۲۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۴
کد خبر: 82969945
T T
۰ نفر

یك مرد، یك روستا

۲۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۴
کد خبر: 82969945
یك مرد، یك روستا

یزد- ایرنا- روستای «نییو» یا «نیوئیه» از توابع استان یزد در روزگاری نه چندان دور، با نیزارهای چشم نواز مردم را به سایه سار درختان و نی های بلند قامت خود دعوت می كرد اما امروز فقط یك پیرمرد 95 ساله در آن سكونت دارد.

به گزارش ایرنا، 35 كیلومتر كه از شهر بافق یزد به طرف روستای نوق حركت می كنیم به روستایی می رسیم كه سال 85 فقط سه خانوار با بیش از 10 نفر جمعیت در آن ساكن بودند اما امروز فقط یك مرد سالخورده اما با نشاط و سرزنده به حیات خود ادامه می دهد.
نییو یا نیوئیه، اما همه خانوارهای آن برای اشتغال و ادامه زندگی به شهر بافق كوچ كردند و تنها 'حسین حاجی پور' پیرمرد 95 ساله بافقی همچنان پر انرژی، با نشاط و داشتن خلق و خوی دلپذیر و شوخ و خوش مشرب ، تك و تنها مانده و به كار سنتی خود ادامه می دهد.
تا چند سال قبل، جاده بافق به نوق، خاكی و رفت و آمد در آن به كندی صورت می گرفت اما بازهم دیدن این روستای نیزاری برای مردم، خالی از لطف نبود و تردد زیادی در آن جریان داشت.
ولی امروز این روستا به خاطر قرار گرفتن بر سر راه بافق- سی ریز، نوق، رفسنجان و زرند كرمان از نعمت جاده آسفالت مناسب برخوردار شده و بازدید كنندگان زیادی دارد.

*** نییو را با تمام دنیا عوض نمی كنم
تنها فرد ساكن در این روستا، چهار فرزند دارد كه 2 دختر و 2 پسر هستند و فرزندان و نوه هایش هم به بیش از 30 نفر رسیده اند، برخی از نوه ها ازدواج كردند و خود دارای فرزند هستند و بعضی نیز به تحصیل ادامه می دهند.
از 'حسین حاجی پور' تنها بازمانده این روستا پرسیدم چرا به شهر نرفتی و تنهایی در این مكان چه می كنی كه در جواب گفت: نییو را با دنیا عوض نمیكنم زیرا وجب به وجب آن صفحه ای از خاطرات و هویت من است.
وی اضافه كرد: تا زنده هستم با توكل به ایزد یكتا اینجا می مانم و وصیت كردم در همینجا هم به خاك سپرده شوم، تنها نیستم و كوله باری از خاطره ها همیشه یار و همراه من هستند.
او كه همسر خود را چندین سال قبل از دست داده و حاضر به ازدواج مجدد نشده اعتقاد دارد: زن دوم، باعث كمرنگ شدن خاطراتم می شود، من و خاطراتم در این روستا با هم روزگار را سپری می كنیم و از زندگی راضی هستیم.
حاجی پور، كار كشاورزی را بهترین سرگرمی خود می داند و اعتقاد دارد هرگیاه و یا درختچه ای كه می كارد آنگاه كه از زمین قد می كشند با آنها گفت و گو می كند و احساسی به نام تنهایی را نمی شناسد.
وی، جو، گندم ،علوفه ، خرما و انار را از عمده محصولات زراعی و باغی روستای كوچك خود می داند و اظهار می دارد: تعدادی گوسفند هم در كنار كار كشاورزی دارم كه با هم انس گرفتیم و با آنها صحبت می كنم.
او راز سلامتی خود را شادابی، امید به خدا، استفاده از آب و هوای سالم روستا، خوردن لبنیات سالم و عشق به طبیعت عنوان كرد.

