۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۶
کد خبر: 82956939
T T
۰ نفر

300 فقره مجوز حمل دام در نهبندان صادر شد

۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۶
کد خبر: 82956939
300 فقره مجوز حمل دام در نهبندان صادر شد

بيرجند - ايرنا - رئيس شبكه دامپزشكي شهرستان نهبندان گفت: از ابتداي امسال تاكنون 300 فقره مجوز براي حمل 15 هزار راس دام در اين شهرستان صادر شده است.

محمد راه انجام روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: مجوز حمل دام به منظور كنترل و نظارت بهداشتي - قرنطينه اي دام به ساير استان ها و كشتارگاه هاي كشور صادر شده است.
وي اظهار داشت: از مجموع دام ها، 13 هزار و 203 راس گوسفند و بز، 176 راس گاو و گوساله و يكهزار و 622 نفر شتر بودند كه با مجوز و نظارت بهداشتي به ساير استان ها ارسال شد.
وي گفت: اقدامات بهداشتي - قرنطينه اي با هدف پيشگيري از احتمال انتقال و جابجايي بيماري هاي دامي قابل انتقال بين انسان و دام انجام مي شود لذا هرگونه انتقال و جابجايي دام و فرآورده هاي خام دامي با وسايل نقليه عمومي و فاقد پروانه بهداشتي ممنوع است.
رئيس شبكه دامپزشكي نهبندان به دامداران و روستاييان توصيه كرد از هر گونه خريد و فروش دام خارج از منطقه مسكوني خودداري كنند تا از شيوع و گسترش انواع بيماري ها در شهرستان پيشگيري شود.
وي افزود: انجام واكسيناسيون، سم پاشي، پلاك كوبي، تاييديه سلامت دام و داشتن موافقت نامه از استان هاي مقصد براي صدور مجوز بهداشتي - قرنطينه اي دامپزشكي توسط واحد قرنطينه انجام مي شود.
وي بر لزوم صدور مجوز بهداشتي - قرنطينه اي براي حمل و نقل دام، فرآورده هاي دامي و طيور تاكيد كرد و گفت: حمل و نقل به دور از اين ضوابط سبب شيوع بيماري هاي واگير دامي و در كنار آن خسارت اقتصادي به سرمايه هاي دامي مي شود.
راه انجام اظهار داشت: از ابتداي امسال 20 محموله دام زنده غير مجاز كه از استان سيستان و بلوچستان به ساير نقاط كشور حمل مي شدند قبل از رسيدن به مقصد در نهبندان متوقف شدند.
وي گفت: امسال 12 هزار و 345 راس دام سبك در 27 واحد دامي در معرض خطر شهرستان عليه بيماري طاعون نشخواركنندگان كوچك واكسينه شدند.
رئيس شبكه دامپزشكي نهبندان به بيماري تب كريمه كنگو اشاره كرد و افزود: براي از بين بردن ناقلان اين بيماري و پيشگيري از وقوع بيماري هاي دامي مشترك بين انسان و دام تاكنون 45 هزار راس دام سبك و 29 هزار متر مربع جايگاه دامي در شهرستان سمپاشي شد.
وي بيان كرد: شيوع اين بيماري در دام بدون علامت بوده و فقط با ايجاد تب خفيف در 2 تا هفت روز دام را درگير مي كند لذا تشخيص بيماري از روي ظاهر دام امكان پذير نيست.
وي گفت: بي اشتهايي، اسهال، استفراغ خوني، ضعف و درد شديد عضلاني، داشتن حالت تهوع و در نهايت سه تا 6 روز بعد خونريزي زيرپوستي از جمله علايم وجود اين بيماري در انسان است.
راه انجام تنها راه پيشگيري از شيوع اين نوع بيماري را سم پاشي بدن دام و جايگاه نگهداري آنها عنوان كرد و افزود: تاكنون هيچ موردي از اين بيماري در دام هاي سبك و سنگين شهرستان مشاهده نشده است.
وي از برگزاري دوره آموزشي راه هاي مقابله با تب خونريزي دهنده كريمه كنگو در اين شهرستان خبر داد و گفت: اين دوره آموزشي با شركت 45 نفر از بانوان روستاي دهك برگزار شد و بانوان با راه هاي انتشار، انتقال، علايم و راه هاي پيشگيري از اين بيماري آشنا شدند.
نهبندان مركز اين شهرستان در 200 كيلومتري جنوب بيرجند و مجاورت با مرز افغانستان قرار دارد.
7557*3028

سرخط اخبار استان‌ها