۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۲
کد خبر: 82952248
T T
۰ نفر
آمریكا با ورود سولانا به خاكش مخالفت كرد

مادرید - ایرنا - آمریكا با ورود «خاویر سولانا» مسوول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیر كل سابق ناتو به خاكش به دلیل سفرهایی كه به ایران داشته، مخالفت كرد .

به گزارش ایرنا از روزنامه ال پاییس، قوانین مهاجرتی اعمال شده از سوی دولت ترامپ ، به نظر می‌ رسد كه افراد معتبری همچون خاویر سولانا كه سمت های بلند پایه ای در سیاست جهانی‌ داشته را به افراد مشكوك تبدیل كرده است .
این سیاستمدار اسپانیایی، به خاطر سفرهایش به ایران، یكی‌ از كشورهایی كه توسط ترامپ در لیست ممنوعیت قرار گرفته به تازگی شاهد رد مجوز الكترونیكی برای سفر به آمریكا بوده است .
اسپانیایی ها برای سفرهای كمتر از 90 روز به آمریكا ، نیازی به ویزا ندارند .این تضمین نمی‌ دهد كه آنها را در مرز رد نكنند . به همین دلیل ، برای جلوگیری از هرگونه مشكل ، توصیه می‌ شود كه افراد قبل از سفر ، یك مجوز الكترونیكی سفر كه حق ورود به كشور را نمی‌ دهد اما تضمین می‌ دهد كه در گمرك مشكلی‌ پیش نخواهد آمد را داشته باشند .
سولانا، نتوانست این مرحله نخست را پشت سر بگذارد و به همین دلیل نتوانست در مراسم موسسه بروكینگز آمریكا كه در آن برنامه ای برای سخنرانی داشت شركت كند .
منابع سفارت آمریكا در مادرید در این رابطه از دادن توضیح سر باز زدند اما اشاره نمودند كه سیستم به طور خودكار، تقاضانامه كسانی‌ كه در سالهای اخیر از ایران ، عراق ، سوریه ، سودان ، لیبی‌ ، سومالی یا یمن دیدار كرده ا‌ند را رد می‌ كند .
منابع مذكور ادامه دادند كه این بدین معنی‌ نیست كه این افراد نتوانند به آمریكا سفر كنند اما باید همانند شهروندان یك كشوری كه از این الزامات معاف نیستند، ویزا بگیرد .
سولانا در این باره گفت كه در حال گذراندن مراحل برای دریافت ویزا است.
سولانا از ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ دبیركل ناتو بود و از 1999 تا 2009 نیز مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا را برعهده داشت.
ترامپ بعد از حضور در كاخ سفید در یكی از فرمان های خود ورود اتباع كشورهای كره‌شمالی،‌ ایران، لیبی، سومالی، سوریه،‌ ونزوئلا و یمن را به این كشور ممنوع كرد.
اروپام *5*491**1590

سرخط اخبار جهان