۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۵۵
کد خبر: 82967927
T T
۰ نفر
سيستان و بلوچستان در جذب تسهيلات اشتغال روستايي عقب است

زاهدان - ايرنا - معاون امور تعاون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: سيستان و بلوچستان با وجود داشتن رتبه نخست در تخصيص سهميه طرح اشتغال پايدار روستايي و عشايري در زمينه جذب اين تسهيلات در مقايسه با استان هاي ديگر عقب است.

به گزارش ايرنا سيد حميد كلانتري روز چهارشنبه در كارگروه تخصصي اشتغال سيستان و بلوچستان اظهار داشت: با تاكيد وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با هدف حمايت ويژه و افزايش جذب تسهيلات اشتغال روستايي در اين استان در قالب هيات 12 نفره متشكل از مديران و نمايندگان بانك ها و دستگاههاي اجرايي مرتبط با محوريت شوراي عالي اشتغال از 2 روز گذشته وارد اين استان شديم.
وي افزود: بازديد و گفت و گوهاي بسيار خوبي با مديران بانك هاي عامل، دستگاههاي اجرايي و تعاونگران سيستان و بلوچستان انجام شد كه مهمترين نتايج اين سفر افزايش سطح انعقاد قرارداد در بانك هاي استان در چند روز اخير بوده است و اميدواريم اين روند با سرعت بيشتري ادامه يابد.
معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي تصريح كرد: 12 هزار ميليارد تومان به طرح اشتغال پايدار روستايي و عشايري كشور تخصيص داده شده كه از اين ميزان اعتبار، 650 ميليارد تومان وام قرض الحسنه به روستاهاي مرزي و محروم سيستان و بلوچستان اختصاص يافته است.
كلانتري تاكيد كرد: سيستان و بلوچستان با وجود داشتن رتبه نخست در تخصيص اعتبارات طرح اشتغال پايدار روستايي و عشايري، متاسفانه در جذب اين تسهيلات نسبت به استان هاي ديگر عقب تر است كه بايد با افزايش همكاري بانك هاي عامل و دستگاههاي اجرايي اين فاصله كم شود.
وي افزود: بانك هاي عامل سيستان و بلوچستان بايد فعال تر شوند و در جذب منابع شان موانع اداري را كاهش دهند، دستگاههاي اجرايي در دادن استعلامات سريعتر عمل كنند و هماهنگي بيشتري ميان دبيرخانه كارگروه اشتغال استان و اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي در رابطه با اجراي اين طرح برقرار شود.
به گفته وي سازمان مديريت و برنامه ريزي، جهاد كشاورزي و صنعت و معدن و تجارت در كنار اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به عنوان مجموعه هاي دخيل در اشتغال بايد با همكاري فرمانداري هاي شهرستان هاي استان با برنامه ريزي مناسب حركت موثري در جذب تسهيلات ارزان قيمت اشتغالزايي روستايي تا پايان مهلت آن (شهريورماه) داشته باشند.
كلانتري اظهار داشت: در سطح ملي استقبال از اين طرح خوب بود و در مجموع بيش از 50 درصد اعتبار تخصيص يافته معادل 6 هزار ميليارد تومان عملياتي و درخواست براي 6 هزار ميليارد تومان بعدي هم ارائه شده است.
وي تصريح كرد: تا كنون بيش از 2 هزار ميليارد تومان در سراسر كشور اين تسهيلات به صورت قرارداد امضا و پرداخت شده است.
استاندار سيستان و بلوچستان نيز در اين نشست گفت: برنامه ريزي شده تا آگاهي لازم براي استفاده از تسهيلات اين طرح به عنوان يك فرصت مناسب در مسير بهره وري از ظرفيت هاي شهرستان ها با هدف توسعه اشتغالزايي به روستاييان و عشاير ارائه شود.
سيد دانيال محبي افزود: با توجه به اينكه بيش از 50 درصد جمعيت سيستان و بلوچستان را روستاييان و عشاير تشكيل مي دهند بايد زمينه استفاده بهينه آنان از تسهيلات مختلف اشتغالزايي فراهم شود.
وي اظهار داشت: دستگاههاي اجرايي بايد با همكاري فرمانداري ها در شهرستان هاي مختلف از جمله ايرانشهر و چابهار با هدف افزايش سطح استقبال روستاييان و عشاير به عنوان جامعه هدف در اجراي اين طرح نشست هاي مختلفي را برگزار كنند تا در فرصت باقي مانده زمينه جذب بيشتر تسهيلات فراهم شود.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي سيستان و بلوچستان نيز در اين نشست گفت: از مجموع 650 ميليارد تومان اعتبار تخصيصي در قالب طرح اشتغال پايدار روستايي و عشايري به اين استان تا كنون 470 ميليارد تومان تخصيص يافته است.
مهرداد جهانديده افزود: 50 درصد اين اعتبارات در اختيار بانك كشاورزي و 50 درصد باقي مانده در اختيار پست بانك، بانك توسعه تعاون و صندوق كارآفرين اميد سيستان و بلوچستان قرار گرفته است.
وي اظهار داشت: درخواست چهار هزار و 696 طرح اشتغال پايدار روستايي و عشايري از سيستان و بلوچستان در سامانه كارا ثبت شده كه بيشترين آن از زابل و كمترين قصرقند بوده است.
وي تصريح كرد: 505 طرح اشتغال پايدار روستايي و عشايري به بانك هاي عامل سيستان و بلوچستان معرفي شده كه 166 مورد برگشت خورده و 339 طرح نيز در دست بررسي بانك ها قرار دارد.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي سيستان و بلوچستان افزود: تا كنون 31 ميليارد تومان تسهيلات در قالب اين طرح در استان ميان متقاضي و بانك هاي عامل انعقاد قرارداد شده است.
وي تاكيد كرد: با توجه به تاكيدات وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و استاندار سيستان و بلوچستان بايد در 2 ماه باقي مانده تا زمان اتمام فرصت استفاده از طرح اشتغال پايدار روستايي و عشايري زمينه افزايش جذب اين تسهيلات در استان فراهم شود.
3042**6081
۰ نفر