۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۴۲
کد خبر: 82951636
T T
۰ نفر

اراضی خرد مانع توسعه بخش كشاورزی است

۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۴۲
کد خبر: 82951636
اراضی خرد مانع توسعه بخش كشاورزی است

اردبیل- ایرنا- معاون مدیركل دفتر یكپارچگی و بهره وری اراضی كشاورزی سازمان امور اراضی كشور، یكی از موانع اساسی و مهم پیش روی بخش كشاورزی را خرد شدن اراضی دانست و گفت : این اقدام سوددهی و بازده اقتصادی زمین ها را از بین برده و امنیت غذایی را به خطر می اندازد.

به گزارش ایرنا ، محسن ماموریان روز یكشنبه در جمع مسئولان جهاد كشاورزی اردبیل گفت: سیاست وزارت كشاورزی بر واگذاری اراضی در مسیر حفظ یكپارچگی بخش كشاورزی متمركز شده است.
وی بیان كرد: قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی كشاورزی در سال 1385 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به موجب این قانون اجرای طرح كشاورزی باید با لحاظ كردن اصل یكپارچه بودن اراضی كشاورزی و جلوگیری از تقسیم آن به قطعات كوچك باشد.
ماموریان اظهار داشت: طبق قانون برای حفظ یكپارچه سازی اراضی حد نصاب قانونی و كارشناسی در نظر گرفته شده كه كمتر از آن میزان نباید اراضی یكپارچه تبدیل به اراضی خرد و كوچك با عدم صرفه اقتصادی شود.
وی اضافه كرد: اجرای این طرح امنیت پایدار غذایی در كشور ایجاد كرده و درآمد مكفی و قابل قبولی را برای بهره برداران به همراه دارد.
معاون مدیركل دفتر یكپارچگی و بهره وری اراضی كشاورزی سازمان امور اراضی كشور گفت: حفظ یكپارچگی اراضی در اراضی پایاب سدها بسیار حائز اهمیت است زیرا این اراضی به دلیل مرغوبیت و دسترسی كه به آب دارند بسیار ارزش كشاورزی بالایی دارند.
به گفته وی ، سیاست گذاری در این خصوص باید به گونه ای باشد كه از فرصت طلبی برخی از افراد سود جو و منفعت طلب جلوگیری كند.
در استان اردبیل طرح آبی كردن 63 هزار هكتار از اراضی پایاب سد خداآفرین در حال اجرا و قرار است پس از بهره برداری به عشایر، روستاییان و شركت های زراعی بزرگ در شهرستان های بیله سوار و پارس آباد مغان واگذار شود.
6016/6018
۰ نفر