۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۸:۳۱
کد خبر: 82966275
T T
۰ نفر
طرح ايجاد اتاق تزريق مسكوت ماند

تهران - ايرنا - رئيس مركز پيشگيري درمان اعتياد سازمان بهزيستي كشور گفت: طرح ايجاد اتاق تزريق مسكوت مانده است چرا كه بين دستگاه هاي متولي براي اجراي اين طرح، اجماعي وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، زمزمه هاي اجراي طرح ايجاد اتاق تزريق از سال 95 شنيده شد كه براساس آن اتاق تزريق در حقيقت همان اتاق هاي مصرف مديريت شده (Drug consumtion room يا DCR) براي معتادان ايجاد شود تا مصرف مواد تحت نظارت كارشناسان آموزش ديده باشد.
هدف از راه اندازي اين اتاق ها، كاهش خطرات ناشي از انتقال بيماري از طريق تزريق غير بهداشتي، جلوگيري از مرگ و مير بر اثر مصرف بيش از حد مواد و اتصال مصرف كنندگان مواد مخدر در معرض خطر بالا با خدمات درمان اعتياد و ديگر خدمات اجتماعي است؛ در سال 95 در جلسه اصلي و جلسه كميته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر مقرر شد كه اين طرح به صورت آزمايشي آن را با در نظر گرفتن ملاحظات فرهنگي، اجتماعي، قضايي، حقوقي و انتظامي اجرا شود و تصويب شد اما اجراي آن تاكنون معوق مانده است.
فريد براتي سده رئيس مركز پيشگيري درمان اعتياد سازمان بهزيستي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: علاوه بر همكاري نكردن دستگاه هاي متولي اجراي طرح، اعتباري كه قرار بوده به آن اختصاص يابد، هنوز داده نشده است؛ وزارت رفاه قرار بود يك ميليارد تومان براي اجراي طرح بدهد كه البته اين اعتبار را وزارت كشور بايد مي داد كه تاكنون پولي بابت آن داده نشده است.
وي اضافه كرد: اگر هر كدام از دستگاه ها از جمله دادستاني، قوه قضائيه، وزارت بهداشت و نيروي انتظامي همراه ستاد مبارزه با مواد مخدر و بهزيستي پاي كار نيايند، اين طرح اجرايي نمي شود همانگونه كه تاكنون نيز توافقي در اين زمينه صورت نگرفته است.
رئيس مركز پيشگيري درمان اعتياد سازمان بهزيستي با يادآوري تصويب طرح اتاق تزريق در ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: قرار بود اين طرح در دو استان به صورت آزمايشي اجرا شود كه انتخاب استان ها نيز بر عهده خودمان گذاشته شده است اما فعلا كه مسكوت مانده است و هر زمان كه اعتبار اختصاص داده شود و دستگاه ها همكاري كنند اجرايي خواهد شد.
به گزارش ايرنا، بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، اكنون دو ميليون و 808 هزار مصرف كننده مواد مخدر در كشور وجود دارد كه بالاترين مصرف مواد مخدر با بيش از 66 درصد مربوط به ترياك است.
اجتمام*9185 *1569

سرخط اخبار جامعه