۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۴
کد خبر: 82954357
T T
۰ نفر

مجلس به كلیات لایحه حفاظت از خاك رای داد

۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۴
کد خبر: 82954357
مجلس به كلیات لایحه حفاظت از خاك رای داد

تهران-ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی به كلیات لایحه حفاظت از خاك با هدف پیشگیری، كنترل آلودگی، تخریب و فرسایش خاك رای مثبت دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز - چهارشنبه - مجلس كلیات لایحه حفاظت از خاك را با 161 رای موافق، 16 رای مخالف و یك رای ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر تصویب كردند.
لایحه حفاظت از خاك 26 ماده دارد كه در این لایحه نحوه حفاظت از خاك توسط دستگاه های اجرایی، میزان اختصاص بودجه به دستگاه ها برای رسیدگی به این موضوع، كاهش آلایندگی خاك مشخص شده است.
نورمحمد تربتی نژاد سخنگوی كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هدف از تدوین این لایحه را كنترل آلودگی و فرسایش خاك عنوان كرد و گفت: خاك بستر مناسبی برای فعالیت‌های كشاورزی و سرمایه ملی است.
وی افزود: خاك نقش مهمی در حیات بشری دارد و برای تأمین غذا، پوشش گیاهی كشت، خوراك و دارو، محافظت از تنوع زیستی، تغییر آب و هوایی و میزان كربن در زمین مهم است.
این نماینده مجلس ادامه داد: فرسایش و آلودگی خاك از مهمترین تهدیدات برای این حوزه هستند كه عوامل طبیعی و انسان باعث آن می‌شود.
تربتی‌نژاد گفت: انتقال خاك توسط انسان و عوامل طبیعی شرایط مزارع را نامطلوب می‌كند، این انتقال باعث رسوب در آب راه‌ها، سدها و بنادر می‌شود كه به زیان كشور است.
مجلس پس از تصویب كلیات این لایحه وارد بررسی جزییات آن شد.
نمایندگان در بررسی جزییات این لایحه، وزارت جهاد كشاورزی را موظف كردند: ظرف مدت پنج سال برای خاك های زراعی و باغی، نقشه های خاك، پهنه بندی خاك كشور از نظر سطح ماده آلی و طبقه بندی اراضی با همكاری سازمان نقشه برداری كشور در مقیاس حداقل یك بیست و پنج هزارم را تهیه كند.
نمایندگان مجلس همچنین تصویب كردند: به منظور كنترل كیفیت مطالعات خاك شناسی و جلوگیری از انجام مطالعات موازی و تكراری خاك شناسی، وزارت مكلف به انجام موارد ذیل است:
الف- تهیه دستورالعمل مطالعات خاك شناسی و تناسب اراضی و ابلاغ آن به ایجاد بانك ملی اطلاعات خاك كشور
پ- تهیه نقشه های پهنه بندی خاك كشور از نظر كانی شناسی زیست محیطی و زمین شناسی پزشكی و كشاورزی برای استفاده بهینه از خاك در راستای بررسی ظرفیت بیماری زایی خاك و تامین امنیت غذایی و توسعه پایدار با در نظر گرفتن ساختار زمین شناختی و شیمیایی زمین (ژئوشیمیایی) كشور با همكاری سازمان، وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، نیرو، صنعت، معدن و تجارت و سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی كشور
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تبصره یك ماده واحده این لایحه تصویب كردند: دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات كشوری مكلفند مطابق دستورالعمل ابلاغی وزارت عمل و یك نسخه از نتایج مطالعات خاك شناسی و تناسب اراضی را جهت تائید به وزارت ارائه كنند.
نمایندگان مجلس در تبصره دیگری مصوب كردند: نظارت و تائید كیفیت مطالعات خاك شناسی و تناسب اراضی برای كاربری های كشاورزی و منابع طبیعی با هدف غنای بانك اطلاعات خاك كشور به عهده وزارت جهاد كشاورزی است.
سیام**9121**1058**1336

سرخط اخبار اقتصاد