۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۳۵
کد خبر: 82954941
T T
۰ نفر
35 هزار گزارش تخلف تغییر كاربری اراضی كشاورزی ثبت شد

ارومیه- ایرنا- معاون حفظ كاربری و یكپارچگی اراضی كشاورزی سازمان امور اراضی كشور گفت: طی یك سال گذشته 35 هزار گزارش تخلف تغییر كاربری و تفكیك اراضی كشاورزی در سطح كشور ثبت شده است.

فرید صیدی نژاد روز چهارشنبه در حاشیه جلسه شورای هماهنگی مدیران امور اراضی آذربایجان غربی و در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: 20 هزار مورد از این تخلف ها در مراحل اولیه متوقف شد و حدود 10 هزار مورد از تغییر كاربری ها نیز طبق ماده 10 قانون امور اراضی برچیده شد.
وی با اعلام اینكه بیشترین موارد تغییر كاربری ها با دیواركشی اراضی آغاز می شود، گفت: بیشتر آنها در حریم شهرها اتفاق می افتد و شهرداران باید به موجب قانون از آن جلوگیری كنند.
صیدی نژاد به دلایل تغییر كاربری اراضی كشاورزی در حریم شهرها نیز اشاره و بیان كرد: برخی از افراد با این تصور كه اراضی كشاورزی حریم شهرها ارزش افزوده بالاتری دارد، درصدد استفاده تجاری از آنها بر می آیند اما سازمان امور اراضی كشور درصدد است تا از این زمین ها به عنوان ذخیره استفاده شده و به شهر افزوده نشود.
وی با بیان اینكه سه شهر در استان مازندران آماج بیشترین تغییركاربری ها قرار گرفته است، افزود: متاسفانه بهترین خاك های كشاورزی و شالیزارهای جلگه مازندران كه بارندگی بالا و كیفیت مطلوب دارد به ویلا تبدیل شده است.
وی با اشاره به متفاوت بودن 2 مقوله «تفكیك اراضی كشاورزی» و «تغییر كاربری» اراضی، بیان كرد: تغییر كاربری اقدامی است كه مانع از ادامه كشاورزی و بهره برداری در این بخش می شود؛ اقداماتی مانند اصلاح خاك، ساخت و ساز، كانال زنی و احداث ساختمان تغییر كاربری به شمار نمی رود اما نیازمند دریافت مجوزهای قانونی است.
وی با اعلام اینكه تفكیك اراضی یك روند ناخوشایند است، بر لزوم باقی ماندن زمین ها در اندازه های خود به صورت فنی و اقتصادی اشاره و اضافه كرد: بعضی از مالكان برای اینكه سود ناشی از زمین را افزایش دهند، آنها را خرد كرده و اراضی را تفكیك می كنند.
صیدی نژاد با بیان اینكه حد نصاب های فنی و اقتصادی شهرهای مختلف كشور در سال گذشته به تصویب هیات وزیران رسید، گفت: همه ادارات ثبت اسناد، دفترخانه های اسناد رسمی و شهرداری ها مكلف به رعایت حد نصاب های فنی و اقتصادی مصوب هیات دولت در افراز و كوچك كردن اراضی هستند.
وی با اعلام اینكه تجمیع اراضی و یكپارچه سازی ضروری است، ادامه داد: طبق این قانون اراضی تفكیك شده طی سال های گذشته باید به حد نصاب اقتصادی برسند.
وی ادامه داد: به همین منظور منابع موجود بخش كشاورزی مانند آبیاری و یارانه های تولید به كار گرفته شده و كارگروه ملی یكپارچه سازی امور اراضی به موجب آیین نامه دولت از سال گذشته تشكیل شده است.
معاون حفظ كاربری و یكپارچگی اراضی كشاورزی سازمان امور اراضی كشور به ابلاغ دستورالعمل یكپارچه سازی به كلیه استان ها اشاره كرد و افزود: كارگروه یكپارچه سازی یكی پس از دیگری در استان های مختلف كشور راه اندازی می شود.
وی افزود: با راه اندازی این كارگروه ها درباره زمینه های كار، برنامه های اجرایی برای استان، دشت هایی كه دچار معضل خرد شدن اراضی است و بهره وری و كاربرد لازم را ندارد و مشوق هایی كه می توان به كشاورزان و مالكان برای تجمیع زمین ها داد، تصیم گرفته می شود.
وی اضافه كرد: برای یكپارچه سازی اراضی علاوه بر بكارگیری این عوامل، اشتیاق خود كشاورزان و همكاری مروجان برای شناسایی این زمین ها و هدایت اعتبارات به این زمین ها و به سمت یكپارچه سازی و تولید اقتصادی تأثیر غیرقابل انكاری دارد.
به گزارش ایرنا بر اساس آمار رسمی از سال 1335 تا 1392 بیش از یك میلیون هكتار اراضی كشاورزی كشور به دلیل تغییر كاربری های مجاز و غیرمجاز از دست رفته است.
7132/3072
۰ نفر