۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۸
کد خبر: 82973540
T T
۰ نفر
وزیر نیرو: قطع صادرات برق به عراق طبق توافقنامه است

تهران- ایرنا- وزیر نیرو در مورد توقف صادرات برق به عراق گفت: طبق توافقنامه عمل شده تا در شرایطی كه نیاز شدیدی داریم، اولویت با تامین نیازهای داخل كشور باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «رضا اردكانیان» امروز (سه شنبه) در مراسم امضای سند برنامه اقدام مشترك بین وزارتخانه های نیرو و ارتباطات در جمع خبرنگاران افزود: هر قرارداد و موافقتنامه مبادله انرژی، چارچوب ها و الزماتی دارد كه از جمله اینكه كشور صادركننده در مواقعی كه خود نیاز شدیدی دارد ابتدا به تامین آن بپردازد.
وی ادامه داد: كشور همسایه ما نیازهای زیادی به برق دارد؛ به ویژه در فصل تابستان كه بخشی از آن از طریق خطوط انتقال انرژی از ایران تامین می شده است.
وزیر نیرو افزود: با طرف عراقی در تماس مستمر هستیم و وزیر انرژی عراق بتازگی در ایران بود و در جریان محدودیت های ما قرار دارد.
اردكانیان با بیان اینكه ایران برای توسعه ارتباطات خود با كشورهای همسایه درصدد برقراری خط انتقال دیگری با كشور تركمنستان و یك خط انتقال دیگر با جمهوری ارمنستان است، اظهار داشت: زمانی كه این خطوط دائر شود و امكان واردات بیشتری داشته باشیم، مجموعه امكانات ما برای ایفای تعهدات مان در قبال كشورهایی كه از ما انرژی دریافت می كنند بیشتر خواهد شد.
به گزارش ایرنا، معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو دیروز در نشستی خبری اعلام كرد «از روزی كه تامین برق كشور با محدودیت مواجه شد، كل صادرات برق از جمله به عراق را متوقف كردیم و به صفر رساندیم.»
وی میزان بدهی عراق بابت واردات برق از ایران را یك میلیارد دلار اعلام كرد.

** سندی برای افزایش اشتغالزایی
وزیر نیرو همچنین در مورد سند برنامه اقدام مشترك بین وزارتخانه های نیرو و ارتباطات نیز گفت: این اقدام نتیجه كار فشرده و مشتركی بود كه از پایان سال 96 با علاقه مندی وزیر ارتباطات و همكارانشان كه آغاز شد.
وی ادامه داد: هدف اصلی این سند، استفاده بهینه از امكانات هر دو وزارتخانه برای خدمت رسانی بهتر، ایجاد اشتغال وسیع تر و استفاده از فناوری های جدید است.
اردكانیان اظهار داشت: وزارت نیرو با توجه به گستردگی شبكه انرژی و آب، زمینه مناسبی دارد تا در قالب این همكاری بتواند پروژه های مشترك را تعریف و اجرا كند.
وی گفت: با توجه به امضای این سند یك كمیته راهبری بر آن نظارت خواهد كرد تا 6 برنامه پیش بینی شده اجرا شود؛ تعدادی پروژه آغازین نیز تعریف شده است كه در طول یك سال قادر باشیم نتیجه آنها را عرضه كنیم.
وزیر نیرو افزود: به طور قطع این همكاری ها متقابل و در راستای مصوبه های شورای عالی اشتغال و تاكیدات رئیس جمهوری است كه هم افزایی بین دو وزارتخانه صورت بگیرد تا از یك طرف وزارت ارتباطات بتواند از شبكه برق كشور بهره بگیرد و ما نیز بتوانیم هوشمندی شبكه هایمان را در خدمت رسانی به مردم بیشتر كنیم.
«از این مسیر برای همه مصرف كنندنگان این امكان فراهم می شود كه مصرفی صحیح تر را دنبال كنند.»

** عذرخواهی از خاموشی ها
وی در مورد قطعی های پی در پی برق نیز گفت: پیش از تابستان همواره وقتی این بحث مطرح می شد، اشاره می كردم كه نداشتن قطعی برق و جیره بندی آب به عوامل متعددی از جمله همكاری مصرف كنندگان وابسته است.
«از این نظر خاطر جمع بودم و هستم كه هر چقدر مصرف درست را سرلوحه كار قرار دهیم، نه تنها مضیقه ای برای تولید و برنامه های توسعه ای پیش نمی آید بلكه آسایش مردم نیز با نقصان مواجه نمی شود.»
وی ادامه داد: امسال مردم و سازمان های دولتی همكاری های موثری داشتند؛ با توجه به كاهش پنج هزار مگاواتی نیروگاه های برقآبی بدون این همكاری مشكل ما به مراتب بیشتر بود.
وزیر نیرو ابراز امیدواری كرد با ادامه روند همكاری مصرف كنندگان، هر چه زودتر این روزهای اندك باقیمانده سپری شود و به شرایط عادی برگردیم.
«به طور قطع ما دست همكاری را كماكان به سوی مردم خواهیم داشت؛ سعی خواهیم كرد كه این شرایط تكرار نشود.»
عضو هیات وزیران دولت دوازدهم گفت: گاهی به دلایل نقایص فنی، با خاموشی ها و قطعی برق به شكل برنامه ریزی نشده و یا در مناطقی به شكل برنامه ریزی شده مواجه ایم؛ باوجود اینكه همه همكارانم در صنعت برق شبانه روز مشغول كارند.
اردكانیان ادامه داد: «به عنوان نمونه یكی از چهار واحد نیروگاه نكا به ظرفیت 400 مگاوات كه 9 روز پیش به دلیل نقص فنی و فشار زیاد از مدار خارج شد؛ همكارانم در این 9 روز تلاش كردند و كار حدود یك ماه را در كمتر از یك سوم زمان انجام دادند؛ از آنها تشكر می كنم؛ اما جای عذرخواهی از مردم دارد؛ امیدوارم هر چه زودتر با همكاری همه مصرف كنندگان به ویزه سازمان های دولتی و عمومی این روزها را پشت سر بگذاریم.»
اقتصام**9189** 2023
۰ نفر