۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۵۶
کد خبر: 82973523
T T
۰ نفر

صف كشی «كمباین ها» پشت مرزهای شالیزار

۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۵۶
کد خبر: 82973523
صف كشی «كمباین ها» پشت مرزهای شالیزار

ساری - ایرنا - برنج مازندران امسال در حالی 10 روز زودتر از سال پیش به مرحله برداشت رسیده است كه بر اساس اعلام مسئولان جهاد كشاورزی حدود چهار هزار دستگاه كمباین از هم اكنون پشت مرزهای شالیزارهای استان به خط شده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، كاشت پیش از موعد برنج با هدف رسیدن به كشت دوم ، طی یك دهه گذشته همواره در دستور كار كشاورزان مازنی قرار داشته و امسال هم شالیزارهای استان یك هفته تا 10 روز زودتر از پارسال به مرحله برداشت رسیده اند.
اگر چه نخستین برداشت مكانیزه برنج مازندران قرار است فردا چهارشنبه با حضور مسئولان وزارت جهاد كشاورزی در محمود آباد واقع در مركز استان انجام شود ، ولی برنامه ریزی های لازم برای كم كردن دردسر برنجكاران استان از مدت ها پیش صورت گرفت .
بر این اساس ستاد برداشت برنج جهاد كشاورزی مازندران امسال پنج تا هفت درصد محصول برداشت شده از شالیزارها را به عنوان دستمزد كمباین داران تعیین كرده است .
این ستاد اعلام كرد كه امسال به ازای برداشت هر 20 كیسه شالی ایستاده یك كیسه سهم كمباین داران می شود.
بر اساس تصمیم این ستاد ، برای شالی های ورس شده ( خوابیده) هم سهم كمباین داران یك كیسه به ازای برداشت هر 15كیسه تعیین شده است .
امسال ، برابر آمارهای رسمی 204 هزار هكتار از شالیزارهای مازندران زیر كشت برنج رفت كه بیش از 90 درصد آن از ارقام كم محصول محلی طارم ، هاشمی و فجر است.
مازندران 230 هزار هكتار شالیزار دارد كه در چند سال گذشته به خاطر كمبود آب بخشی از آن بایر مانده یا به كشت محصولات دیگر اختصاص یافته است .
تعیین نرخ برای فعالیت كمباین های ویژه برداشت شالی از آنجا اهمیت دارد كه در سال های اخیر بیشتر شالیزارهای مازندران به سمت مكانیزه شدن كاشت و برداشت هدایت شده اند.
مسئولان جهاد كشاورزی مازندران پیش بینی كرده اند كه امسال 90 تا 95 درصد از شالیزارهای استان به صورت مكانیزه برداشت شود.
برداشت مكانیزه شالی كه پیش از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید در مازندران كمتر از 30 درصد بود ، سال پیش به حدود 85 درصد رسید.
بر اساس آمارهای رسمی ، تنها سال گذشته 2 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات بابت مكانیزاسیون بخش كشاورزی مازندران پرداخت شد.
كارشناسان كشاورزی و كشاورزان معتقدند كه برداشت مكانیزه حدود 50 درصد از هزینه تمام شده تولید برنج را كاهش می دهد .
** كمباین های سه استان در راه مازندران
رئیس اداره فناوری های مكانیزه سازمان جهاد كشاورزی مازندران روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت كه امسال تعداد كمباین های ویژه برداشت شالی در استان به سه هزار و 700 دستگاه رسیده است.
پرویز موسی نژاد افزود : با توجه به گرمای طاقت فرسا و از طرفی با افزایش تعداد كمباین ها ، پیش بینی می شود كه برداشت مكانیزه شالی امسال به 95درصد برسد.
وی با اشاره به اینكه كمباین های ویژه برداشت شالی از استان های ، گیلان ، گلستان و فارس نیز به مازندران می آیند ، گفت : ستاد برداشت شالی علاوه بر تعیین نرخ دستمزد سال جاری كمباین داران ، به اتحادیه كمباین داران هم اعلام كرده است كه تمامی كمباین ها باید پس از انجام معاینه فنی وارد شالیزارها شوند.
او افزود : نرخی كه ستاد برداشت برنج جهاد كشاورزی مازندران بابت دستمزد كمباین داران تعیین كرده برای كمباین های سالم است و كشاورزان اجازه ندهند كمباین های معیوب و فاقد معاینه فنی وارد شالیزارهایشان شود.
رئیس اداره فناوری های مكانیزه سازمان جهاد كشاورزی مازندران با اعلام این كه كشاورزان می توانند دستمزد كمباین داران به صورت نقدی هم پرداخت كنند ، گفت : بر اساس مصوبه ستاد برداشت برنج ، شالیكاران می توانند چهار درصد از قیمت نهایی هر كیسه برنج را بابت زمین های ورس و پنج درصد قیمت یك كیسه را برای برداشت شالی های ایستاده پرداخت كنند.
كشاورزان مازندران سالانه با تولید بیش از یك میلیون تن برنج سفید ، 42 درصد نیاز كشور را تامین می كنند.
1654/6990
۰ نفر