۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۱
کد خبر: 82960140
T T
۰ نفر

تاخت و تاز شبانه خاورهای نخاله به جنوب پایتخت

۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۱
کد خبر: 82960140
تاخت و تاز شبانه خاورهای نخاله به جنوب پایتخت

شهرری- ایرنا - مدیران شهری می گویند رانندگان حال ندارند یا به علت مسافت طولانی، نخاله های ساختمانی را به محل های تعیین شده نمی برند و در كنار خیابان ها می ریزند اما رئیس اتحادیه كامیونداران تهران می گوید خاورهای محلی چون با عوامل شهرداری آشنا هستند این كار را می كنند.

مشكل، تخلیه نخاله های ساختمانی در حاشیه مزارع، جاده ها و حتی مقابل خانه های شهروندان در خیابان های شهرهای جنوبی تهران است؛ مشكلی كه این تصور را نمایان می سازد كه در این شهرها، انگار شهر بی درو پیكر است و هیچ قانون، ناظر و متولی برای كنترل این مشكلات وجود ندارد.
تخلیه نخاله ها فقط جنبه اشغال محیط زندگی و محل تردد شهروندان ندارد بلكه خواب را از شهروندان این مناطق نیز گرفته، آلودگی صوتی و هوای منطقه را دامن می زند و صبح ها وقتی مردم از خانه بیرون می زنند باید شاهد كپه كپه نخاله هایی باشند كه كنار آنها رها شده است.
بیشتر كامیون هایی كه این نخاله ها را حمل می كنند از نوع خاور هستند.
آنطور كه خبرنگار ایرنا كسب اطلاع كرده شهرداری ها موظفند گروههای نظارتی را روزانه و شبانه به این مناطق اعزام و با متخلفان برخورد كنند؛ موضوعی كه مدیران شهرداری های این مناطق می گویند انجام می شود و حتی آمار هم می دهند، گرچه آمارها اندك است اما متولیان كامیوندار چیز دیگری می گویند.

**رئیس كامیونداران: بومی ها تخلف می كنند
رئیس اتحادیه كامیونداران تهران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفته است: شهرداری های جنوب تهران مستقلند و ساز و كار مجزایی دارند كه نظارت و بازرسی آن محدوده ها نیز بر عهده شهرداری های باقرشهر، كهریزك و حسن آباد است.
سید «حسن هاشمی» با بیان اینكه بیشتر پسماندهای ساختمانی پایتخت به مجتمع آبعلی در جنوب تهران انتقال می یابد، ادامه داد: پسماندی كه در محدوده های اطراف شهرهای جنوبی تهران تخلیه می شود توسط كامیونداران بومی تخلیه می شود زیرا بازرسان این شهرداری ها با كامیون های غریبه بشدت برخورد می كنند.
وی اضافه كرد: كامیونداران متخلف بومی به واسطه آشنایی با بازرسان این شهرداری ها و جاده های شهرهای باقرشهر، كهریزك و حسن آباد، پسماندهای عمرانی را تخلیه می كنند.
هاشمی یادآور شد: از طرفی برخی رانندگان متخلف نیز شناسنامه دار نیستند و معمولا به صورت فصلی از سایر استان های دیگر در تهران فعالیت می كنند.
اما درحالی مدیران شهرداری این مناطق می گویند كه گروههای ناظر برای این موضوع تعریف كرده اند كه گزارش شده حتی برخی كامیون های حامل نخاله حتی در ساعات روز هم نخاله هایشان را در این محل ها تخلیه كرده اند.
گرچه شهرداری های این شهرهای جنوبی تهران این ادعای رئیس كامیونداران را تایید نمی كنند اما مدیران شهرداری تهران نیز بر ضعف نظارت این شهرداری های شهرهای جنوبی تهران تاكید دارند و می گویند حتی اجازه ورود بازرسان ما و كمك ما هم نمی دهند.

شهرهای كهریزك، حسن آباد و باقرشهر با جمعیتی افزون بر 13 هزار نفر در محدوده شهرستان ری در جنوب استان تهران واقع شده اند.
این شهرها دارای 3 هزار كیلومتر راه همسنگ، 190 كیلومتر راه فرعی، 175 كیلومتر راه روستایی و 65 كیلومتر آزادراه هستند كه به محل امنی برای تخلیه پسماندهای ساختمانی برخی كامیون های حامل این پسماندها تبدیل شده است.
براساس آمار روزانه تا 43 تن پسماند ساختمانی از پایتخت جمع آوری می شود.
مدیران می گویند دفع ضایعات ساختمانی در حاشیه خیابان ها و مزارع به غیر از مشكلات زیست محیطی و گرفتاری های دیگر آن، بار مالی زیادی هم بر دوش شهرداری ها و اداره حمل و نقل و پایانه ها به منظور جمع آوری آنها می گذارد.

