۱۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۰۳
کد خبر: 82962862
T T
۰ نفر
كاهش هزينه هاي انرژي با استفاده از پوشش هوشمند پنجره

تهران – ايرنا - محققان چيني پوشش جديدي را براي پنجره ساختند كه علاوه بر تنظيم دما، الكتريسيته توليد مي كند.

به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، محققان براي اين منظور يك فناوري فتوولتاييك نيمه شفاف را توسعه دادند كه امكان جذب انرژي پرتوهاي نزديك به مادون قرمز خورشيد را فراهم كرده و نور مرئي را با فيلتركردن طول موج هايي كه موجب افزايش دما مي شوند، عبور مي دهد.
فناوري فتوولتاييك يكي از روش هاي توليد مستقيم برق از انرژي خورشيد است كه در آن از سلول هاي خورشيدي استفاده مي شود.
محققان براي دستيابي به قابليت هاي موردنظر بايد بين سه ويژگي اصلي اين پوشش جديد توازن برقرار مي كردند. به همين علت ماده اي را ساختند كه نور را به طور مطلوب عبور مي دهد، پرتوهاي مادون قرمز را فيلتر كرده و بخشي از پرتوهاي خورشيد را به الكتريسيته تبديل مي كند.
محققان معتقدند با بهبود كارآيي اين فناوري فتوولتاييك مي توانند اتكاي ساختمان ها به سيستم هاي سرمايشي و گرمايشي را تا 50 درصد كاهش دهند.
پيش از اين پوشش هايي براي پنجره ساخته شده است كه قابليت تنظيم دما را دارند. نوع ديگري از اين پوشش ها نيز با قابليت توليد الكتريسيته توليد شده است. اما اين اولين بار است كه يك فناوري هر دو ويژگي را به صورت همزمان در اختيار مي گذارد.
محققان در حال بهينه سازي اين ماده فتوولتاييك هستند تا بتوانند آن را به صورت يك باتري خورشيدي به شكل يك فيلم يكپارچه درآورند كه روي شيشه نصب مي شود.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Joule منتشر شده است.
علمي (6)**9259**1440
۰ نفر