۱۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۹
کد خبر: 82964277
T T
۰ نفر

سد مخزنی قصرشیرین افتتاح شد

۱۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۹
کد خبر: 82964277
سد مخزنی قصرشیرین افتتاح شد

قصرشیرین - ایرنا - سد مخزنی 25 میلیون متر مكعبی قصرشیرین روز شنبه با حضور محمد سعیدی كیا رئیس بنیاد مستضعفان، هوشنگ بازوند استاندار كرمانشاه و فرهاد تجری نماینده مردم در مجلس به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس بنیاد مستضعفان كشور در آئین بهره برداری از این طرح گفت: برای احداث و تكمیل سد مخزنی شركت كشت و صنعت پیوند بیستون پارس قصرشیرین تاكنون 800 میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته است.
محمد سعیدی كیا ، اظهارداشت: تاكنون برای تكمیل طرح های در دست اقدام در شركت كشت و صنعت پیوند بیستون پارس قصرشیرین یكهزار و 800 میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته كه نیمی از این میزان در قالب تسهیلات و بقیه از محل سرمایه بنیاد مستضعفان است.
وی گفت: بنیاد مستضعفان در قبال تعهدات خود مسئول است و بی شك از تمام ظرفیت ها و امكانات موجود برای دستیابی به اهداف مورد نظر در بخش های مختلف استفاده می شود.
استاندار كرمانشاه نیز با اشاره به وجود 2 مرز رسمی و بین المللی خسروی و پرویزخان قصرشیرین گفت: این شهرستان در بخش كشاورزی از ظرفیت های فراوانی برخوردار است كه باید به شكل مطلوب احصا و احیا شود.
هوشنگ بازوند گفت: احداث و تكمیل باغ چهار هزار هكتاری مجتمع كشت و صنعت بیستون پارس وابسته به بنیاد مستضعفان برای كاشت انواع درختان میوه های گرمسیری مانند خرما ، انگور و مركبات با هدف تولید محصولات گرمسیری در قصرشیرین در دست اقدام است.
وی افزود: اقدام های عملیاتی این طرح از سال 90 با یك هزار و 840 میلیارد ریال سرمایه گذاری آغاز شد كه 800 میلیارد ریال آن برای اجرای پروژه سد با گنجایش 25 میلیون متر مكعب آب به منظور آبیاری این مجموعه اختصاص و هزینه شده است.
سرپرست فرمانداری قصرشیرین نیز گفت: هم اكنون در این شهرستان ، هفت هزار هكتار اراضی ملی برای واگذاری به سرمایه گذاران موجود است كه با توجه به اجرای طرح سامانه گرمسیری و وجود منابع آبی از جمله سدهای زاگرس ، تنگه حمام و شرفشاه ، استفاده از این اراضی می تواند برای ایجاد اشتغال و تولید انواع محصولات باغی ، زراعی و گلخانه ای توجیه اقتصادی خوبی داشته باشد.
مرادعلی تاتار ادامه داد: واگذاری اراضی ملی به سرمایه گذاران برای ایجاد باغ مدرن 99 ساله است كه این خود عامل بزرگی برای جذب و تشویق سرمایه گذاری در بخش كشاورزی و باغی در قصرشیرین محسوب می شود.
مدیرعامل شركت كشت و صنعت پیوند بیستون پارس نیز در سخنانی گفت: مجموعه باغ چهار هزار هكتاری قصرشیرین با سطح خالص سه هزار هكتار باغ از سوی این شركت وابسته به بنیاد مستضعفان برای كاشت انواع درختان میوه های گرمسیری مانند خرما ، انگور و مركبات با هدف تولید محصولات گرمسیری در این شهرستان در دست اقدام است.
غلامحسین صفایی بیان كرد: در مجموع در مرحله های نخست و دوم این مجتمع ، یك هزار و 500 هكتار باغ در نظر گرفته شده است كه تاكنون یك هزار و 215 هكتار آن شامل 190 هكتار انگور ، 325 هكتار خرما ، 200 هكتار مركبات در سه سال گذشته كشت شده و 250 هكتار از مرحله دوم نیز در دست احداث است.
وی افزود: با بهره برداری از سد مخزنی 25 میلیون متر مكعبی ، آب مورد نیاز یكهزار و 500 هكتار از اراضی این مجتمع شامل مركبات ، خرما ، تاكستان و محصولات جالیزی تامین می شود كه در افزایش بهره وری بسیار موثر است.
مدیرعامل شركت كشت و صنعت پیوند بیستون پارس ادامه داد: هم اكنون 200 تا 250 تن به صورت مستقیم در شركت كشت و صنعت پیوند بیستون پارس قصرشیرین مجتمع مشغول به كار هستند كه با تكمیل طرح های در دست اقدام ، شمار بیشتری از افراد جویای كار به كارگیری می شوند.
وی بر لزوم اتخاذ راهكار درست و اصولی برای كاهش تعرفه و معافیت حق آب شركت كشت و صنعت پیوند بیستون پارس قصرشرین تاكید كرد و خواستار اهتمام بیشتر مسئولان در این بخش شد.
قصرشیرین در غرب كرمانشاه با 27 هزار تن جمعیت و در اختیار داشتن 2 مرز رسمی و فعال پرویزخان و خسروی ، دارای 186 كیلومتر مرز با عراق است كه كانونی برای انجام مراودات تجاری و اقتصادی بین 2 كشور است.
7079/8066
۰ نفر