۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۵
کد خبر: 82954741
T T
۰ نفر

56 درصد آب مصرفی بخش كشاورزی هدر می رود

۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۵
کد خبر: 82954741
56 درصد آب مصرفی بخش كشاورزی هدر می رود

ساری-ایرنا- رئیس ستاد معاونت آب و خاك وزارت جهاد كشاورزی گفت كه هم اكنون 56 درصد آب مصرفی بخش كشاورزی به دلیل بهره برداری نامناسب هدر می رود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، علیرضا پرستار روز چهارشنبه در نخستین همایش مدیریت مصرف بهینه آب كشاورزی در ساری میانگین راندمان آب در بخش كشاورزی كشور را حدود 44 درصد اعلام كرد و توضیح داد : مكانیزه نبودن بهره برداری و سنتی بودن كشاورزی مهم ترین علت پایین بودن راندمان و هدر رفت آب در بخش كشاورزی ایران است.
وی افزود : تا پیش از برنامه چهارم توسعه میزان بهره وری آب در كشور كمتر از 10 درصد بود و پس از آن با برنامه ریزی هم اكنون به حدود 44 درصد رسیده است.
مشاور معاون آب و خاك وزیر جهاد كشاورزی اظهار داشت : بر اساس برنامه ششم توسعه سالانه باید هفت درصد راندمان مصرف آب افزایش یابد و در صورت تحقق این برنامه تا حد زیادی از كم آبی كشور كاهش خواهد یافت.
وی راهكارهای غلبه بر كم آبی در كشور را تغییر الگوی كشت ، اصلاح ساختار مصرف و مكانیزه كردن سیستم آبیاری در بخش كشاورزی دانست و گفت : برای تغییر الگوی كشت در كشور دولت باید علاوه بر پرداخت یارانه و خرید تضمینی محصولات جایگزین ، مشوق هایی را برای كشاورزان پیش بینی كند.
پرستار ، افزایش آب بها كشاورزی را هم راهكار دیگری برای وادار كردن بهره برداران به استفاده از روش های ارتقاء بهره وری آب برشمرد و افزود : هم اكنون تعرفه بر اساس میزان مصرف دریافت می شود و هر كشاورز به میزانی كه مصرف می كند تنها آب بهای پایه را پرداخت می كند.
براساس آمارهای رسمی ، میزان آب استحصالی در كشور حدود یكصد میلیارد متر مكعب است كه افزون بر 78 درصد آن در بخش كشاورزی به مصرف می رسد .
گزارش رسمی جهاد كشاورزی هم حاكیست از 165 میلیون هكتار مساحت اراضی در كشور 35 میلیون هكتار قابل كشت است كه هم اكنون 12 میلیون هكتار در چرخه كشت دیم قرار دارد و 8.7 میلیون هكتار هم به روش آبی زیر كشت می رود.
همچنین از مجموع اراضی كشاورزی زیر كشت آبی تنها در 1.8 میلیون هكتار آبیاری به روش های نوین انجام می شود.
نخستین همایش مدیریت مصرف بهینه آب در كشاورزی امروز با حضور معاون سازمان محیط زیست كشور و برخی مسئولان استانی در ساری آغاز به كار كرد.
6982/1654
۰ نفر