*** وقتی سارقان، گوسفندانش را بردند
حاجی پور با اشاره به اینكه این روستا قبلا در آرامش و امن بود گفت: مدتی است سرقت‌هایی توسط برخی معتادان از منزلش صورت می گیرد كه او را سخت آزرده خاطر كرده است.
او ادامه داد: چندی پیش گوسفندان و مقداری وجه نقد كه از فروش گوسفندان به دست آورده بودم به سرقت رفت و من نتوانستم جلوی سارقان را بگیرم.
وی با قدردانی از نیروی انتظامی بافق اظهار داشت: پس از سرقت های اخیر، فرزندانم، رئیس پلیس بافق را در جریان گذاشتند و گشت زنی ماموران انتظامی، بیشتر از گذشته شد و سارقان را به وحشت انداخت.

*** زندگی با خاطرات
'علی اكبر حاجی پور' فرزند بزرگ این خانواده، علت ماندن پدرش در روستای بسیار كوچك 'نییو ' را عشق و علاقه به طبیعت، زیستن در زادگاه و زندگی با خاطرات 80 ساله خود از كودكی تاكنون ذكر كرد.
وی گفت: اینكه پدرمان حاضر نمی شود در كنار ما زندگی كند ما را رنج می دهد اما پدر می گوید ' اگر یكهفته از دلبستگی هایم دست بردارم زنده نخواهم ماند'.

*** بی نیاز از پزشك و دارو
فرزند بزرگ خانواده، پدر خود را از دارو و دكتر، بی نیاز دانست و بیان كرد: او چون از گیاهان دارویی خودرو، خالص و طبیعی استفاده می كند، بیماری خاصی ندارد.
وی افزود: اصلا پدر ما چیزی به نام بیماری كه مشكل ساز باشد را نمی شناسد و ما هم مایحتاج او را هر هفته كه به او سر می زنیم تامین می كنیم.
وی همچینن از آسفالته شدن جاده قدر دانی كرد و یادآور شد: 35 كیلومتر را ظرف 20 دقیقه طی می كنیم تا به پدر برسیم در حالیكه قبلا باید زمان بیشتری را صرف می كردیم.

*** مبادا 'نییو' خالی از سكنه شود!
پسر ارشد خانواده حاجی پور تاكید كرد: همه ما نگران این مقوله هستیم كه بعد از پدرم، این روستا مثل صدها روستای دیگر خالی از سكنه شود و نشاط و شادابی خود را با همه خاطرات دراز مدت پدر و نوجوانی ما در دل خاك مدفون كند و دیگه نامی از نییوئیه نماند.
وی افزود: این تهدید، زمانی بسیار جدی به نظر می‌رسد كه بدانیم دقیقا در سه كیلومتری این روستا، روستای دیگری وجود داشت كه اهالی آن به دلیل خشكسالی و نبود امكانات، آن را تخلیه كردند و الان روستا خالی از سكنه و به بیغوله ای تبدیل شده و برای قدیمی ها جز نام و نشانی باقی نمانده است.

***برقدار شدن نیوئیه
بخشدار مركزی بافق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: یكی از مشكلات عمده این روستا نداشتن برق بود كه این پیرمرد از آن رنج می برد.
داوود پور امینی افزود: شوق ماندن او در روستا، ما را بر آن داشت تا با همكاری و مساعدت فرماندار بافق برای این روستای كوچك چاره اندیشی كنیم.
وی تصریح كرد: تامین برق این روستای كوچك در دستور كار قرار گرفت و از طریق طرح و سیستم خورشیدی، نییو هم برقدار شد و امید به زندگی در این روستای تاریخی، چندین برابر شد.
پورامینی افزود: برای اجرای طرح برق رسانی به این روستا رقمی معادل 110 میلیون ریال هزینه و پرداخت شده است.

*** نییو، همچنان پایدار خواهد ماند
فرماندار بافق هم اظهار داشت: سه روستا از روستاهای حوزه دهستان كوشك نیز از این طریق برقدار شدند.
محمد زاده رحمانی خاطرنشان كرد: روستای كوچك 'نیوئیه' از توابع دهستان مباركه بافق است و برای سكونت پایدار و حیات جاودانه آن از هیچ كوششی دریغ نخواهیم كرد.
وی تصریح كرد: ،نییو در مسیر نوق به رفسنجان و سی ریز به زرند كرمان است و باید پویا و با نشاط باقی بماند.
شهر بافق در 120 كیلومتری مركز استان یزد قرار دارد.
7543/ 6197
اصغر عسكری- خبرنگار ایرنا در بافق
۰ نفر