۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۱
کد خبر: 82960177
T T
۰ نفر
جایگزین ها برای كشت غیرقانونی مواد مخدر ارتقا یابد

تهران- ایرنا- دبیركل سازمان ملل در پیامی به مناسب روز موادمخدر، خواستار ارتقا بخشیدن جایگزین ها برای كشت غیرقانونی مواد مخدر و توقف قاچاق و جرم سازمان یافته در این رابطه شد؛ این اقدامات را در راستای تلاش برای دستیابی به آرمان های توسعه پایدار دانست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در پیام «آنتونیو گوارش» كه امروز سه شنبه در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در تهران قرائت شد، آمده است: چالش های مواد مخدر از پیچیده ترین معضلاتی هستند كه با آنها رو به رو هستیم؛ چراكه تاثیرات گسترده ای بر سلامت و رفاه، خانواده ها و جوامع، امنیت و توسعه پایدار می گذارند.
دبیركل سازمان ملل در این پیام آورده است: همان طور كه به اتفاق آرا در سند برآیند اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ٢٠١6 تاكید شد، پرداختن به آن چالش ها نیازمند توجهی جامع از بسیاری جوانب است؛ توقف شبكه های جرم سازمان یافته و قاچاقچیان مواد مخدر نیازمند همكاری های بین المللی و پاسخ های موثر انتظامی با رعایت كامل حقوق بشر و طبق استانداردهای جهانی است.
دبیركل سازمان ملل با تاكید بر اینكه در عین حال باید رویكردهای علمی به پیشگیری، درمان و حمایت داشته باشیم، اعلام كرده است كه سند برآیند اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر گام های ملموس و مشخص برای اقدامی متوازن تاكید می كند كه ریشه در اصل مسئولیت مشترك دارد؛ این سند همچنین به نحوی قابل انعطاف است كه كشورها می توانند سیاست های ملی مواد مخدر خود را طبق نیازها و اولویت های خود پیاده كنند.
گوترش تاكید كرده است: راه حل های ساده ای در این زمینه وجود ندارد؛ اما بر اساس تجربه خود اعتقاد راسخ دارم كه می توانیم مسیر بهتری را برای مبارزه با مشكل جهانی مواد مخدر در پیش گیریم.
گوترش اضافه كرده است: بر اساس چارچوب های بین المللی توافق شده و با استفاده از توافق اتخاذ شده در اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از كشورها می خواهم خدمات پیشگیری، درمان بازتوانی و بازگشت به جامعه را ارتقا بخشند، از دسترسی به داروهای تحت كنترل اطمینان حاصل و در عین حال از انحراف و سوءمصرف جلوگیری كنند كه همه این اقدامات نیازمند مساعدت عالی و گسترده است.

* دوران نوجوانی برهه ای خطرناك برای شروع مصرف مواد مخدر است
«یوری فدوتوف» مدیر اجرایی دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد نیز در پیامی با اشاره به شعار امسال روز جهانی مبارزه با موادمخدر مبنی بر «ابتدا گوش كن»، دوران نوجوانی را برهه ای خطرناك برای شروع مصرف مواد مخدر دانست.
در این پیام كه در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در تهران قرائت شد، آمده است: تحقیقات نشان می دهد دوران نوجوانی برهه ای خطرناك برای شروع مصرف مواد مخدر است و با شكستن زنجیره عوامل اجتماعی، روانشناختی و عصب شناختی و نابرابری هایی كه سبب افزایش آمادگی افراد برای اختلالات مصرف مواد می شود، می توان به جوانان برای داشتن زندگی ایمن و سالم كمك كرد.
این بیانیه می افزاید: وقتی صحبت از زندگی و آینده نسل بعدی است، پیشگیری بهتر از درمان است و با گوش دادن به نیازهای كودكان و جوانان، می توانیم از راه پیشگیری به امنیت، سلامت و رفاه آنها كمك كنیم تا این گروه بتواند ظرفیت های خود را بهتر بشناسد.
در پیام فدوتوف تاكید شده است: جوامع انسانی می توانند در شرایط بهتری به سر برند، چنانچه منابع بیشتری به حمایت از استراتژی های علمی پیشگیری از مصرف مواد تخصیص داده شود. این استراتژی ها شامل سرمایه گذاری صحیح و موثر خانواده ها، مدارس و جوامع در رابطه با پیشگیری از مواد است.
این بیانیه می افزاید: پیش از هر كس دیگری سیاستگذاران و پس از آنان شهروندان، والدین، معلمان و جوانان می توانند دست در دست هم برای پیشگیری از سوءمصرف مواد تلاش كنند و به پیشبرد آرمان های توسعه پایدار یاری رسانند.
در بیانیه فدوتوف تصریح شده است: دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد متعهد می شود تا با همكاری كشورها برای پیشبرد رویكردهای متوازن، مردم محور و جامع و در راستای كنوانسیون های جهانی كنترل مواد مخدر نسبت به چالش های مواد مخدر تلاش كند.
در این بیانیه آمده است: جامعه بین المللی به طور مداوم درگیر مشكلات فراوانی در راه رسیدن به جهانی عاری از سوءمصرف مواد مخدر است و وجود بحران مواد افیونی و دیگر مسائل ضروری مرتبط با مصرف مواد مخدر با مواردی همچون خلأهای موجود در خدمات اجتماعی كه سلامت بسیاری از افراد را از لحاظ كمك های مورد نیازشان در مضیقه گذاشته است؛ قاچاق و كشت غیرقانونی مواد، جرم و خشونت و چالش های توسعه محور مربوط به آن و درگیری و تروریسم تركیب شده اند.
به گزارش ایرنا، مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر كشور و دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر، حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری دادستان كل كشور، سرتیپ پاسدار اسكندر مومنی جانشین فرماندهی نیروی انتظامی، سیدمحمدعلی افشانی شهردار تهران، تقی رستم وندی رئیس سازمان اجتماعی كشور، انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی كشور، علی اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان ها، اقدامات تامینی و تربیتی كشور، جمعی از سفیران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگانی از سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه اعتیاد در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد.
اجتمام*3070*3229*1834
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه