۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۹:۴۵
کد خبر: 82972781
T T
۰ نفر
نخستین واكسیناسیون بیماری آنفلوانزای پرندگان آغاز شد

تهران- ایرنا- معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشكی ایران گفت: برای نخستین‌بار واكسیناسیون برای مهار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حال انجام است كه به طور قطع اثر لازم را می گذارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «قاسم رضاییان زاده» امروز (دوشنبه) در نشست خبری بیستمین كنگره دامپزشكی ایران و نخستین نمایشگاه تخصصی دامپزشكی افزود: پروتكل مبارزه با بیماری آنفلوانزای پرندگان مشخص است و اقدامات اجرایی در راستای پیشگیری، كنترل و مبارزه با این بیماری در كشور انجام می شود.
وی ادامه داد: برای اخذ پاسخ مناسب از واكسیناسیون باید موارد دیگر از جمله بهداشت و امنیت زیستی در واحدها رعایت شود.
شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در پاییز پارسال سبب معدوم سازی 25 میلیون قطعه مرغ های آلوده در واحدهای تولیدی شد كه این امر افزایش قیمت تخم مرغ را در بازار به دنبال داشت؛ به طوری كه قیمت هر شانه تخم مرغ به مرز 21 هزار تومان رسید اما دولت برای متعادل سازی بازار اقدام به عرضه تخم مرغ وارداتی با نرخ 12 هزار و 600 تومان كرد.
وزارت جهادكشاورزی با جایگزینی 70 درصد گله های مرغ تخمگذار آسیب دیده از بیماری آنفلوانزای پرندگان، امیدوار است تابستان امسال شرایط تولید تخم مرغ پایدار شود و ایران دوباره به چرخه صادركنندگان این محصول باز گردد.

** توصیه های ترویجی درباره بیماری تب كریمه كنگو
این مسوول درباره بیماری تب كریمه كنگو گفت: این بیماری از لحاظ مدیریتی به حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برمی گردد اما رعایت توصیه های ترویجی و اقدامات پیشگیرانه ارایه شده توسط سازمان دامپزشكی و وزارت بهداشت نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بروز این بیماری دارد.
به گفته وی، این بیماری از سال 1378 وارد ایران شد و اغلب به وسیله كنه ها یا كشتار دام آلوده منتشر می شود.
تب كریمه كنگو بیماری ویروسی است كه از راه گزش كنه وارد بدن دام می شود.
بیماری تب كریمه كنگو در فروردین تا شهریورماه شایع می شود و راه های انتقال ویروس، تماس با خون و ادرار دام آلوده به ویروس از دام به دام و انسان است.
ابتلا به این ویروس در دام دارای علائم خاصی نیست اما در انسان به صورت خفیف دچار اسهال، تهوع، تب، كوفتگی بدن، ضعف، ترس از نور و دل درد بروز می كند.

** نمایشگاه دامپزشكی «ایران وت»
بیستمین كنگره دامپزشكی ایران و نخستین نمایشگاه جانبی تخصصی دامپزشكی و فناوری های نوین ایران (ایران وت) از یكم تا سوم مردادماه در مصلای امام خمینی (ره) تهران برپا می‌شود.
رییس جامعه دامپزشكان ایران گفت: بیستمین همایش و نمایشگاه ایران وت جایگاهی برای فروش تجهیزات دامپزشكی به متقاضیان داخلی و خارجی منطقه است.
«پیام محبی» افزود: در این كنگره مسائل روز دامپزشكی، بیماری هایی مانند آنفلوانزای پرندگان و حقوق حیوانات بررسی می شود تا موضوعات علمی جدید را در قالب كارگروه‌های آموزشی، سخنرانی و مقاله به همكاران خود ارائه كنیم.
وی یادآوری كرد لایحه حمایت از حقوق حیوانات در مجلس شورای اسلامی مطرح است.
در این نمایشگاه درباره حیوانات اقتصادی و غیراقتصادی میزگردی تخصصی برگزار می شود.
رییس جامعه دامپزشكان ایران همچنین به این نكته اشاره كرد كه در كنگره دامپزشكان 15 امتیاز بازآموزی برای افراد شركت‌كننده در نظر گرفته می‌شود و افزون بر 30 سخنرانی كلیدی، هر فردی می‌تواند 2 مقاله ارائه كند.

اقتصام*9186*1961*
۰ نفر