۱۴ تیر ۱۳۹۷، ۷:۳۵
کد خبر: 82962274
T T
۰ نفر
40میلیارد تومان تجهیزات امداد و نجات در حال خریداری است

زاهدان - ایرنا - رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: هم اینك افزون بر 40میلیارد تومان تجهیزات امداد و نجات توسط این نهاد در حال خریداری است كه در این بخش توجه جدی به استان سیستان و بلوچستان خواهد شد.

به گزارش ایرنا علی ‌اصغر پیوندی چهارشنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: جمعیت هلال احمر به عنوان سازمان عام المنفعه تلاش برای تسكین آلام بشری، تامین احترام انسان ها و كوشش در راستای برقراری دوستی، تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها، حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون در نظر گرفتن هرگونه تبعیض را در دستور كار خود دارد.
وی با بیان اینكه از 43 حادثه موجود در جهان 32 حادثه قابلیت بروز در ایران را دارند گفت: برخی حوادث نظیر سیل و زلزله در یك بازده زمانی مشخص و برخی دیگر نظیر خشكسالی در فاصله زمانی طولانی پیامدهای نا مطلوب خود را نشان می دهند.
وی افزود: در خشكسالی سیستان و بلوچستان با بازدیدهای میدانی كه انجام شد شاهد صحنه های بسیار تاثیرگذاری از درد و رنج مردمی مظلوم بودیم كه دل هر ایرانی را به درد می آورد.
وی ادامه داد: این بازدیدها وظیفه را برای ما به عنوان یك سازمان مردمی در جهت رفع مشكلات معیشتی و اجتماعی و غیره مردم این منطقه مضاعف كرد به طوری كه اقدامات مختلفی نظیر راه اندازی كمپین نذر آب، توزیع سبدها و بسته های غذایی مورد نیاز مردم درگیر با خشكسالی، كمك هایی در راستای بهبود وضعیت اجتماعی مردم در بخش های مختلف و اعزام كاروان های سلامت در اولویت قرار گرفت.
وی با اشاره به كمپین نذر آب گفت: در قالب این كمپین تلاش داریم كمك های نقدی و غیرنقدی مردم كشور را جمع آوری و در راه بهبود وضعیت معیشت، آب و زندگی مردم سیستان و بلوچستان هزینه كنیم.
رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران افزود: این نهاد نیز با توجه به امكانات و بضاعت خود در این اقدام خداپسندانه مشاركت می كند.
وی با اشاره به داروخانه های هلال احمر گفت: جمعیت هلال احمر به عنوان تامین كننده بخشی از نیازهای دارویی بیماران خاص هر جایی كه وزارت بهداشت مجوز دهد با توجه به نیاز اقدام به راه اندازی داروخانه می كند.
وی افزود: با تلاش های مسئولان هلال احمر سیستان و بلوچستان راه اندازی داروخانه هلال در زابل نیز در دستور كار قرار دارد.
پیوندی با اشاره به اهمیت رفع مشكل سوء تغذیه در مناطق محروم نظیر سیستان و بلوچستان گفت: این نهاد در راستای رسالت خود همواره كمك های غذایی در قالب سبد مورد توجه قرار داده است.

** كمبود حدود 600 پایگاه امداد و نجات هلال احمر در كشور
رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: هم اینك 580 پایگاه امداد و نجات در كشور فعال است كه با استانداردهای اولیه یعنی هزار و 200 پایگاه فاصله زیاد دارد.
وی افزود: برای بهبود وضعیت در این حوزه برنامه هایی با كمك سایر دستگاهها و ارگان ها در دستور كار قرار گرفته به طوری كه در دهه فجر و هفته دولت شاهد راه اندازی تعداد زیادی پایگاه امداد و نجات خواهیم بود.
وی با بیان اینكه در سیستان و بلوچستان هم اینك 19 پایگاه امداد و نجات مستقر است گفت: تلاش داریم با توجه به گستردگی و نیاز تعداد پایگاه های این استان را همچون دیگر مناطق در آینده نزدیك افزایش دهیم.

**بزودی سه بالگرد به مجموعه جمعیت هلال احمر كشور اضافه می شود
پیوندی گفت: پیگیری برای افزودن سه فروند بالگرد جدید به مجموعه این نهاد در حال انجام است كه در آن صورت شمار بالگردها به 27 فروند می رسد.
وی افزود: تلاش برای وارد كردن سه فروند بالگرد جدید ادامه دارد تا به مناطقی همچون سیستان و بلوچستان كه بسیار حادثه خیر و پهناور است اختصاص یابد.
وی اظهار داشت: همچنین 75 دستگاه آمبولانس، خودروی امداد و نجات و غیره نیز در كشور خریداری شده كه بزودی بر اساس نیاز استان ها توزیع خواهد شد.

