۲۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۲۸
کد خبر: 82970388
T T
۰ نفر
هیات روسی از طرح «شورورزی» نیشكر خوزستان دیدن كرد

اهواز - ایرنا - هیاتی از موسسه تحقیقات كشاورزی روسیه روز شنبه از پروژه كشاورزی شورورزی مجتمع كشت و صنعت نیشكر میرزا كوچك خان در خوزستان دیدن كرد.

' فناوری شورورزی ' به كشاورزی پایدار در محیط های خشك و شور با استفاده از آب شور و گیاهان شورورز اطلاق می شود و فناوری با رویكرد زیست محیطی، و به منظور بهره‌برداری اقتصادی و پایدار از منابع خاك و آب شور همراه با توسعه كشاورزی در نواحی خشك و شور، بیابان‌زدایی، استفاده از مهندسی‌های نوین و انرژی‌های نو و تجدیدپذیر است .
به گزارش ایرنا ،این هیات روسی به همراه كارشناسانی از سازمان آب و برق خوزستان و موسسه تحقیقات فنی مهندسی كشاورزی و كشت و صنعت میرزا كوچك خان (وابسته به شركت توسعه نیشكر و صنایع جانبی) از مزارع 25 هكتاری پنبه و كنف این مجتمع ، نخیلات آبیاری شده با زهاب و حوضچه های پرورش ماهی و میگو با زهاب دیدن كرد و از نزدیك با مراحل اجرایی پروژه شورورزی آشنا شدند.
مدیرعامل كشت و صنعت میرزا كوچك خان در حاشیه این دیدار گفت: در راستای اجرای بهینه پروژه شورورزی كه هم اكنون در این كشت و صنعت در حال انجام است از این موسسه تحقیقاتی روسی دعوت شد تا ضمن بازدید از روند اجرای این پروزه ، تجربیات خود را در اختیار ما قرار دهد.
ستار شكیبا با بیان اینكه حضور این هیات بر اساس تفاهم نامه ای كه بین وزارت جهاد كشاورزی، سازمان آب و برق و كشور روسیه منعقد شده اجرایی شد، افزود: كارشناسان این موسسه تحقیقاتی به همراه هیات همراه و اساتیدی از دانشگاه های كشور كه در كشت پنبه، كنف و سایر كشت های زراعی با ما همكاری داشتند كه پس از بازدید از پروژه شورورزی از فرآیند اجرای این طرح و فعالیت هایی كه تاكنون انجام شده ابراز رضایت كردند.
وی گفت: چهار گونه ماهی و یك گونه میگو در قالب سه حوضچه در كشت و صنعت میرزا كوچك خان با استفاده از زهاب نیشكر پرورش می یابند.
شكیبا بیان كرد: نتایج این بازدیدها نیز در نشستی با كارشناسان روسی و اساتید صاحب نظر داخلی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
وی با بیان اینكه هم اكنون یك گونه برنج با زهاب نیشكر در پروژه شورورزی زیركشت رفته است گفت: كشت ٩ گونه دیگر برنج نیز از طریق آبیاری با زهاب نیشكر در این كشت و صنعت در حال برنامه ریزی و در دست اجرا و كشت گیاهان دیگری غیر از برنج نیز در حال مطالعه است.
پروژه شورورزی در راستای استفاده مجدد از زهاب نیشكر برای نخستین بار در كشت و صنعت میرزا كوچك خان در حال اجرا است كه در آن پرورش ماهی، میگو و كشت گیاهانی نظیر برنج، پنبه، كفت و نخل با بهره گیری از زهاب نیشكر انجام می شود.
اجرای موفق پروژه شورورزی در خوزستان ضمن صرفه جویی در مصرف آب، اشتغال، كشاورزی و تولید را در این استان گسترش می دهد.
كشت و صنعت نیشكر میرزاكوچك خان از واحدهای تابعه شركت توسعه نیشكر و صنایع جانبی در 75كیلومتری جنوب غربی اهواز و در حد فاصل رودخانه كارون و جاده اهواز - خرمشهر قرار دارد و در سال زراعی 97-96 حدود 99هزار تن شكر خام تولید كرد.
شركت توسعه نیشكر و صنایع جانبی با سطح زیركشت 84 هزار هكتار و تولید 625هزار تن شكر ، به تنهایی حدود نیمی از شكر كشور را تولید می كند.
ساخت واحدهای هفت گانه شركت توسعه نیشكر و صنایع جانبی از دهه 70 ، با ظرفیت اسمی سالانه 700هزار تن شكر شروع شد و به تدریج در دهه 80 وارد چرخه تولید شدند.
6065/ 6037
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد