۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۱۲
کد خبر: 82968959
T T
۰ نفر

هشدار توانیر: مصرف برق را كاهش دهید

۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۱۲
کد خبر: 82968959
هشدار توانیر: مصرف برق را كاهش دهید

تهران - ایرنا - شركت توانیر با اشاره به محدودیت های شبكه در تامین برق، بر ضرورت مدیریت مصرف بویژه در ساعت های اوج بار و استفاده بهینه از وسایل سرمایشی تاكید كرد.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، با وجود هشدارهای متعدد مسوولان وزارت نیرو و اجرای تمهیدات متعدد در كشور از جمله كاهش ساعات كاری ادارات برای صرفه ‌جویی در مصرف برق، اما همچنان پیك مصرف به ركورد زنی‌های بی ‌سابقه خود ادامه می‌دهد و شبكه برق كشور را در وضعیت بحرانی قرار داده است.
شركت توانیر در اطلاعیه خود از مشتركان در بخش های مختلف خانگی، تجاری، مجتمع های تولیدی و صنعتی و كشاورزان خواست تا با پیش گرفتن راهكارهای مدیریت مصرف برق بویژه در ساعت های 12 تا 16 و 20 تا 23 تنها با 10 درصد صرفه جویی، به تامین برق پایدار كمك و از بروز محدودیت های خاموشی ناخواسته كه به دلیل افزایش بیش از حد مصرف برق رخ می دهد، جلوگیری كنند.
بنا به اعلام روابط عمومی این شركت، كاهش بارندگی ها در سال آبی منتهی به تابستان امسال منجر به كم آبی و در نتیجه نبود امكان تولید در نیروگاه های آبی، شبكه برق كشور با محدودیت هایی در تامین برق مواجه شده است.
از طرفی تغییر اقلیم جهان كه كشور را نیز تحت تاثیر قرار داده، موجب پدیده گرمایش پایدار شده است.
توانیر با اشاره به دمای بالا و گرمای مستمر، با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی، اعلام كرد كه دمای هوا در هفته آینده افزایش بیشتری یافته و كل كشور را به صورت وسیع در بر خواهد گرفت كه در چنین شرایطی برای تامین برق پایدار، بیش از هر زمان دیگر به مدیریت مصرف برق نیاز است.
این شركت از راهكارهای كاهش مصرف برق به استفاده از دور كند در كولرهای آبی در ساعت های اوج بار و در صورت استفاده از كولرهای گازی به تنظیم ترموستات بین 23 تا 25 درجه سانتی گراد اشاره كرد.
توانیر تاكید كرد: در ساعات های اوج بار به ازای هر دو ساعت، كولر نیم ساعت خاموش شود كه زمانبندی در این خصوص به صلاحدید مشتركان كمك شایانی به مدیریت مصرف برق و پایداری شبكه برق خواهد كرد.
این شركت در عین حال بر پرهیز از استفاده لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرف شویی و جاروبرقی در هنگام استفاده از كولر یا وسایل سرمایشی در ساعت های اوج بار تاكید كرد و افزود: استفاده از این وسایل برقی به روزهای تعطیل یا ساعت های غیرپیك منتقل شود.
توانیر همچنین خاموش كردن لامپ های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز را ساده ترین راه صرفه جویی در مصرف برق عنوان كرد.
به گزارش ایرنا، مناطق مختلف كشور با شروع فصل گرما با محدودیت هایی در شبكه برق مواجه شده اند كه با توجه به افزایش روزافزون مصرف در این بخش كه حتی در برخی روزها به 56 تا 58 هزار مگاوات نیز رسیده، صرفه جویی در مصرف برق ضروری است.
وزیر نیرو روز چهارشنبه در سفر به اردبیل تاكید كرد كه تنها با 10 درصد صرفه جویی روزانه در مصرف از سوی مردم مشكل خاموشی های كنونی برق كشور رفع می شود.
پیك مصرف برق روز چهارشنبه درحالی به عدد بی‌سابقه 57 هزار مگاوات رسید كه ظرفیت تولید برق تابستان امسال 58 هزار مگاوات بوده و ادامه روند هشدار دهنده فعلی شبكه برق كشور را در معرض خاموشی سراسری قرار داده است.
اقتصام**6984**1569
۰ نفر