** شهرداری متولی ساماندهی است
معاون خدمات شهری شهرداری كهریزك در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس تبصره 4 ماده 55 قانون شهرداری، شهرداری ها مكلفند محل های مخصوصی برای تخلیه زباله و نخاله و فضولات ساختمانی و موارد رسوبی فاضلاب ها و نظایر آنها تعیین و ضمن انتشار آگهی به اطلاع عموم برساند.
«وحید فروغی» تصریح كرد: محل های تخلیه زباله باید خارج از محدوده شهر تعیین شود و محل تأسیس كارخانجات تبدیل زباله به كود به تشخیص شهرداری خواهد بود.
وی با بیان اینكه مجازات متخلفان طبق ماده 276 قانون كیفر عمومی تعیین می شود، گفت: در صورت تخلف مراتب هر بار در گواهینامه رانندگی متخلف قید و اگر ظرف یك سال سه بار مرتكب همان تخلف شود بار سوم به حداكثر مجازات خلافی محكوم و گواهینامه برای یك سال ضبط می شود.
معاون شهردار كهریزك ادامه داد: شهر كهریزك با 12 محله پراكنده در كریدور جنوبی پایتخت واقع شده است و كمربندی دوم تهران و آزادراه تهران - قم به عنوان مكان های تخلیه نخاله در محدوده این شهر قرار دارد.
وی مجتمع پردازش آرادكوه در كهریزك و مجتمع آبعلی را تنها مراكز جمع آوری پسماند ساختمانی عنوان و بیان كرد: مجتمع پردازش آرادكوه با پردازش روزانه هفت تا هشت هزار تن زباله كلانشهر تهران در محدوده این شهر واقع شده كه روزانه حجم زیادی از كامیون های حمل زباله و پسماند در این شهر تردد می كنند.
فروغی ادامه داد: روزانه حدود چهار و نیم تن نخاله و پسماند ساختمانی از سایر نقاط تهران به مجتمع آرادكوه منتقل می شود كه متاسفانه تعدادی از این كامیون ها با سهل انگاری نخاله های ساختمانی را در جاده های اطراف باقرشهر، حسن آباد و كهریزك به صورت غیرقانونی تخلیه می كنند.
وی انگیزه رانندگان متخلف را طولانی بودن مسافت 15 كیلومتری محل ورودی مجتمع آرادكوه تا محل تخلیه بار و همچنین دریافت ورودی 15 هزار ریالی می داند و می گوید این عوامل سبب بی میلی رانندگان برای ورود به این محل می شود.
فروغی تصریح كرد: 12 اكیپ(گروه) 2 نفره به صورت شبانه روزی جاده های اطراف كهریزك را پایش می كنند كه در سه ماهه نخست سال جاری چهار متخلف را بازداشت و به مراجع قانونی معرفی كرده اند.

** هزینه ورود، مشكل نیست
درحالی كه مدیران شهرداری كهریزك هزینه ورودی برای تخلیه نخاله را یكی از عوامل این تخلف كامیونداران عنوان می كنند، مسئولان پسماند شهرداری تهران نظر دیگری دارند.
معاون پسماندهای ساختمانی و عمرانی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درمورد هزینه ورود به آرادكوه معتقد است: كامیونداران حاضرند با بهای 200 هزار ریالی نیز از شر پسماندهای ساختمانی خلاص شوند و دریافت هزینه 15 هزار ریالی آرادكوه برای آنان نمی تواند دلیلی بر بی میلی رانندگان متخلف باشد.
«حسین گلبخش» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بعد مسافت، استهلاك هزینه سوخت را از جمله عوامل بی میلی كامیونداران برای حمل زباله به مجتمع آرادكوه اعلام و بیان كرد:البته نبود بازرسی مناسب دلیل اصلی تخلیه پسماند در اطراف شهرهای جنوبی است.
وی سازمان پسماند شهرداری تهران را متولی اصلی بازدید و دستور كنترل در نواحی 22 گانه شهر تهران دانست و گفت: دوربین ها و گشت های سازمان در صورت ثبت تخلف به اتحادیه كامیونداران اطلاع می دهند و با كامیون های متخلف برخورد قانونی می شود.
وی افزود: روزانه 41 تا 43 هزار تن نخاله ساختمانی در تهران احصا می شود كه به صورت قانونی مجوز حمل پسماند ساختمانی را دریافت می كنند.
این مسئول شهرداری بیان می كند كه تنها یك درصد از پسماندهای ساختمانی در سطح شهر تهران تخلیه می شود.
وی با بیان اینكه دو نوع پسماند مخلوط و سنگ وجود دارد، افزود: پسماند مخلوط در معادن شن و ماسه فرآوری و دوباره به چرخه بر می گردد و این نخاله های سنگی هستند كه به مكان های مشخص منتقل می شوند.
گلبخش ادامه داد: به غیر از مجتمع پردازش آرادكوه و آبعلی، بخشی از نخاله ها هم در صحرای شن در محدوده اتوبان آزادگان تخلیه می شود.

** نظارت ضعیف شهرداری ها
معاون پسماندهای ساختمانی و عمرانی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران همچنین نظارت شهرداری های شهرهای جنوب تهران را ضعیف می داند و معتقد است: تخلیه پسماند در شهرهای جنوبی تهران به معضل تبدیل شده اما این شهرها اجازه ورود به گشت های بازرسی تهران را هم برای تعامل بیشتر در این زمینه نمی دهند.
وی گفت: سازمان پسماند شهرداری تهران آماده همكاری با شهرداری های كهریزك، باقرشهر و حسن آباد است تا به این مشكلات به صورت جمعی رسیدگی شود.
به گفته وی، حدود 30 هزار تن نخاله ساختمانی شهر تهران به مركز آبعلی، حدود هشت هزار تن در معادن شن و ماسه و تنها كمتر از پنج هزار تن در مجتمع آرادكوه كهریزك تخلیه می شود.
گلبخش افزود: پنج واحد گشتی شامل 122 نفر همراه با یك سربازرس در هر شیفت، پنج پهنه شرق، غرب، جنوب و مركز شهر تهران را بازدید و بررسی می كنند.
گزارش از روح الله صائب
6003/ 1008
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه