صنايع غذايي ايران، بازار روسيه و قطر را از دست داد

تهران- ايرنا- رييس هيات مديره تعاوني توليدكنندگان موادغذايي ايران گفت: صنايع غذايي ايران به دليل بي اعتمادي به بازرگانان و كالاهاي ايراني فرصت صادرات به بازار روسيه و قطر را از دست داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «مهدي كريمي تفرشي» امروز (دوشنبه) در نشست خبري توضيح داد: طبق قرارداد با روسيه قرار بود بازرگانان ايراني اجناس و توليدات خود را از طريق 'كانال سبز' به روسيه وارد كنند اما متاسفانه اين توافق روي كاغذ ماند؛ زيرا تجربه اي مربوط به دهه 90 و زمان فروپاشي شوروي سابق دارند كه برخي توليدكننده نما و واسطه كالاهاي ايراني را با كيفيت هاي بسيار پايين فرستادند و بي اعتمادي به بازرگانان كشور ما را رقم زدند.
وي يادآوري كرد روسيه مميزي هاي سختي درباره كالاهاي ايراني دارد و ادامه داد: مساله ديگر به قراردادهاي مسوولان ايراني درباره تعرفه كالاهاي وارداتي به روسيه برمي گردد. به طور مثال در مورد سيب، تعرفه واردات از تركيه با ورود اين محصول از ايران فرق دارد؛ زيرا تركيه با رايزني هاي لازم آن را كاهش داده است.
«بخشي از اين مشكلات به دولت و بخشي به سوء مديريت بخش خصوصي برمي گردد».
كريمي تفرشي تصريح كرد بازگشت اعتماد به طور حتم زمان مي برد و افزود: با وجود همكاري هاي خوب روسيه در اين زمينه، ايران از اين فرصت بهره مناسبي نبرد و به جاي فرصت سازي، فرصت سوزي كرد.
كريمي تفرشي ادامه داد: متاسفانه ايران نتوانست به بازار مواد غذايي روسيه وارد شود و از ارزآوري براي جمعيت صدها ميليون نفري بي بهره ماند.
به گفته وي، صادرات به بازار روسيه مي توانست با ارزآوري از محل صادرات نفت برابري كند اما تركيه گوي سبقت را از ايران ربود.

** واكنش قطر به واردات كالاي بي كيفيت ايراني
رييس هيات مديره تعاوني توليدكنندگان مواد غذايي گفت: جمعيت قطر با مهاجران اين كشور سه ميليون نفر است و مي توانست سكوي حضور ايران براي كشورهاي همجوار عربي باشد اما تاخير بازرگانان ايراني و صادرات كالاهاي بي كيفيت باعث شد يكسري مشكلات ايجاد شود.
كريمي تفرشي ادامه داد: مرجوع شدن كالاهاي ايراني به تشديد مميزي قطر منجر شد.
وي يادآوري كرد: كساني مي توانند در بازار قطر حضور پيدا كنند كه كالايي با كيفيت بالا داشته باشند؛ چون در دهه هاي گذشته هميشه كالاهاي امريكايي و اروپايي در بازار اين كشور به وفور ديده مي شد.
به گفته وي، در مورد صدور رواديد قطر براي بازرگانان ايراني مشكلاتي وجود داشت كه دولت به طور مقطعي آن را حل كرد كه ادامه آن بسيار مفيد است.
اين مسوول صنفي گفت: پارسال يك ميليارد دلار محصولات غذايي ايران به عراق صادر شد كه 15 درصد واردات كل عراق را دربرمي گرفت. پس از آن افغانستان، جنوب شرق آسيا (كره جنوبي، ژاپن، مالزي و اندونزي) و كشورهاي مستقل همسود (جمهوري آذربايجان، تركمنستان، قزاقستان، قرقيزستان و گرجستان) و حاشيه خليج فارس (عمان، قطر و امارات) قرار گرفتند.
وي افزود: براي تقويت صادرات بايد مشكلات مهم در زمينه ثبت سفارش، موارد گمركي، ترخيص بموقع كالاها، حمل و نقل و بيمه هاي دريايي برطرف شود.

** سهميه ارزي ظروف بسته بندي بزودي تخصيص مي يابد
رييس هيات مديره تعاوني توليدكنندگان مواد غذايي گفت: يكي از مشكلات فعالان اين عرصه، تامين مواد اوليه از پتروشيمي ها براي توليد ظرف هاي پت و بسته بندي است كه دولت مي خواهد در اين زمينه سهميه هايي را تخصيص دهد كه اميدواريم عادلانه توزيع شود.
به گفته وي، معاون اول رييس جمهوري ارز لازم را به اين بخش تخصيص داده و قرار است در 2 روز آينده تخصيص هاي جديد تعيين شود.
كريمي تفرشي گفت: مدتي ذخيره انبارها كاهش يافت اما با تدبير دولت ظرفيت انبارهاي مربوط به كالاهاي اساسي تكميل شده است و در اين زمينه مشكلي نداريم.
وي گفت: ايران با توليد ساليانه 130 ميليون تن انواع محصولات كشاورزي و غذايي يكي از بزرگ ترين توليدكنندگان موادغذايي در منطقه است كه بيش از 90 درصد نياز كشور را تامين مي كند و در اين زمينه خودكفاييم.
به گزارش ايرنا، اين نشست خبري امروز (دوشنبه) در آخرين روز برگزاري بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي صنايع كشاورزي، موادغذايي، ماشين آلات و صنايع وابسته «ايران اگروفود 2018» برگزار شد.
اين نمايشگاه از هشتم تيرماه در نمايشگاه بين المللي تهران برپا بود و بيش از يك هزار و 300 شركت از ايران و 31 كشور خارجي در آن شركت كردند.
اسپانيا، اسلواكي، اتريش، امارات، اندونزي، انگليس، ايتاليا، آلمان، برزيل، بلژيك، بلغارستان، پاكستان، تايلند، تايوان، تركيه، چين، دانمارك، روسيه، ژاپن، سريلانكا، سوئيس، فرانسه، كانادا، كره جنوبي، كنيا، گرجستان، لهستان، ليتواني، هلند، هند و يونان جديدترين توليدات و خدمات خود را به بازار ايران معرفي كردند و با همتايان ايراني خود آشنا شدند.
ساماندهي واردات و صادرات از بندهاي سياست هاي اقتصاد مقاومتي است كه در سال 1392 ابلاغ شد.

اقتصام*9186*1961*

سرخط اخبار اقتصاد