۱۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۶
کد خبر: 82964081
T T
۰ نفر
قرچكی ها راه را بر خودروهای عمومی ورامین و پیشوا بستند

تهران -ایرنا- شورای حمل و نقل قرچك عبور ناوگان عمومی شهرستان های ورامین و پیشوا را از داخل این شهر ممنوع اعلام كرده و فقط به آنها اجازه داده از كنارگذر آن هم بدون توقف برای پیاده كردن مسافر عبور كنند؛ اقدامی كه اعتراض مردم و مسئولان این شهرستان ها را به همراه داشته است.

به گزارش ایرنا این تصمیم روز پنجشنبه هفته گذشته گرفته شده است.
شهرستان قرچك كه تا 6 سال پیش بخشی از ورامین بود و در دولت نهم از ورامین جدا شد، دروازه خروجی شهرستان های جنوب شرق استان تهران به سمت پایتخت محسوب می شود.
همه خودروهای شهرستان های ورامین، پیشوا و روستاهای اطراف كه جمعیتی افزون بر 450 هزار نفر دارند برای رسیدن به تهران مجبورند از قرچك عبور كنند.
ترافیك بالا در نتیجه تردد خودروهای عمومی این شهرستان ها از داخل قرچك مهمترین عامل این تصمیم اعلام شده است.

به دلیل مهاجرپذیر بودن شهرستان های جنوب شرق تهران و فرصت های شغلی اندكی كه در این مناطق وجود دارد، بسیاری از مردم برای كار مجبورند به پایتخت عزیمت كنند؛ مردمی كه بسیاری از آنان به دلیل وضعیت مالی می گویند توان پرداخت كرایه های شش یا هفت هزارتومانی خودروهای شخصی را ندارند و عمدتا با اتوبوس و مینی بوس به تهران می روند.
همچنین بسیاری از معلمان، دبیران، كاركنان ادارات و كسبه شهرستان قرچك ساكن ورامین هستند و این افراد روزانه مسیر 10 كیلومتری بین این دو شهرستان را طی می كنند و شب به محل زندگی خود باز می گردند.
طی سال های اخیر حجم زیاد خودروهای عبوری باعث ایجاد ترافیك شدید در كمربندی جنوبی و خیابان اصلی قرچك شده و مسئولان شهری برای گذر از این بحران پروژه كمربندی جنوبی این شهرستان را آغاز كردند؛ پروژه ای كه فاز نخست آن پس از 9 سال، خرداد امسال به بهره برداری رسید اما به دلیل قرارگرفتن یك تپه باستانی ثبت ملی شده در مسیر آن هنوز فاز 2 آن به سرانجام نرسیده است.

بر اساس مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیك قرچك، همه افرادی كه با ناوگان عمومی ورامین و پیشوا قصد عزیمت به قرچك را دارند مجبورند در میدان ورودی این شهرستان از ماشین پیاده و سوار خودرو دیگری شوند و این یعنی صرف وقت و هزینه بیشتر برای مردمی كه از توان مالی زیادی برخوردار نیستند.

**رضایت شهروندان قرچك برای ما مهم است
فرماندار قرچك هدف از ابلاغ این مصوبه را كاهش ترافیك در این شهر اعلام و بیان كرد: بر اساس نظرسنجی از مردم قرچك بیش از 47 درصد از آنان از اجرای مصوبه شورای هماهنگی حمل و نقل و ترافیك راضی هستند چراكه این امر باعث كاهش ترافیك می شود.
«مسعود مرسل پور» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح كرد: اینكه یك شهروند قرچكی برای رسیدن به محل زندگی خود باید دقایق زیادی را در ترافیك سپری كند برای مسئولان این شهرستان پذیرفتنی نیست؛ برای ما مهم رضایت شهروندان قرچك مهم است نه جای دیگر.
وی افزود: كنارگذر جنوبی با هدف كاهش ترافیك احداث شده و خودروهای عبوری از سایر شهرستان ها باید از این معبر بدون توقف در طول مسیر عبور كنند.
فرماندار قرچك همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینكه آیا این مصوبه باعث ایجاد اختلاف بین مردم ورامین و قرچك نمی شود، اظهارداشت: با تمهیداتی كه برای مردم می اندیشیم از بروز این اختلاف جلوگیری می كنیم.
مرسل پور گفت: ما شهرستانی مستقل هستیم و در اجرای برنامه ها رفاه مردم خودمان را در نظر می گیریم.

