خاص از جمله روز اهل قلم و آیین پهلوانی را برگزار كردیم.
پیروز حناچی معاون معماری شهرسازی شهرداری تهران، مجید مهدوی مشاور اجرایی رئیس سازمان میراث فرهنگی، دلاور بزرگ نیا مدیركل میراث فرهنگی استان تهران، محمد حسن طالبیان معاون میراث سازمان میراث فرهنگی، برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی، علی محمد سعادتی مدیر بافت تاریخی شهر تهران، شهرام علیمحمدی معاون گردشگری استان تهران در این بازدید حضور داشتند.
همچنین در حاشیه این بازدید گنجنامه های دارالخلافه (امامزاده های دارالخلافه، واقفان دارالخلافه، مساجد دارالخلافه) توسط انتشارات دارالخلافه معرفی شد.
دارالخلافه (تهران) پنج محله داشت كه نام این پنج محله بروی پنج اتاق موجود در عمارت پشت حیاط این كافه كتاب نصب شده كه هر اتاق نسبت به حال وهوای آن محله تزیین شده است كه البته ششمین محله در زمان مظفری توسعه یافت.
كافه كتاب دارالخلافه با رویكرد فرهنگی و با هزینه كاملا شخصی در خیابان امام خمینی(ره)، خیابان شیخ هادی- كوچه مظفری خواه واقع شده كه همه روزه از ساعت١٠ تا ٢٢ میزبان علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ طهران است.
تهرام/7247//1348
۰ نفر