** مردم ایران 67 میلیارد تومان به زلزله زدگان كرمانشاه كمك كردند
رئیس جمعیت هلال‌احمر كشور گفت: مردم ایران اسلامی 67 میلیارد تومان به زلزله زدگان كرمانشاه كمك كردند كه تمام این مبلغ در اختیار زلزله زدگان قرار گرفت.
وی ارائه گزارش هزینه كرد كمك های مردمی را شفافیت برای روشن شدن عملكرد هلال احمر و كمك به افزایش اعتبار این نهاد عنوان كرد و افزود: می خواهیم به مردم نشان دهیم ارگان مطمئنی برای جمع آوری كمك های مردمی هستیم.
وی ادامه داد: با توجه به نیاز مردم همچنان امدادگران هلال احمر در قالب گروه های «سحر»(ساماندهی حمایت های روانی پس از بلایا) درمناطق زلزله زده كرمانشاه مستقر هستند.

** فعالیت 1200 پایگاه امداد و نجات در طرح تابستانه هلال احمر
رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: طرح تابستانه هلال احمر با اهداف ارائه خدمات امداد و نجات، كمك های اولیه، رهاسازی و نجات مصدومان در تصادفات احتمالی و غیره در قالب هزار و 200 پایگاه در حال برگزاری است.

** كمتر از 10 درصد مردم ایران آموزش های اولیه مقابله با حوادث را فرا گرفته اند
پیوندی با بیان اینكه بهترین اقدام برای پیشگیری از تلفات انسانی در مخاطرت احتمالی آموزش است گفت: این نهاد برای آگاهی مردم برای برخورد صحیح با خطرات طبیعی اقدامات مختلف نظیر طرح خادم را در دستور كار قرار داده است.
وی گفت: هم اینك 60 هزار امدادگر و نجات گر در كشور فعالیت می كنند.
وی افزود: این نهاد با وجود كمبود اعتبارات آموزش افراد زیر پوشش را برای آمادگی بیشتر در مقابله با حوادث مورد توجه قرار داده است.

** سالانه طرح دادرس در هشت هزار مدرسه كشور اجرا می شود
وی گفت: طرح دادرس (دانش آموز آماده در روزهای سخت) با هدف افزایش سطح ایمنی، كاهش خطر پذیری مدارس و ترویج ظرفیت های خودامدادی درمیان دانش آموزان هر ساله در هشت هزار مدرسه كشور اجرا می شود.
وی افزود: سیستان و بلوچستان از استان های سرآمد در زمینه اجرای طرح دادرس است به طوری كه سالانه 20 هزار دانش آموز این استان در این طرح شركت می كنند.
به گزارش ایرنا رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی از مدیران ارشد این سازمان با هدف بازدید از مناطق درگیر با معضل خشكسالی سیستان و بلوچستان روز سه شنبه وارد زاهدان شد و مورد استقبال مسئولان ارشد استان قرار گرفت.
وی در سفر 2 روزه خود به سیستان و بلوچستان از روستاهای دچار خشكسالی و گرفتار توفان شهرستان های زاهدان، زهك و هیرمند بازدید كرد.
دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان از دیگر برنامه های سفر پیوندی به این استان بود.
سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی زیاد (11.5 درصد گستره كشور) و موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی از جمله استان هایی است كه احتمال وقوع چندین مخاطره طبیعی بطور همزمان در آن وجود دارد، در شمال این استان تندبادها و گرد و غبار شدید و خشكسالی، در مركز سیل و زلزله و در جنوب نیز احتمال وقوع سونامی و دمای زیاد هوا بعضا تا بیش از 50 درجه و ریزش باران های فصلی و جاری شدن سیل های مقطعی وجود دارد.
به گفته كارشناسان خشكسالی پی در پی در این استان اثرات مخرب فراوانی در حوزه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی وارد كرده به طوری كه كاهش ذخایر آبی، افزایش كانون های بحرانی ریزگردها و روند شور شدن زمین های زراعی، از بین رفتن مراتع و پوشش گیاهی در منطقه، به وجود آمدن حاشیه نشینی در اطراف شهرها و خشك شدن ذخایر آب زیر زمینی و قنوات از جمله مشكلات این حوزه است.
پدیده خشكسالی 20 ساله در سیستان و بلوچستان، خشكیدن تالاب بین المللی هامون در شمال و جازموریان در جنوب غرب استان، قطع آب رودخانه هیرمند، كاهش سفره های آب زیر زمینی، كمبود نزولات آسمانی، گرمای زیاد و تبخیر بیش از حد نرمال كشور این استان را با مشكلات زیادی در زمینه تامین آب آشامیدنی و كشاورزی رو به رو كرده است.
7316 **3213 **6081
۰ نفر