**شهرداری قرچك: سرویس های عمومی مجوز می گیرند
«محسن خرمی شریف» شهردار قرچك نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا دراین باره گفت: این حق قانونی ماست كه اجازه ندهیم ناوگان عمومی یك شهر دیگر از داخل شهر ما عبور كند و در همه شهرها مرسوم است.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا وضع موجود وسایل عمومی قرچك پاسخگوی نیاز تعداد مسافران برای انتقال به تهران خواهد بود، اظهارداشت: در قرچك 45 دستگاه اتوبوس برای جابه جایی مسافر به تهران داریم كه با آنها می توانیم به شهروندان خودمان خدمات دهیم و نیازی به اتوبوس های ورامین وجود ندارد.
خرمی شریف درباره مشكلات ناشی از این تصمیم برای سرویس های عمومی هم گفت: برای سرویس های حمل و نقل عمومی مثل سرویس مدارس و معلمان مجوز صادر می كنیم كه از داخل شهر قرچك عبور كنند.

**فعالیت بیش از 500 معلم ورامینی در قرچك
« مهدی نیكبخت» مدیر آموزش و پرورش قرچك از فعالیت 500 معلم ورامینی در مدارس این شهرستان خبر داد و گفت: تعداد زیادی از این افراد از سرویس مدارسی كه آموزش و پرورش برای آنان در نظر گرفته است به منظور رسیدن به محل كار خود استفاده می كنند.

**اتوبوسرانی ورامین: مصوبه، غیركارشناسی است
مدیرعامل شركت اتوبوسرانی شهرداری ورامین در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این مصوبه به طور قطع بدون كارشناسی و در نظر گرفتن منافع مردم تصویب شده و تنها ثمره آن نارضایتی مردم است.
«حسن خوانساریان» افزود: پس از صدور اطلاعیه شورای حمل و نقل و ترافیك شهرستان قرچك، عده زیادی از اتوبوسداران ، مینی بوس داران و مردم ورامین اعتراض خود را به صدور چنین اطلاعیه ای اعلام كرده اند و خواستار رسیدگی مسئولان برای ابطلال آن شده اند.
وی گفت: سازمان اتوبوسرانی ورامین طی نامه ای اعتراض خود را نسبت به مصوبه شورای هماهنگی حمل و نقل قرچك به استانداری تهران منعكس كرده و خواستار ورود مسئولان استان به این امر شده اند.
خوانساریان بیان كرد: بیش از 60 دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی ورامین روزانه مردم را به سمت قرچك و تهران جابه جا می كنند ، مردم می خواهند در مبداء سوار و در مقصد از خودرو كولردار ایمن پیاده شوند نه اینكه برای رسیدن به شهر قرچك بارها از خودروهای مختلف استفاده كنند.

**فرمانداری ورامین پیگیر است
فرماندار ورامین نیز با اظهار نگرانی از مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیك قرچك، از پیگیری مجموعه فرمانداری در رفع مشكلاتی كه این مصوبه برای رانندگان و مردم این شهرستان به وجود می آورد، خبر داد.
«محمدرضا یوسفی» گفت: ما هم راضی نیستیم اتوبوس ها و مینی بوس های ورامین از داخل شهر قرچك تردد كنند و بر گره كور ترافیكی آن بیافزایند ولی در تمام شهرهای كشور وجود كمربندی ها برای تردد خودورها در نظر گرفته شده است.
وی اضافه كرد: اینكه اجازه ندهند وسایل حمل و نقل عمومی داخل شهرها عبور یا توقف كنند قابل قبول نیست.
یوسفی گفت: دشت ورامین با مشكلات بسیاری پیش رو است و مسئولان باید با همدلی به رفع آنها بپردازند نه اینكه با این مسائل بر مشكلات آنان بیافزایند.
شهرستان های قرچك، ورامین و پیشوا با جمعیتی بالغ بر 700 هزار نفر در خطی مستقیم در امتداد یكدیگر قرار دارند.
فاصله قرچك تا ورامین و ورامین تا پیشوا 20 كیلومتر است.
تهرام/7254/ 1008
۰ نفر